• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3875 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ مرداد

رييس مجلس از حواشي مراسم تحليف انتقاد كرد

پاسخ‌هاي ميزبان

گروه سياسي

ديروز، روز پاسخ ميزبان بود؛ ميزباني كه روز شنبه 14 مرداد ماه براي برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهور دوازدهم مسووليت داشته و از حواشي ايجاد شده در مورد اين مراسم ناراضي است. علي لاريجاني ديروز هم در جلسه غيرعلني صبح زود مجلس و هم در جلسه علني پس از آن از حواشي ايجاد شده در مورد مراسم تحليف انتقاد كرد. انتقاد او اما در جلسه غيرعلني تا اندازه‌اي تند و تيزتر بوده است، اما او تاكيد كرده كه عدم دعوت برخي از چهره‌ها به اين مراسم به دليل محدوديت جا بوده است. او اما از رفتار صدا و سيما هم در مورد ماجراي عكاسي نمايندگان با موگريني انتقاد كرده است. علي لاريجاني رييس مجلس در نطق پيش از دستور خود گفت: از ميهمانان عزيز كه در مراسم تحليف حضور به عمل آوردند تشكر مي‎كنم. حضور 500 نفر از مقامات عاليرتبه در مجلس نوعي ارج نهادن به مردم‌سالاري ديني بود و دلالت از چند امر داشت. يكي حكايت از احترامي است كه دولت‌ها به ايران دارند و با وجود تبليغات مستمر قدرتمندان، درخشندگي ملت ايران منجر به تعلق خاطر آنها به ملت ما شده است. لاريجاني با تاكيد بر مردم‌سالاري ديني در كشور، تاكيد كرد: حضور مقامات خارجي در مراسم تحليف همچنين نشان‌دهنده مردم‌سالاري ديني در ايران است، با وجود اينكه بسياري از كشورها از نعمت مشاركت مردم در سرنوشت خود بي‌بهره‌اند، ايران بعد از انقلاب توانست نظامي مردم‌سالار را ايجاد كند و اين حضور احترام به راي مردم و ارزش جمهوري اسلامي بود.
انتقاد از حواشي
در همه روزهاي اخير پس از مراسم تحليف بحث و حاشيه در مورد آنهايي كه به اين مراسم دعوت نشده بودند بسيار بود. از مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت تا سيدمحمد خاتمي رييس دولت اصلاحات. علي لاريجاني هم ديروز در اظهاراتش پس از جلسه غيرعلني مجلس ترجيح داد تا به حواشي ايجاد شده در مورد مراسم تحليف پاسخ دهد. از مهمانان خارجي دعوت شده تا مهمانان داخلي كه جاي خالي‌شان در اين مراسم احساس مي‌شد. او با بيان اين نكته كه «احترام كشورهاي مختلف به ايران دستاوردي براي ايران بود كه با برخي از حاشيه‌سازي‌ها تلاش شد اين دستاورد ديده نشود»، تصريح كرد: متاسفانه چند سالي است كه آفتي گريبانگير كشور شده است و موضوعاتي كه مربوط به امنيت و منافع ملي است به سرعت به موضوعات جناحي تبديل شده، موجب خسارت مي‌شود و تلاش مي‌شود اقدامات پر ارزش با حاشيه‌سازي ضايع شود. اين اجلاس هم از اين آسيب مصون نبود. او مثال زد: مثلا نام چند كشور كوچك را برجسته كردند و آن را بزرگنمايي كردند! آيا مقامات عاليه از چين، آذربايجان، هند، تركيه، برزيل، تونس، عمان، دانمارك، ايتاليا، اسپانيا و بسياري از ديگر كشورها موضوعي قابل پنهان كردن است؟ چرا ارزش كار و احترام برخي از كشورهاي مهم را بي‌جهت، كم مقدار نشان مي‌دهيد؟ مقامات عاليرتبه كشورها براي حضور خود در يك كشور، محاسبات زيادي مي‌كنند و با وجود تمام تلاش‌هاي امريكا و برخي كشورها حضور آنها نشانه دوستي و شكست آشكار پروژه منزوي‌سازي ايران بود.
انتقاد لاريجاني از رفتار صدا و سيما
لاريجاني اما به حاشيه ديگري هم در مورد مراسم تحليف اشاره كرد. او با اشاره به سلفي نمايندگان با موگريني، گفت: «تصوير‌برداري چند نماينده با يكي از مهمانان هر چند نوعي سهل‌انگاري بود اما تبديل آن به يك موضوع اساسي و نديدن اين همه اثرات مهم اجلاس در امنيت ملي كشور، نشان‌دهنده اين است كه درست‌انديشي و نگاه ملي در آن نهفته نيست.» موضوعي كه گويا رييس مجلس در جلسه غيرعلني مجلس نسبت به آن موضع شديدتري گرفته است. عليرضا رحيمي نماينده تهران كه از قضا از چهره‌هاي مورد تخريب در ماجراي سلفي نمايندگان بود در كانال تلگرامي‌ خود در رابطه با جلسه غير علني ديروز مجلس نوشت: قبل از جلسه علني لاريجاني در خصوص مراسم تحليف توضيحات مبسوطي ارايه دادند و نسبت به حاشيه‌سازي‌ها نكاتي را بيان داشتند. لاريجاني در اين جلسه اعلام كرد كه اقدام صدا و سيما در به حاشيه كشاندن مراسم تحليف، خلاف منفعت ملي كشور بود و تذكر خواهيم داد. لاريجاني در ادامه گفته است: «راجع به آقاي رحيمي خيلي تخريب انجام شد و جفا كردند به ايشان كه آن سوابق را كنار اين حاشيه آوردند.»
نتوانستيم همه بزرگان را دعوت كنيم
عدم دعوت برخي چهره‌ها به مراسم تحليف نكته ديگري بوده است كه لاريجاني در جلسه ديروز به آن پاسخ داده است. او در اين مورد گفت: «البته حضور 500 مهمان خارجي در اين مراسم ما را با محدوديت جا مواجه كرده بود كه نتوانستيم از همه بزرگان كشور دعوت نماييم و عذر ما را ان‌شاءالله مي‌پذيرند. البته جفا است كه اين محدوديت جا را با مسائل قومي و مذهبي مرتبط كنند.» اظهارات علي لاريجاني در حالي صورت گرفته است كه علي مطهري نايب‌رييس مجلس نظر ديگري در مورد تركيب افراد دعوت شده به اين مراسم دارد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عدم دعوت از علماي اهل سنت و روساي جمهور سابق در مراسم تحليف رياست‌جمهوري دولت دوازدهم گفت كه در اين زمينه كوتاهي صورت گرفته است. به گزارش ايسنا، علي مطهري، اظهار كرد: براي مراسم تحليف بايد از علماي اهل سنت و روساي جمهور قبلي آقايان رييس‌جمهور اصلاحات و احمدي‌نژاد دعوت مي‌شد. اين استدلال كه به خاطر كمبود جا اينها دعوت نشده‌اند قابل قبول نيست. وي افزود: به جاي اين توجيه‌ها اعتراف كنيم كه كوتاهي شده است. نايب‌رييس مجلس در پايان با بيان اينكه مجلس و دولت هر دو در اين موضوع مقصر هستند، يادآور شد: ما كه اين همه از وحدت شيعه و سني دم مي‌زنيم، معني ندارد هيچ يك از علماي اهل سنت در مراسم تحليف حضور نداشته باشند.
انتقاد نماينده اهل سنت
اما دعوت نشدن مولوي عبدالحميد به مراسم تحليف به اين راحتي فراموش نشد. حتي پس از توضيحات لاريجاني هم رييس فراكسيون اهل سنت مجلس شوراي اسلامي از هيات رييسه مجلس به‌خاطر عدم دعوت از مولوي عبدالحميد در مراسم تحليف رياست‌جمهوري دوازدهم گلايه كرد. به گزارش ايلنا، جليل رحيمي جهان‌آبادي در اخطاري مستند به اصل ۱۹ قانون اساسي مبني بر اينكه مردم ايران از هر قوم و قبيله‌اي از حقوق مساوي برخوردارند، گفت: آيا اين شرط انصاف، برادري و هم‌ميهني بود كه بگوييم براي نماينده اهل سنت ايران در خانه ملت جا نبوده است؟ كدام انسان عاقل، منصف و با فهمي اين حرف را مي‌پذيرد كه بگوييم براي يك نماينده جامعه اهل سنت، زعيم، پيشوا، امام جمعه و فرد مورد احترام جامعه اهل سنت جا نداشتيم. او تصريح كرد: به عنوان رييس فراكسيون اهل سنت و نماينده ملت ايران از هيات رييسه مجلس گلايه دارم كه چرا نبايد مولانا عبدالحميد در مراسم تحليف حضور پيدا كنند و به‌خاطر اين سوءمديريت و ضعف از محضر ملت ايران و مردم شريف اهل سنت عذرخواهي مي‌كنم اما پاسخي كه در اين زمينه شنيديم نه منطقي و نه قابل پذيرش بود و معتقديم كه بايد از مردم اهل سنت و ملت ايران دلجويي شود چراكه اين كار پاسخ مشاركت حداكثري مردم در انتخابات نبود.
رد نقش در تعيين كابينه
رييس مجلس ديروز به كابينه دوازدهم هم اشاره كرد و بازهم براي چندمين بار در روزهاي اخير داشتن نقش در چيدمان كابينه را رد كرد. او در ادامه سخنان خود درباره هيات دولت آينده، گفت: اميدواريم هر چه سريع‌تر دولت آينده تشكيل شود و حركت اجرايي كشور شكل جديد بگيرد. لازم است به اين مطلب اشاره كنم كه گاهي برخي رسانه‌ها در مورد برخي از تعاملات بين مجلس و دولت در اين زمينه سخن گفته‌اند كه اين امر هم ذهنيات و حدسيات است و غيرواقعي است. انتخاب وزرا وظيفه و حق رييس‌جمهور است و كسي نقشي در اين امر جز خود ايشان نداشته است. گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي مخصوصا آنچه مربوط به مجلس و رييس مجلس است واقعيت ندارد. رييس قوه مقننه در پايان با اشاره به جلسات فراكسيون‌هاي مجلس با رييس‌جمهور درباره كابينه دوازدهم، خاطرنشان كرد: تا آنجا كه اطلاع دارم نمايندگان در اين جلسات بيشتر معيارهاي خود در ارتباط با انتخاب افراد صالح را بيان كردند و راجع به افراد نظري ندادند. حداقل در مورد رييس مجلس، قطعا اينگونه است. از اين رو خواهش مي‌كنم به اصل موضوع توجه شود و به حواشي كه واقعيت ندارد دامن نزنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون