• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

چهره‌ها- خبرها

رويگرداني تدريجي جمهوريخواهان سنا از ترامپ
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت كه جمهوريخواهان سناي امريكا طي روندي تدريجي در حال روي گرداندن از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا هستند. به گزارش ايسنا، به عنوان مثال جمهوريخواهان طي ماه‌هاي اخير اقدام به خنثي كردن طرح ترامپ براي لغو بيمه بهداشت و درمان دولت اوباما (اوباماكر) و ناديده گرفتن تقاضاهاي توييتري ترامپ براي بازگشت آنها به كارشان روي لغو اين طرح كردند. آنها همچنين با مدير بودجه‌ كاخ سفيد مخالفت كرده، از دادستان كل در مقابل حملات دونالد ترامپ دفاع كرده‌اند و تحريم‌هاي ضد وتويي را عليه روسيه با وجود اعتراضات دولت ترامپ تصويب كردند. اين نمايندگان در حال به رخ كشيدن استقلال‌شان كه بعد از انتخاب شگفت‌انگيز ترامپ به رياست‌جمهوري تضعيف شده بود، هستند. به عنوان مثال سناتور تيم اسكات روز سه‌شنبه گفت: ما براي مردم امريكا كار مي‌كنيم و نه براي رييس‌جمهور. اين سخنان به طرز شگفت‌انگيزي از جانب يك نماينده جمهوريخواه متعلق به ايالتي هستند كه ترامپ در انتخابات در آن به آساني بيشتر آرا را به دست آورد. با اين حال بعد از تجربه شش ماه كاهش محبوبيت و جنجال‌هاي مختلف مشخص است كه ترامپ ديگر آن جذبه و احترام سابق را ندارد. اين تعجب آور است كه بيشترين انتقادها از ترامپ از سوي مجلس سنا كه تحت كنترل جمهوريخواهان است مطرح مي‌شود. در همين راستا سناتور، جف فلك نيز به رييس‌جمهور امريكا و حزب خودش در يك كتاب جديد حمله كرده و نوشت: ما شاهد جنبه عجيبي از دلسوزي رييس‌جمهور امريكا براي مستبدان و ديكتاتورها هستيم.


توافق بزرگ امريكا و روسيه
اطلاعاتي كه روزنامه الاخبار لبنان به دست آورده است، اشاره به اين دارد كه نشانه‌هاي توافقي «بزرگ» ميان روسيه و امريكا در حال متبلور شدن است كه براساس آن، نيروهاي امريكايي از پايگاه‌ التنف در مرزهاي عراق عقب‌نشيني كرده و آن را به نيروهاي روسي تحويل مي‌دهند. در پي موفقيت ارتش سوريه در بستن مسير شمال التنف تا مرزهاي عراق، افراد مسلح مورد حمايت واشنگتن در التنف به‌شدت ناتوان شده‌اند. اين تحول منجر شده تا گروه‌هايي كه با واشنگتن همكاري مي‌كردند، در منطقه‌اي «به اسارت گرفته شوند» كه «چشم‌انداز نظامي» براي خروج از آن وجود ندارد. الاخبار گزارش داد كه ارتش سوريه «پيشنهادهايي» به اين افراد داده است تا خود را تسليم كنند. طرف امريكايي نيز از كساني كه احساس مي‌كنند فريب خورده‌اند، خواسته است تا قبل از رفتن سلاح و تجهيزات خود را تحويل دهند، اما دو گروه با تمامي تجهيزات امريكايي‌شان از اين تشكيلات جدا شدند. منابع روزنامه الاخبار گفتند كه زمان عقب‌نشيني امريكا هنوز مشخص نيست و هماهنگي‌ درخصوص آن از طريق «كانال ويژه‌اي» ميان واشنگتن و مسكو در حال انجام است. اين «كانال» جايگاه و تاثيرش پشت درهاي بسته معلوم مي‌شود؛ به ويژه پس از آنكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا دستور داد تا برنامه‌هاي محرمانه براي مسلح كردن و آموزش دادن نيروهاي مخالف متوقف شود. در همين حال برخي فعالان سوري به نقل از منابع ميداني فاش كردند كه ائتلاف ضد داعش اسلحه‌هايي كه در صحراي سوريه در اختيار گروه مسلح موسوم به «شهداي القريتين» قرار داده بود و نيز سلاح‌هاي نيروهاي گروه «احمد العبدو»‌ و ارتش موسوم به «سپاه شرقي» را پس گرفته است.


بازگشت اسيران حزب‌الله لبنان به خانه
جبهه النصره سه‌‌شنبه شب سه عضو حزب‌الله را در راستاي توافق با اين حزب در عرسال آزاد كرد و اين سه اسير آزاد شده به پادگان گردان نهم ارتش لبنان در شهرك اللبوه در شرق اين كشور رفتند و از آنجا صبح روز گذشته در ميان استقبال گسترده مردمي به منازل‌شان در بيروت و ضاحيه جنوبي بازگشتند. هياتي از دستگاه امنيت لبنان نيز براي تحويل گرفتن اسيران به شهرك عرسال رفته بودند. در مقابل نيز چهار عضو جبهه النصره كه در زندان روميه لبنان بودند، آزاد شدند. منابع سياسي اعلام كردند، جبهه النصره سه‌شنبه يك سري درخواست‌هاي جديد مطرح كرد كه برخي پاسخ داده شد و برخي رد شد. به گفته منابع، النصره بعد از آن سطح خواسته‌هايش را بالا برد و به دنبال دستاوردهاي ديگر بود اما مقاومت با قاطعيت گفت ديگر هيچ شروط جديدي را نمي‌پذيرد كه النصره در نهايت مجبور شد با روال قبل موافقت كند. النصره ليستي از اسامي ۱۸ تن را داده بود كه اكثرشان با جرايم تروريستي در ارتباط بوده و كل‌شان تابعيت سوري داشتند. در همين راستا عباس ابراهيم، مدير امنيت كل لبنان اعلام كرد كه مرحله آخر توافق عرسال روز گذشته با خروج كاروان‌هاي آوارگان و افراد مسلح در عرسال به ادلب سوريه اجرايي مي‌شود. وي گفت كه افراد مسلح و خانواده‌هاي‌شان به صورت يكجا از عرسال خارج شده و در نتيجه اين «كابوس هولناك» به پايان خواهد رسيد. عباس گفت كه تعداد آوارگاني كه براي رفتن به ادلب نام‌نويسي كرده‌اند نزديك به ۱۰ هزار تن بودند اما نمي‌توان خروج همگي آنها را تضمين كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون