• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3899 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور

سخنگوي دولت:

مي‌دانم رييس‌جمهور براي انتخاب وزير زن چه كشيد

گروه سياسي

 28 روز پس از آنكه ليست وزراي پيشنهادي حسن روحاني با جاي خالي مقابل اسم وزير پيشنهادي علوم به مجلس رفت، مي‌گذرد. 28 روزي كه پر از اظهارنظر و انتقاد از ليستي بود كه ويژگي اصلي‌اش «مردانه» بودن آن بود و ردي از حضور وزير زن در آن ديده نمي‌شد. يك هفته بعد از آن 17 مرداد، ماهي كه ليست وزراي پيشنهادي به مجلس رفت خود حسن روحاني هم مقابل نمايندگان مجلس جمله‌اي همراه با حسرت گفت. او در آن سخنراني‌اش كه براي معرفي كابينه به مجلس رفته بود، گفت: «خيلي تمايل داشتم كه در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزير معرفي كنم، افراد و جايگاه‌شان را هم در نظر گرفته بودم... كه نشد.» بعدتر گفته شد كه الهام امين‌زاده براي وزارت دادگستري و شهيندخت مولاوردي براي وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بودند اما اين يادآوري حسرت بار حسن روحاني نه تنها انتقادها از او را كم نكرد بلكه بيشتر هم كرد. حالا اميدها به اين است كه زنان «استاندار» شوند يا «معاون وزير» اما سخنگوي دولت روز گذشته در نشست خبري‌اش از تلاش‌هاي حسن روحاني براي انتخاب وزير زن گفت. او در اين مورد گفت: « مي‌دانم رييس‌جمهور براي انتخاب وزير زن چه كشيد. »و در ادامه اين وعده را هم داد كه «اگر روزي پيش بيايد مي‌گويم چه موانعي براي انتخاب وزير زن وجود داشت. همان مراكزي كه اين مطالبات را مطرح كردند، مانع انتخاب زنان شدند». اين تا اينجاي كار شايد كامل‌ترين توضيحات در مورد علت عدم انتخاب وزير زن در كابينه دوازدهم باشد.
اعلام اموال وزرا در حال اجراست
محمدباقر نوبخت كه دومين نشست خبري‌اش را در دولت دوازدهم برگزار كرد روز گذشته در پاسخ به اين پرسش كه موضع دولت در مورد تخفيف مجازات اعدام قاچاقچيان چيست، گفت: اين موضوع لايحه نيست كه ما نظر بدهيم، بلكه طرحي است كه توسط نمايندگان مجلس تهيه شده است اما عقل جمعي مجلس مي‌تواند نواقص اين طرح را رفع كرده يا اصلا آن را مردود كند و در نهايت هم شوراي نگهبان بايد نظر نهايي را بدهد بنابراين ما نبايد نگران آثار سوء اين طرح باشيم چون براي تصويب بايد از چند فيلتر بگذرد. به گزارش ايسنا، نوبخت در مورد اعلام ليست اموال اعضاي هيات دولت، خاطرنشان كرد: مرسوم است بعد از اينكه وزرا شروع به كار مي‌كنند فرم‌هاي اعلام ميزان اموال و دارايي‌هاي خود و خانواده‌هاي‌شان را اعلام كنند كه حتما در حال اجراست. ما در روزهاي نخست دولت اول هر چه داشتيم را اعلام كرديم و اگر در اين زمينه موردي باشد قوه قضاييه پيگيري مي‌كند. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي در مورد سفر رييس‌جمهور به نيويورك براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل، اظهار كرد: معمولا اين سفر در هفته پاياني شهريور انجام مي‌شود كه فراهم كردن مقدمات آن در حال انجام است اما پس از اينكه رييس‌جمهور نظر قطعي خود را براي انجام اين سفر اعلام كرد اطلاع‌رساني را انجام مي‌دهيم.
شهادت مي‌دهم رييس‌جمهور تلاش بسيار زيادي مي‌كند
وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد انتقادات برخي اصلاح‌طلبان نسبت به گفت‌وگوي رييس‌جمهور، گفت: رييس‌جمهور بيانات گسترده و متنوعي داشتند كه من به عنوان يك شهروند از اين گفته‌ها بهره‌مند شدم. كم و بيش افراد مختلفي را كه مي‌ديدم همين برداشت و احساس من را داشتند. نمي‌دانم دوستان چه توقعاتي داشتند كه در اين گفت‌وگو برطرف نشد. رييس‌جمهور وعده‌هايي داده و مقيد است كه آنها را انجام دهد و من شهادت مي‌دهم رييس‌جمهور براي تحقق تعهدات خود به مردم تلاش بسيار زيادي مي‌كند. نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه چرا هنوز برخي بانك‌هاي بزرگ با بانك‌هاي ما همكاري نمي‌كنند، تصريح كرد: در پنج- شش ماه گذشته اعداد قابل توجهي سرمايه‌گذاري در كشور انجام شده و در اين زمينه جهش قابل توجهي داشتيم اما عوامل مختلفي از جمله تقليل بدهي بانك‌ها يا شفاف شدن صورت‌هاي مالي آنها در همكاري بانك‌هاي بزرگ با بانك‌هاي ما موثر است. اگر تحريمي هم در كار نبود بانك‌هاي بزرگ توانمندي‌ها و شرايط بانك‌هاي ما را در نظر مي‌گرفتند البته تهديدات امريكا هم وجود دارد اما اين تهديدات رنگي ندارد و امروز اروپا در اجراي برجام نظر مخالفي با امريكا دارد. ممكن است برخي بانك‌ها با ما كار نكنند و اين هم قابل كتمان نيست اما گشايش‌هاي مختلفي بعد از برجام انجام شده و ما اكنون با دنيا در ارتباط هستيم با اين وجود بايد توقعات و انتظارات خود را به رخ طرف مقابل بكشيم كه البته بيان اينها وسيله‌اي در داخل كشور مي‌شود كه تيتر روزنامه كنند كه دولت از طرف مقابل برجام طلبكار است ولي براي ما منافع ملي اهميت دارد.
براي رفع فقر مطلق هم برنامه داريم
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بدهي‌هاي خارجي ايران پس از برجام افزايش يافته است، اظهار كرد: من الان آمار دقيقي ندارم اما بايد بين تعهدات و بدهي‌ها تفاوت قايل شويم. بانك مركزي ميزان تعهدات بالقوه، بالفعل يا بدهي‌هاي سررسيد شده را به تفكيك اعلام مي‌كند ولي ما اصرار داريم تعهدات خارجي خود را زودتر از سررسيد خود پرداخت كنيم تا اعتبار جهاني خود را افزايش دهيم. خبرنگاري در ادامه با اشاره به كشته شدن دو كولبر در روز گذشته توسط هنگ مرزي پرسيد كه چرا برنامه دولت براي ساماندهي كولبران اجرا نمي‌شود كه نوبخت در پاسخ گفت: در دولت در اين خصوص مصوبه‌اي داشتيم و وزارت كشور هم برنامه خوبي ارايه كرد. من الان اطلاع دقيقي در اين مورد خاص ندارم اما موضوع را پيگيري خواهم كرد. در ادامه اين نشست خبرنگاري در مورد برنامه‌هاي دولت براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و ريشه‌كن كردن فقر مطلق پرسيد كه نوبخت در پاسخ با اشاره به اينكه اطلاع‌رساني از جلسات بررسي آسيب‌هاي اجتماعي در محضر رهبر انقلاب توسط دفتر خود ايشان اعلام مي‌شود، گفت: اما دولت با اطلاع از رهنمودهاي رهبري پيگير مصوبات اين جلسات است، ما براي رفع فقر مطلق هم برنامه داريم و سازمان برنامه و بودجه، برنامه خود را ارايه كرده است. در دولت هم دانش و هم اراده براي از بين بردن اين مساله وجود دارد. وي در مورد زمان معرفي وزير علوم و نيرو بيان كرد: اين دو وزير در مهرماه معرفي مي‌شوند.
بايد منتظر تصميم قوه قضاييه بمانيم
سخنگوي دولت در مورد اظهارنظر اژه‌اي درباره صدور كيفرخواست براي 20 نفر در موضوع حقوق‌هاي نامتعارف، افزود: ما در دولت پرونده‌اي در اين زمينه نداريم زيرا پس از مشخص شدن اين موضوع ما عذرخواهي كرده و در شوراي حقوق و دستمزد سقف حقوق مديران را معين كرديم. ديوان محاسبات هم گزارش داد كه حقوق‌هاي نامتعارف بازگردانده شده است حالا بايد منتظر باشيم كه ببينيم در قوه قضاييه كيفرخواست‌ها آيا منجر به راي قطعي مي‌شود يا خير و در اين زمينه قوه قضاييه مي‌داند. از نظر ما اين بحث در دولت تمام شده است و ما تمام اطلاعات در اين زمينه را ارايه كرديم. وي درباره اظهارنظر نماينده‌اي كه گفته بود دولت تمام سهميه 11 هزار ميليارد تومان را از خزانه براي پرداخت يارانه‌ها تا اين مقطع استفاده كرده است، اظهار كرد: بخشي از يارانه‌ها بايد توسط شركت پالايش و پخش و شركت گاز به خزانه ريخته شود و سپس از خزانه به حساب سازمان هدفمندي يارانه برود كه در اين زمينه اختلاف حسابي بين اين دو شركت با سازمان هدفمندي پيش آمده است زيرا وقتي شركت پخش و پالايش سهميه خود را به خزانه ريخت، سازمان ماليات سهم ماليات خود را از شركت پخش و پالايش گرفت. ما براي رفع اين مشكل آيين‌نامه‌اي تهيه كرديم كه پولي كه بابت پرداخت يارانه به خزانه ريخته مي‌شود اول بايد به سازمان هدفمندي داده شود. نوبخت با اشاره به اينكه سازمان هدفمندي مي‌گويد اقدام سازمان ماليات ربطي به سازمان هدفمندي ندارد و شركت پخش و پالايش بايد تمام سهميه خود را به خزانه بدهد، تصريح كرد: ما با اين حال از پرداخت يارانه‌ها عقب نيستيم و سر موقع يارانه‌ها را پرداخت مي‌كنيم اما عملا با اين اختلاف حسابي كه پيش آمده از 11 هزار ميليارد تومان فقط پنج هزار ميليارد تومان از خزانه دريافت كرده‌ايم.
مي‌دانم رييس‌جمهور براي انتخاب وزير زن چه كشيد
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا استاندار زن در دولت دوازدهم خواهيم داشت، گفت: من نمي‌دانم اما زنان توانمند و شايسته‌اي داريم كه اگر وزير نشدند معاون وزير خواهند شد. من قصد دعوا ندارم اما مي‌دانم رييس‌جمهور براي انتخاب وزير زن چه كشيد. اگر روزي پيش بيايد مي‌گويم چه موانعي براي انتخاب وزير زن وجود داشت. همان مراكزي كه اين مطالبات را مطرح كردند، مانع انتخاب زنان شدند اما ما موظف و علاقه‌منديم از توانمندي زنان شايسته استفاده كنيم. سخنگوي دولت در مورد برنامه دولت براي تهيه اوراق قرضه بين‌المللي، تصريح كرد: ما مجوز قانوني داريم اما فعلا برنامه‌اي براي استفاده از اين روش نداريم. نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه چه اقداماتي براي تحقق وعده‌هاي دولت به كسبه پلاسكو انجام شده است، تصريح كرد: در اين زمينه مصوباتي داشتيم و مقرر شد وزارت تعاون اقداماتي انجام دهد كه از آقاي ربيعي سوال مي‌كنم كه اگر اقداماتي ناتمام مانده، آنها را انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون