• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

الياس حضرتي:

نقايص شوراي سياستگذاري‌اصلاح‌طلبان بايد رفع‌شود

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تنها مرجعي است كه از سال 94 به اين سو استراتژي‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان را تدوين و عملياتي كرده است. با اين حال چه در جريان انتخابات مجلس دهم و چه در ماجراي فهرست شوراي شهر پنجم تهران انتقاداتي به عملكرد اين شورا وارد شد.
انتقاداتي كه تا مرز پيشنهاد تشكيل ساز و كاري جديد هم پيش رفت و عده‌اي بر اين سبيل گام برداشتند كه شوراي عالي سياستگذاري نيازمند يك اتاق فكر بيروني نيز هست و بايد استراتژي‌ها و چگونگي اجراي آن بيرون از اين شورا با يك عقل منفصل اصلاح‌طلبانه تهيه و تدوين شود.
حالا الياس حضرتي، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي و نماينده تهران در مجلس در اين باره به اظهارنظر پرداخته و گفته است بدون افزودن يك نهاد تازه به خرد جمعي اصلاح‌طلبان نيز مي‌توان امور اين جريان سياسي را به سامان رساند.
حضرتي در رديف اصلاح‌طلباني قرار دارد كه ضمن قبول كاستي‌ها معتقد است اگر نقص‌هاي فعلي شوراي عالي سياستگذاري رفع شود مي‌توان به ادامه كار آن و بهبود عملكردش اميد بست.
اين نماينده تهران البته كاركردي بيش از وظايف انتخاباتي براي شوراي عالي سياستگذاري در نظر دارد. چه آنكه ديروز در خلال گفت‌وگوي رسانه‌اي خود اعلام كرد شوراي عالي بايد در مورد ارتباط موثر با شوراي نگهبان و قوه قضاييه نيز برنامه داشته باشد.
از ديد برخي اصلاح‌طلبان، شوراي سياستگذاري بايد به عنوان مرجعي جامع‌الشرايط براي اصلاح‌طلبان نقش ايفا كند و در بزنگاه‌هاي مختلف كه يكي از آنها انتخابات است، نقش‌آفرين باشد.
دو سال ديگر انتخابات مجلس شوراي اسلامي در پيش است و چالش اصلاح‌طلبان با موضوع بررسي صلاحيت‌ها سر جاي خود باقي است. شايد در دوسال پيش رو فضا و فرصتي فراهم شود كه آنها در تعاملي موثر با شوراي نگهبان و ساير اركان حاكميت، بتوانند زمينه حضور قدرتمندتر در عرصه انتخابات را فراهم آورند.
عضو شاخص حزب اعتماد و فراكسيون اميد مجلس تاكيد دارد تغيير اسم شوراي عالي سياستگذاري مشكلي را رفع نمي‌كند بلكه بايد سازوكار فعلي مورد بررسي قرار گرفته و معايب و ايرادات آن رفع شود.
الياس حضرتي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در مورد تعيين سازوكاري فراتر از شوراي عالي اصلاح‌طلبان براي فعاليت‌هاي سياسي اصلاح‌طلبان به نامه‌نيوز، گفت: در اينكه عملكرد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان خوب بوده است شكي نيست و در اينكه نواقصي نيز دارد شكي نيست.
وي اظهار داشت: ما ضمن اينكه بايد به دنبال فرمولي باشيم كه از تجارب شوراي عالي استفاده كنيم، اگر نقص‌ها، عيب‌ها و ايرادتي بر آن شورا وارد هست، بايد رفع كنيم و به نقدها و صحبت‌هاي دوستان‌مان توجه شود.
حضرتي بيان كرد: دعوا بر سر اسم نيست بلكه بايد مكانيزم شكل‌گيري مورد بررسي قرارگيرد چراكه جبهه اصلاحات كه برخي دوستان پيشنهاد دادند نيز چيزي شبيه شوراي عالي مي‌شود. در شوراي عالي نيز تمامي اصلاح‌طلبان حضور داشتند، در واقع ما نياز به سازوكار جديد نداريم بلكه بايد نقص‌ها و ايرادات را رفع كنيم، چه اسم آن شوراي سياستگذاري باشد و چه جبهه اصلاحات، بايد اين ايرادات رفع شود.
وي درمورد رايزني‌هاي اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان از همين الان براي انتخابات 98 نيز گفت: شوراي سياستگذاري اصلاحات يا جبهه اصلاحات و هر اسمي را كه مي‌خواهيم بگذاريم نبايد كارش فقط معرفي كانديدا باشد بلكه بايد مرتب درحال لابي‌گري، ايجاد ارتباط سالم و گفت‌وگويي مستمر با تمامي گروه‌ها و شخصيت‌هاي تاثيرگذار در مسائل و فعاليت‌هاي سياسي باشد كه يكي از آنها انتخابات و رايزني با شوراي نگهبان است.
اين عضو ارشد حزب اعتماد ملي ادامه داد: در حال حاضر كه 7 نفر از اصلاح‌طلبان را محكوم كرده‌اند، شوراي عالي اصلاح‌طلبان بايد بنشيند و با قوه قضاييه صحبت كند. درست است كه شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب و نمايندگان مجلس در اين زمينه اين صحبت‌ها و رايزني‌ها را خواهند داشت اما اين شورا نيز بايد به عنوان تشكلي كه عقبه و پشتوانه مردمي دارد و تصميماتش در بين مردم نافذ است از اعتبار خود استفاده كند و با موثرين در اين زمينه جلسه بگذارد و نامه بنويسد تا مشكل اين 7نفر حل شود.
وي تاكيد كرد: در واقع شوراي عالي يا اگر قرار است نامش به جبهه اصلاحات تغيير پيدا كند، بايد از همين الان با شوراي نگهبان جلسه بگذارند و حرف‌هاي خودشان را با شوراي نگهبان مطرح كنند و حرف‌هاي شوراي نگهبان را نيز گوش دهند، اين مساله را مطرح كنند كه افراد كارآمد بايد به مجلس ورود پيدا كنند و اين موضوع نه‌تنها براي اصلاح‌طلبان بلكه براي اصولگرايان نيز بايد باشد. يعني ما بايد از اصولگرايان نيز خواهش كنيم كارآمدترين افرادشان را معرفي كنند و اگر زماني احساس كرديم كه بين ليست اصولگرايان افرادي كارآمدتر از افراد ما وجود دارند از آنها حمايت كنيم. درواقع بايد آدم‌هاي ريشه‌دار، محكم و صاحب نظر و صاحب تحليل، مملكت را اداره كنند و تاثير بگذارند و اين‌گونه است كه مملكت كارآمد تشكيل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون