• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

پزشكيان نايب‌رييس مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد»:

جاي روحاني بودم، دست به تركيب كابينه نمي‌زدم

گروه سياسي| نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي عنوان مي‌كند كه اگر جاي حسن روحاني بوده، هيچگاه دست به تركيب كابينه چهار سال نخست رياست‌جمهوري خود نمي‌زده و تنها به حل اشكالات آنان براي ادامه مسير روي مي‌آورده است. مسعود پزشكيان در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد»، نمي‌خواهد رضايتمندي يا نارضايتي خود از تركيب كابينه دوازدهم را مطرح كند و فقط بر اين عقيده پافشاري مي‌كند كه اگر انتظارات منطقي باشد، لزومي ندارد كه بگوييم آن فرد را از جايگاه خود حذف كن، تا مشكل حل شود.

 

‌ فكر مي‌كنيد كه جمع‌بندي فراكسيون اميد براي راي اعتماد به وزيران پيشنهادي، چقدر به بدنه اجتماعي آقاي روحاني و آن فضاي به وجود آمده در شبكه‌هاي اجتماعي، نزديك خواهد بود؟

تلاش بر اين است كه وحدت و هماهنگي ايجاد شود. هنر اين نيست كه ما با هم مخالفت كنيم، هنر اين است كه ما باهم بنشينيم و اشكالات را مطرح كنيم و آن وقت دست به دست هم دهيم و مشكل را حل كنيم. اينكه ما خيال كنيم كه حال چند نفر را بگيريم، نگاه درستي نيست. بايد در حين اينكه مشكلات را مي‌بينيم و طرح مي‌كنيم و در مقابل آن مي‌ايستيم، بايد كمك كنيم كه وزيران، كار خود را درست انجام دهند.

‌ بدنه اجتماعي آقاي روحاني انتظاراتي از ايشان داشته‌اند. اما آنچه كه در فضاي مجازي شاهد هستيم بيانگر اين نكته است كه طرفداران او خيلي از شرايط پيش آمده راضي نيستند. آيا راي فراكسيون اميد به نظرات مردم نزديك است؟

فكر نمي‌كنم.

‌ اگر به اين انتظارات پاسخ داده نشود فكر نمي‌كنيد باعث سرخوردگي حاميان او شود؟

من باز هم به حرف اول خود برمي‌گردم. اگر انتظارات در چارچوب حل مشكل است الزاما لازم نيست كه بگوييم آن فرد را از جايگاه خود حذف كن تا مشكل حل شود. اما اگر دغدغه ما حل مشكل نيست بلكه اين است كه حسن برود و حسين به جايش بيايد، نگاه درستي نيست.

‌ پس فكر مي‌كنيد كابينه‌اي كه حسن روحاني انتخاب كرده چقدر به شعارهاي انتخاباتي ايشان نزديك است؟

مي‌توانست خيل اعتراض از اين جهت باشد. اما من اگر جاي روحاني بودم خيلي دست به تركيب كابينه نمي‌زدم. بلكه مي‌نشستم و اشكالات همان كابينه را حل مي‌كردم تا در چهار ساله دوم با قدرت‌ اما بدون اشكالات و ضعف‌ راه را ادامه مي‌دادم. بالاخره هر انساني نياز به آموزش دارد. نياز به اين دارد كه روز به روز يك قدم به جلو بردارد. هر وزيري را بياورند يك اشكالاتي خواهد داشت. با پيدا كردن اشكال كه وزير عوض نمي‌كنند. بلكه كمك مي‌كنند كه همان وزير اشكالات را حل كرده و راه درست را انتخاب كند.

‌ آقاي روحاني در زمان انتخابات شعارهاي اصلاح‌طلبانه داد و در زمين اصلاح‌طلبان بازي كرد اما در چينش كابينه خيلي‌ها معتقدند كه ايشان به اصولگرايي ميانه‌رو گردش داشته است. شما هم اين عقيده را داريد؟

من معتقدم بايد از نظر تئوريك بگوييم كه نگاه اصلاح‌طلبانه يعني چه؟ يعني در واقع ما در اصلاحات از دولت چه مي‌خواهيم كه بگوييم اين دولت، هر كسي را انتخاب مي‌كند آيا در آن جهت حركت مي‌كند يا نه؟ تا مفاهيم را روشن نكنيم، دعواي بيخودي راه انداخته‌ايم.

‌ ارزيابي خود شما چيست؟

ارزيابي اين است كه مشكل ما در كشور، عدم اجراي برنامه‌ها است، نگاه غيرعلمي و غيركارشناسي به مسائل و وجود اختلافاتي است كه بيشتر جنبه‌ سياسي و جناحي دارد تا علمي و كارشناسي.

‌ اين كابينه در مقايسه با كابينه‌ قبل چه نمره‌اي دارد؟

من اگر جاي رييس دولت بودم، دست به تركيب كابينه يازدهم نمي‌زدم.

‌ كابينه يازدهم بهتر بود؟

مي‌شد آن را تقويت كرد. من نوعي كه چهار سال در وزارتخانه كار كردم تازه روش مديريت را ياد گرفته‌ام. عيب‌هايي داشتم اما مي‌توانستند با آموزش دادن و جلسه گذاشتن در دولت آن را اصلاح كرده و خوبي‌هايم را تقويت كنم. اما الان، آدم‌هايي را كه تازه انتخاب كرده‌اند بايد بياورند و بشناسند و بحث كنند و در حين عمل هم عيب‌هاي‌شان را پيدا كنند. همان چيزي كه در 39 سال گذشته داشته‌ايم. وزيران چهارساله را رد خواهيم كرد و مي‌گوييم يك كابينه جديد بيايد. قبول كنيم كه روش كار ما روش علمي براي برخورد با بحث‌هاي مديريتي و اداره دولت نيست.

‌ حضور آقاي جهرمي در فراكسيون اميد و توضيحاتش بعد از آن حواشي كه در خصوص ايشان به وجود آمد، شما را راضي كرده است؟

من در آن جلسه حضور نداشتم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون