گروه ورزش|محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان با حضور معاونان وزارت ورزش و جوانان و با ارايه گزارشي از فعاليتهاي وزارت در نشست خبري خود گفت: اعتبارات عمراني ما 280 ميليارد تومان بود، در حالي كه نياز ما 10 برابر اين عدد است. در سال 94 به اميد خدا اين عدد افزايش پيدا ميكند. بايد منتظر باشيم تا در كميسيون تلفيق بودجه همهچيز روشن شود كه آنچه به گوش ما رسيده، 650 ميليارد بودجه ما خواهد بود كه البته باز هم كم است. وزارت ورزش از ابتداي كارش با شفافسازي دربحثهاي مالي به سمت پاك شدن ورزش حركت كرد و من از رسانهها تقاضا دارم كه در اين راه از وزارتخانه حمايت كنند. نكته ديگر ورزش همگاني به عنوان اولويتي قابل توجه است كه ما نيز از زماني كه كارمان را آغاز كرديم 10 درصد از اعتبارات هر فدراسيون را در اختيار ورزش همگاني قرار داديم. 12 تا 17 فدراسيون ديگر تا انتهاي سال انتخاباتشان برگزار ميشود. طبق اساسنامه قانوني و دموكراتيك انتخابات برگزار ميشود و در اين مدت نيز برگزار شد كه به نظر من دموكراتيك كردن انتخابات فدراسيونها كار بزرگي بوده كه ما در اين مدت با تاكيد بر آن به طور كامل در فضايي آزاد انتخابات فدراسيونها را برگزار كرديم. شايد مشكلاتي بوده اما جزيي است كه به نظر من نفس برگزاري انتخابات آزاد بايد مورد عنايت رسانهها قرار بگيرد. ورزش با توجه به محدوديتهاي منابع و مشكلاتي كه با آن روبهرو هستيم در حد مطلوبي پاسخ نسبي به نيازها و مطالبات جوانان را داده كه البته ميدانيم نه تنها كافي نيست بلكه بسيار كم است. در ادامه وزير ورزش به سوال خبرنگاران پاسخ داد. او درباره انتظارها از فدراسيونهاي ورزشي در سال 94 بيان كرد: فدراسيونهاي ورزشي نهادهاي مستقل غير دولتي هستند و فعاليتهايشان را بايد بر اساس اساسنامه انجام دهند. دولت به عنوان نهادي كه بايد از آنها حمايت كند، تا جايي كه ميتواند خدمات تخصصي و مالي به فدراسيونها ميدهد. طبيعتا اين حمايت انتظار هم ايجاد ميكند. اولين انتظار ما اين است كه فدراسيونها برنامهاي كه اعلام ميكنند طبق تقويم و به نحو شايسته به آن عمل و بر اساس قانون حركت كنند. آنچه را وظيفهشان است را به نحو شايسته انجام دهند. از حواشي پرهيز كنند. در هماهنگي با وزارت در چارچوب قانون مطالبات خود را پيگيري كنند. با برنامهاي علمي و منطقي با توجه به رشتهاي كه دارند، سعي كنند يك گام بالاتر بروند. زيبنده نيست يك فدراسيون در ساليان متعدد در يك جايگاه بماند. بايد تلاش كنند و در مسير توسعه گام بردارند. بايد در ورزش قهرماني و همگاني توسعه داشته باشند. در ميدانهاي بينالمللي بدرخشند و با توجه به بضاعتي كه دارند براي سرافرازي گام بردارند. خوب نيست كه يك فدراسيون سالهاي سال تغيير نكرده است و به جاي حركت رو به جلو پسرفت داشته باشد.
نميتوانيم تنها به فوتبال توجه كنيم و از بقيه غافل شويم
وزير ورزش در پاسخ به سوالي درباره فدراسيون فوتبال گفت: فدراسيون فوتبال همانند ديگر فدراسيونهاست. خواهش من نگاه متوازن به ورزشها بود. قابل هضم نيست كه چرا اينقدر به يك پديده توجه داريم و از بقيه غافل ميشويم. نظر من راجع به فوتبال همانند نظرم راجع به ديگر فدراسيونهاست. بايد در مسير پيشرفت گام بردارند و اگر نتوانستند به آنها كمك شود تا اين اتفاق بيفتد. همه فدراسيونها اين شرايط را دارند. چه مخاطبشان كم باشد چه زياد. فوتبال هم بايد يك بار پوسته خود را بشكند و به سمت جلو حركت كند. اگر اين اتفاق نيفتاد، بايد آسيبشناسي شود و خود فدراسيون بفهمد مشكل كجاست. وزارت ورزش نيز در اين راه به آنها كمك ميكند.
وزارت ديگر اختياري درباره استقلال و پرسپوليس ندارد
گودرزي درباره پرسپوليس و استقلال نيز گفت: پرسپوليس و استقلال طبق قانون بايد به بخش خصوصي واگذار شود. اقدامهاي بسياري انجام داديم كه تا شرايط كنوني رسيدهايم. تلاش شد براي خصوصيسازي و واگذاري موارد لازم را انجام دهيم و ما چون مكلف به اجراي اين قانون بوديم كارهاي لازم را انجام داديم. از سه يا چهار ماه گذشته اين دو باشگاه در اختيار وزارت اقتصاد و دارايي هستند و براي واگذاري زير نظر سازمان خصوصيسازي قرار گرفتهاند كه قيمتگذاريهاي كارشناسي انجام شده و براي واگذاري آماده ميشوند. وزارت ورزش ديگر اختياري درباره اين دو باشگاه ندارد. حالا هم فرصت خوبي است كه هر كس ميخواهد براي خريد وارد شود چرا كه مزايده به صورت شفاف برگزار خواهد شد.
فضاي پرسپوليس از استقلال چالشيتر است
از ابتداي ورود من ملاحظه كردم دولت اجازه تزريق منابع مالي به تيمهاي حرفهاي ندارد. اگر در گذشته به هر شكلي اتفاق افتاده من نميدانم اما ما تزريق مالي انجام نداديم. بايد بدانيم استقلال و پرسپوليس برندهاي بزرگي هستند و ميتوانند از حاميان خوبي استفاده كنند تا خودگردان شوند. بر همين اساس نيز از حاميان مختلف دعوت به همكاري شد تا پرسپوليس و استقلال كارشان را شروع كنند. حالا در اين مسير اتفاقهايي هم افتاد. دستگيري مديرعامل يك باشگاه، اختلاف نظر حامي مالي با هيات مديره و كنار كشيدن حامي مالي، نوسانهايي بود كه اتفاق افتاد. منابع ما محدود است و از طرف ديگر اجازه تزريق كمك به باشگاههاي ورزشي نداريم. مطمئنا اين نوسانها بر عملكرد باشگاه تاثير ميگذارد. با اين حال استقلال و پرسپوليس شرايط يكساني دارند اما چرا استقلال ثبات پيدا كرده و پرسپوليس نوسان بيشتري دارد، نميدانم. در اين زمينه تخصصي ندارم. شايد خود پرسپوليس ماهيتي چالشيتر دارد. من نميدانم. شرايط براي هر دو تيم يكسان بود. حالا چرا استقلال فضايي آرام دارد و پرسپوليس ملتهب است بايد فوتبالدوستان، جامعهشناسان و روانشناسان ورزشي دليلش را پيدا كنند.
مجمع درباره ماندن كفاشيان تصميمگيري ميكنند
خبرنگاري از وزير ورزش پرسيد آيا از تغيير در راس فدراسيون فوتبال استقبال ميكند يا نه كه وزير بيان كرد: فدراسيونها نهادهاي عمومي غير دولتي هستند و بر اساس اساسنامه حركت ميكنند. مجمع فدراسيون فوتبال كه از افراد انتخاب شده و نمايندگان فوتبال كشور هستند در اين باره تصميم ميگيرند. اگر نظر مجمع ادامه فعاليت رييس باشد ما از آن استقبال ميكنيم. اگر نظر مجمع غير از اين باشد ما از آن نظر نيز حمايت ميكنيم. به هر حال مجمع است كه به طور كامل درباره فدراسيون تصميم ميگيرد.
12 دستگيري در اصفهان داشتيم
در ادامه خبرنگاري درباره صحبتهاي مقام معظم رهبري در رابطه با ورزش پاك پرسيد كه مناف هاشمي پاسخ داد: مقام معظم رهبري به ورزش پاك تاكيد داشتند كه در برنامههاي مقام عالي وزارت ورزش نيز بود. ما حسابرسيهاي مالي گستردهاي در فدراسيونها انجام داديم و تمام حسابرسيها تا سال 92 تمام شده است و حسابرسي سال 93 نيز بعد از پايان سال مالي انجام ميشود. تمام فعاليتهاي ما به طور گسترده براي شفافسازي بوده و اين شفافسازيها گام مثبتي براي داشتن ورزش پاك و بدون فساد است. اين موضوع يكي از سياستهاي جدي و محكم ما در وزارتخانه محسوب ميشود. در اصفهان كه بوديم متوجه شديم بسياري از زمينهاي ورزشگاه نقش جهان توسط زمينخواران به طور غيرقانوني سند خورده و واگذار شده است. با كمك فرمانداري و دادستان اصفهان تلاش خوبي داشتيم كه 12 نفر در اين باره دستگير شدند و بخش اعظمي از اين زمينها به دولت و سيستم ورزش بازگشت كه اين خود نيز گامي مثبت در جهت ورزش پاك بود. در كردستان نيز چنين موضوعي مطرح شده و پرونده در حال بررسي است. شفافسازي عنصر مهمي است كه ميتواند به جلوگيري از فساد در ورزش كمك كند. خوشبختانه در حال حاضر عزم دولت براي اين موضوع جدي است و كارگروه سلامت اداري نيز براي نظارت بر عملكرد مالي فدراسيونها فعال شده است. نكته ديگر انتقال استقلال و پرسپوليس در سنوات گذشته ابهامات مالي گسترده داشته كه هماكنون نيز باقي است اما دولت اين ابهامات را بر گردن گرفته تا مراحل فروش دو باشگاه انجام شود.
وزارت از نامزدي حمايت نكرده است
او در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه «براي انتخابات فدراسيون هندبال برخي پولها رد و بدل شده و برخي نامزدها خودشان را منسوب به وزارت ورزش ميدانند، آيا وزير از اين ماجراها خبر دارد» بيان كرد: هر كس براي اينكه راي بياورد خود را به ما منسوب ميكند اما ما از نامزدي حمايت نكرديم. اگر براي ما روشن شود كه كدام فرد اين فعاليتها را انجام داده برخورد ميكنيم و احتمال حذفش از رقابت نيز وجود دارد. ما به هيچوجه از نامزدي حمايت نكردهايم. حتي افرادي بودند كه به شخصه مايل نبودم رييس باشند اما راي آوردند، ابلاغ گرفتند و كارشان را آغاز كردند. اگر متوجه بشويم پولي رد و بدل شده و اطلاعات لازم را به دست بياوريم، بهشدت با اين موضوع برخورد خواهيم كرد. در بعضي از فدراسيونها تنگنظري ايجاد ميشود. ميگويند وزارت ورزش نبايد در فدراسيونها دخالت كند. ما دخالت و نظارت نميكنيم كه نتيجهاش ميشود همين تنگنظريها و از دست رفتن كرسيهاي بينالمللي. با اين حال تفاهمي با وزارت امور خارجه انجام شده كه دورههايي براي نمايندگان كرسيدار ما برگزار شود كه بتوانيم در بحث كرسيهاي بينالمللي موفق كار كنيم.
فرياد آويزانها بلندتر از اهالي ورزش است
وزير ورزش در ادامه به خبرنگاران گفت: گروههاي متعددي در ورزش هستند و تلاش ميكنند. ديدگاههاي متفاوتي دارند. در چند سال اخير افراد قابل توجهي به دليل شهرت و منافع مالي و جذابيت ورزش وارد اين عرصه شدهاند و از طرف ديگر خانواده ورزش پس زده شدهاند و از ورزش بيرون رفتهاند. فرياد همين غير متخصصان و آويزانها به ورزش براي رسيدن به توقعاتشان بلندتر از اهالي ورزش است. اهالي ورزش كه سابقه ورزشي دارند هيچوقت صدايشان را بلند نكردهاند و ما بايد تلاش كنيم جايگاه اصليشان را به آنها برگردانيم. افراد غير ورزشي كه هيچ سابقهاي در اين عرصه نداشتهاند هر كاري ميخواهند ميكنند و حد را نيز نگه نميدارند. بايد عدالت در ورزش رعايت شود.
رضازاده بايد بين شورا و فدراسيون يكي را انتخاب كند
در ادامه از سجادي درباره انتخابات برخي فدراسيونها پرسيده شد كه سوال مورد نظر درباره انتخابات فدراسيون وزنهبرداري، بسكتبال و شرايط رياست شجاعي در انتخابات تيروكمان بود كه او بيان كرد: براي انتخابات وزنهبرداري منتظريم استعلام نامزدها به دست ما برسد. موارد قانوني صددرصد رعايت ميشود و آقاي رضازاده نيز بايد بين شورا و فدراسيون يكي را انتخاب كند. درباره فدراسيون بسكتبال نيز ما اولويتي براي برگزاري انتخابات نداريم. نامزدها ثبت نام كردهاند و با آمدن استعلام آنها تا پايان سال انتخابات فدراسيون برگزار ميشود. فدراسيون تيروكمان يك مشكل شكايتي دارد كه در مراجع قانوني بررسي ميشود. براي برگزاري مجمع نيز منتظر همين مورد هستيم. وزير هم گفت: از طرف مراجع قضايي اعلام شده تا آنها اعلام نكردهاند انتخابات برگزار نشود. به زودي اعلام ميشود و انتخابات برگزار خواهد شد. اجازه برگزاري انتخابات را بگيريم، اين اتفاق ميافتد.
برنامه 90 معيار درستي نيست
خبرنگاري درباره خواست 80 درصدي مردم در برنامه 90 براي ماندن كيروش از وزير پرسيد كه گودرزي پاسخ داد: برنامه 90 معيار نيست. اگر معيار درستي داريد بيان كنيد. هيچ معياري براي موافقان و مخالفان ماندن كيروش وجود ندارد. نبايد براي تصميم تخصصي تحت تاثير فضاسازيها، جوسازيهاي رسانهاي و جوسازيهاي دولتي باشيم. بايد بدانيم فدراسيون فوتبال همانند ديگر فدراسيونها مستقل است و خودش سرمربياش را تعيين ميكند. آنها به نتيجه برسند، با كيروش ادامه ميدهند و اگر نرسند ادامه نميدهند. تلاش ما اين است كه در اين موضوع در كار مستقل فدراسيونها ورود نداشته باشيم. در ادامه گودرزي از تغيير و تحول در ورزش استان تهران خبر داد و گفت: ورزش تهران دستخوش تحولاتي خواهد شد. ظرفيتهاي تهران بسيار بالاست اما در سالهاي گذشته نزول كرده است. تهران بايد پشتوانه بسيار قوي براي ورزش كشور باشد اما جايگاهش در سالهاي اخير تضعيف شده است. اميدواريم با تغييرات تحولي در ورزش تهران ايجاد شود.
نميتوانم براي پرسپوليس گل بزنم
در ادامه خبرنگاري درباره وضعيت پرسپوليس پرسيد كه وزير گفت: پرسپوليس هيات مديره دارد و آنها درباره باشگاه تصميم ميگيرند. آنچه به ما مربوط ميشد بحث واگذاري است. اگر توپ وارد گل نميشود من كه نميتوانم وارد زمين شوم و براي پرسپوليس گل بزنم. به نظر من نبايد فضاي پرسپوليس را ملتهبتر كنيم تا مشكلاتشان بيشتر نشود. اميدوارم خيلي سريع باشگاهها واگذار شوند و خودشان در مسير توليد باشند. من نميدانم چرا باشگاههاي بزرگ ما بايد ميليارد ميليارد بازيكن بخرند و هيچ بازيكني پرورش ندهند. خود ما هم مقصريم. يك مربي ميآيد پس از دو شكست بركنار ميشود. به نظر من براي اين باشگاهها بايد سه تا چهار سال دندان روي جگر بگذاريم تا كار بنيادي انجام شود.
قرارداد كيروش تركمانچاي نيست
در ادامه خبرنگاري با انتقاد از قرارداد كيروش و تشبيه آن به قرارداد تركمانچاي، از سجادي پرسيد «آيا وزارت ورزش قصد ندارد براي جلوگيري از ادامه كار كيروش وارد شود» كه سجادي بيان كرد: قرارداد كيروش چهار ساله است و نميتواند تغييري در آن ايجاد شود. من با نظر شما موافق نيستم كه قرارداد او شبيه به قراردادي كه شما ذكر كرديد است. طبق قانون قرارداد كيروش با فدراسيون بسته شده است و به نظرم تركمانچاي نيست. در پايان اين نشست خبري مناف هاشمي، معاون مالي و پشتيباني وزارت ورزش بيان كرد: همزمان با نشست خبري وزير ورزش پروژههاي كوچكي نيز در كشور افتتاح شد. درباره بودجه نيز اميدواريم با دايمي شدن برخي قوانين و تبصرههاي بودجه برخي بندها نيز تصويب شود تا افزايش بودجه داشته باشيم. هماكنون كه در سال 93، 500 ميليارد بودجه ورزش بوده، بالاي 800 ميليارد كار انجام شده كه خيرين، بخش خصوصي و اجارهها اين منابع را تامين كردهاند. اگر بودجه در سال 94 به 700 تا 800 ميليارد برسد مطمئنا تا 1300 ميليارد كار انجام خواهد شد.
نگاه ما به رشتههاي مختلف متوازن است
وزير ورزش در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» كه «نگاه يكسان به فدراسيونها كار درستي نميتواند باشد، چرا كه به عنوان مثال ورزش هاكي هيچگاه نميتواند افتخارات كشتي را كسب كند يا مسابقهاي را با حضور سه هزار تن از ورزشكاران خود برگزار كند، پس بايد توجه و حمايت از ورزشهاي مدالآور بيشتر باشد، ضمن اينكه نمايندگان مجلس نيز بر اين باورند و گفته ميشود قرار است بودجهاي مستقل براي كشتي و رشتههاي مدالآور تعريف كنند»، بيان كرد: نگاه ما به رشتههاي مختلف متوازن است. كل پولي كه در اختيار ما قرار گرفته كه به فدراسيونها دادهايم 60 ميليارد بوده است. 50 فدراسيون از اين 60 ميليارد بودجه گرفتهاند. بودجه فدراسيون كشتي 5/6 ميليارد بوده كه نزديك به يك دهم بودجه ماست. به طور مثال فدراسيون هاكي 800 ميليون بودجه گرفته است. اين بودجهها با توجه به بضاعت ماست. ما ميدانيم فدراسيون كشتي ظرفيت هزينه 80 ميلياردي براي توسعه ورزش كشور دارد. ميدانيم فوتبال براي توسعه ميتواند تا 150 ميليارد هزينه كند اما ما محدوديت داريم و با نگاهي متوازن كارمان را انجام ميدهيم. ضمن اينكه موسساتي كه حامي مالي هستند تمايل دارند به كشتي بيشتر توجه كنند تا هاكي اما مجلس نميتواند بودجه مستقل براي يك رشته خاص در نظر بگيرد بلكه اين بودجه در اختيار وزارت ورزش قرار ميگيرد و وزارتخانه آن را توزيع ميكند.