• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3875 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ مرداد

حسن روحاني ليست كابينه را بدون معرفي وزير علوم به مجلس فرستاد

تغيير 50 درصدي

روحاني در چينش كابينه به راست متمايل شده؟
اما آيا مي‌توان گفت رييس‌جمهور در چينش كابينه به جريان راست متمايل شده است؟ اين سوالي بود كه نمايندگان پاسخ‌هاي نسبتا مشابهي به آن دادند. بهرام پارسايي به «اعتماد» مي‌گويد: مي‌توانم بگويم كه آقاي روحاني در چينش كابينه به جريان اصلاح‌طلبي متمايل نشده است. انتظار ما و مردمي كه به آقاي روحاني راي دادند چينش يك كابينه گفتماني بود و اين موضوع الان رعايت نشده است. محمود صادقي هم مي‌گويد: من فكر مي‌كنم رنگ اعتدالي كابينه بيشتر شده است. در بخش‌هايي پيشرفت داشته و در بخش‌هايي نه. مثلا در وزارت دادگستري فرد حرفه‌اي و كار كرده در دادگستري پيشنهاد شده است. يا در وزارت دفاع به مطالبه نيروهاي مسلح پاسخ مثبتي داده شده است. يا در وزارت نيرو چهره‌اي معرفي شده كه هم سبقه كارشناسي دارد و هم تا حدي سبقه اصلاح‌طلبي دارد. در صنعت و معدن هم آقاي شريعتمداري عيار اصلاح‌طلبي دارد. اما در حوزه‌هايي كه نماد و نشان كابينه محسوب مي‌شود بي‌تعارف بايد گفت دولت تنزل كرده است. وزير كشور همان وزير گذشته شده. در وزارت آموزش و پرورش چهره‌اي معرفي شده كه به‌شدت مورد انتقاد است. در وزارت علوم هم حتي اگر آقاي خاكي صديق معرفي مي‌شد باز هم با انتظارات ما فاصله داشت. موسوي، نماينده يزد هم معتقد است كابينه رنگ اصلاح‌طلبي ندارد. او به «اعتماد» مي‌گويد: در انتخابات همه اصلاح‌طلبان و «اعتداليون» به آقاي روحاني راي دادند اما در برآيند كابينه اين موضوع اعمال نشده است. خيلي از نمايندگان فراكسيون اميد معتقد هستند با اينكه اصلاح‌طلبان يكپارچه راي داده‌اند اما رنگ كابينه بيشتر نزديك به اعتدالگرايان است و نه اصلاح‌طلبان. محمد جواد جمالي هم معتقد است: كابينه بيشتر به نحله خود آقاي روحاني و در واقع نزديك به حزب اعتدال و توسعه است و چهره شاخص سياسي چه از ميان اصلاح‌طلبان و چه اصولگرايان در ميان وزرا حضور ندارد. اما نقوي حسيني هم به «اعتماد» مي‌گويد: نگاه و ارزيابي مجلس درباره كابينه سياسي نيست. واقعا در جلساتي كه گذاشته مي‌شود نگاه فراكسيون‌ها به كابينه سياسي نيست و دغدغه همه موضوع كارآمدي كابينه است. چالش آقاي روحاني و مجلس كارآمدي است و چالش سياسي نيست.

سن كابينه جوان‌تر شده؟
اما درباره سن كابينه كه همه منتظر جوان‌تر شدن آن بودند هم محمد جواد جمالي به «اعتماد» مي‌گويد: من در مورد معدل سني كابينه تغيير آنچناني نمي‌بينم و صرفا يكي از وزرا جوان است.

چند وزير احتمالا راي خواهند گرفت؟
با همه اينها اما نمايندگان احتمالا به چند وزير كابينه دوازدهم راي نخواهند داد؟ جعفرزاده ايمن‌آبادي نايب‌رييس فراكسيون مستقلان در گفت‌وگو با «اعتماد» هم معتقد است دست‌كم سه وزير راي نخواهند آورد. به اعتقاد او رحماني فضلي، وزير كشور به دليل عملكرد ضعيفش، آذري جهرمي به دليل سوابق منفي‌اش در اتفاقات سال 88 و بطحايي به دليل عملكرد بسيار ضعيفش از اين مجلس راي نمي‌گيرند. مگر اينكه دفاع قابل اتكايي از خودشان داشته باشند. بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد به «اعتماد» مي‌گويد: فراكسيون اميد كميته ارزيابي تشكيل داده تا درباره كابينه و وزرا بانك اطلاعاتي در اختيار اعضا قرار دهند و در نهايت جمع‌بندي مي‌كنيم به چه كساني راي دهيم. او مي‌گويد راي و تصميم ما هم تصميم فراكسيوني است. اگر نظر فراكسيون حمايت از وزيري باشد حتي اگر اعضايي از فراكسيون نظر فردي منفي هم داشته باشند هم فراكسيوني راي خواهند داد. وزرايي هم كه نتوانند حد نصاب شاخص‌هاي تعريف شده ما را كسب كنند حمايت فراكسيوني ما را نخواهند داشت. او درباره لابي‌ها و تلاش وزرا براي جلب آراي نمايندگان مي‌گويد: همه وزرا لابي‌هاي خودشان را دارند جز 3 وزير كه ما نديديم اين كار را بكنند. آقايان ظريف و زنگنه و قاضي‌زاده هاشمي كه خود نمايندگان هم از آنها خواسته‌اند كارشان را ادامه بدهند، وارد اين لابي‌ها نشده‌اند. اما تعداد زيادي از وزرا هستند كه جلساتي را با نمايندگان دارند. برخي خيلي پررنگ و برخي كمرنگ‌تر است. برخي به دنبال اين هستند تا امتيازاتي را كه در اين چند سال به حوزه‌هاي انتخابيه نمايندگان نداده‌اند در اين مدت بدهند. عزت‌الله يوسفيان‌ملا اما معتقد است: دو نفر از وزرا راي نمي‌آورند يا دست كم راه سخت‌تري در پيش دارند. محمدجواد جمالي هم ديدگاهي مشابه دارد: فكر مي‌كنم اكثريت وزرا راي بياورند اما فكر مي‌كنم سه وزير راي نخواهند آورد. نقوي حسيني هم به «اعتماد» مي‌گويد: واقعا الان نمي‌توانم ارزيابي كنم چند وزير راي نخواهند آورد. اما در مورد آقاي بطحايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش من عكس‌العمل نمايندگان هنگام خواندن نام او را ديدم كه چقدر تعجب كردند كه چطور كه ايشان نتوانسته معاونت خودش را اداره كند حالا مي‌خواهد وزارت را اداره كند. شايد هم آقاي رييس‌جمهور براي آموزش و پرورش طبق معمول پروژه‌اش اين است كه يكي، دو نفر را معرفي كند و رد شوند و بعد نيروي اصلي‌اش را معرفي كند!
كار مشترك با فراكسيون مستقلين؟
اما در لابي‌هاي ميان فراكسيون‌هاي سياسي مجلس آيا اميدي‌ها قرار است با مستقلين كار مشتركي درباره كابينه انجام دهند؟ اين سوالي است كه بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد به «اعتماد» مي‌گويد: تا الان برنامه‌اي براي كار مشترك با مستقلين درباره كابينه نداشته‌ايم و بعيد است چنين برنامه‌اي هم در پيش باشد. جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس فراكسيون مستقلين اما قاطع‌تر مي‌گويد: قرار نيست كميته مشتركي تشكيل شود و ما كاملا مستقل تصميم مي‌گيريم. ما تصميم نداريم بر مبناي نظر فراكسيوني به وزرا راي بدهيم. ما از وزرا دعوت مي‌كنيم تا حرف‌هاي‌شان را بگويند. اعضا مي‌توانند هر نظري كه خواستند داشته باشند.

 

معاون پارلماني رييس‌جمهور در پاسخ به «اعتماد»:
اقدامات خارج از عرف وزرا براي راي‌آوري را پيگيري مي‌كنيم

ديروز همزمان با معرفي 17 وزير پيشنهادي كابينه دوزادهم، حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور هم نشست خبري برگزار كرد تا به سوالات خبرنگاران درباره كابينه و جريان راي اعتماد به وزرا پاسخ دهد. او در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره تلاش نامتعارف برخي از وزراي پيشنهادي براي جلب راي نمايندگان گفت: سياست دولت اين است كه فرآيند راي اعتماد در يك فضاي مناسب و با لحاظ‌ شأن دولت و مجلس انجام شود. بنابراين هر اقدامي غيرمتعارف و نامناسب قابل قبول نيست. در دستورالعملي كه به وزرا ابلاغ كرده‌ايم تاكيد كرده‌ايم كه از هرگونه ارتباطات غيرمتعارف پرهيز شود. اگر ملاحظه كنيم اقدامي خارج از دستورالعمل انجام شده پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم. او با بيان اينكه دستورالعمل راي اعتماد به وزراي پيشنهادي تهيه و به وزرا ابلاغ شده است اظهار كرد: وزارتخانه‌ها در اين دستور العمل به ۴ دسته آموزشي و فرهنگي، زيربنايي، سياسي و امنيتي و اقتصادي تقسيم شده‌اند. ما تمهيداتي فراهم كرده‌ايم كه وزراي پيشنهادي بتوانند در كميته‌هاي تخصصي و فراكسيون‌هاي مجلس حضور يافته و زيرساخت‌هاي خود را مطرح كنند. برنامه‌هاي حضور وزرا هم در كميسيون‌ها مشخص شده است و نسبت به دوره‌هاي گذشته جلسه راي اعتماد در شأن دولت و مجلس خواهد بود. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا در صورت عدم راي‌آوري يك وزير، وزير جايگزين هم در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: يكي از شاخص‌هاي رييس‌جمهور براي معرفي هيات وزرا برآورد نگاه مجلس به وزير پيشنهادي است. پيش‌بيني من اين است كه همه وزرا با راي بالايي از مجلس راي اعتماد بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون