• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

توليد داخلي، مصرف داخلي

بهروز بهزادي روزنامه‌نگار

دستگاه‌هاي دولتي اعم از لشكري و كشوري چاي مصرفي خود را از توليدكنندگان داخلي تامين كنند، چراكه چاي ايراني به دليل استفاده نكردن كشاورزان از سموم شيميايي سالم‌ترين چاي دنياست.
(از نامه‌ وزير جهاد كشاورزي به معاون اول رييس‌جمهوري)
1- شايد ندانيد كه هرسال مبلغي بيش از 600 ميليون دلار از كشور خارج مي‌شود تا صرف خريد چاي خارجي شود، در حالي كه چاي ايراني سالم‌ترين چاي دنياست و ما در مصرف چاي خارجي در واقع گول طعم‌دهنده‌هايي را مي‌خوريم كه هيچ قرابتي با طعم اصيل چاي ندارند.
2- گرچه اجبار كردن دستگاه‌هاي دولتي راه چاره‌اي موقتي براي افزايش مصرف چاي ايراني است كه تنها 15 درصد بازار داخلي را پوشش مي‌دهد، ولي در جاي خود قابل ستايش است چراكه نشا‌ن‌دهنده توجه مسوولان امر به توليد داخلي است.
3- استقبال مصرف‌كننده ايراني از چاي خارجي محصول سال‌ها تبليغات بي‌امان به اضافه بسته‌بندي‌هاي زيبا در كنار معتاد كردن ذايقه‌ها به طعم‌دهنده‌ها است و اين معادله بايد تغيير كند.
4- براي تغيير اين معادله بايد با توجه به امكانات داخلي، شرايطي ايجاد شود كه كارخانجات داخلي بياموزند با بسته‌بندي زيبا و تبليغ مي‌توانند در دل مصرف‌كننده راه باز كنند و ذايقه ايرانيان را به طعم چاي داخلي عادت دهند، گرچه تكنولوژي طعم و مزه نيز اكنون در كشور ما شناخته شده است و شماري از لابراتوارهاي مواد غذايي ما مي‌توانند بهترين طعم‌دهنده‌ها را توليد كنند.
5-‌ پيشنهاد مي‌كنم سازمان چاي متولي ايجاد شورايي از نمايندگان كشاورزان چايكار، كارخانجات فراوري‌ چاي، لابراتوارهاي طعم و مزه شود و اين شورا براي بالا بردن كيفيت چاي توليدي، ايجاد بسته‌بندي‌هاي زيبا و شكيل و استفاده از طعم‌دهنده‌هاي داخلي تصميم بگيرد و ضوابطي تعيين كند.
6-‌ مهم‌تر از همه تبليغ  چاي ايراني است. ما در زمينه تبليغ مشكلات زيادي داريم،  چراكه توليدكنندگان سنتي ما اعتقادي به تبليغات محصول خود ندارند. توليدكنندگان را بايد مجاب به تبليغ مستقيم كنيم و البته سازمان چاي نيز مي‌تواند با تبليغ غيرمستقيم از طريق كتاب‌هاي درسي و مدارس پايه، فرهنگ مصرف داخلي را مستحكم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون