• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رييس‌جمهور تركيه:

رژيم صهيونيستي به‌دنبال ايجاد «اسراييل جديد» در منطقه است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي شب گذشته در ديدار رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه و هيات همراه، با تاكيد بر لزوم افزايش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور، توافق و همكاري ايران و تركيه در مسائل مهم دنياي اسلام را بسيار مهم و اثرگذار خواندند و با اشاره به منافع امريكا و رژيم صهيونيستي از برگزاري همه‌پرسي در منطقه كردستان عراق، خاطرنشان كردند: امريكا و قدرت‌هاي خارجي، غيرقابل اعتماد و به دنبال ايجاد يك «اسراييل جديد» در منطقه هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مشكلات جدي در جهان اسلام از شرق آسيا و ميانمار تا شمال آفريقا، گفتند: در مقابل اين مشكلات، اگر ايران و تركيه در مساله‌اي به توافق دست پيدا كنند، آن توافق قطعا محقق خواهد شد و نفع آن به هر دو كشور و به دنياي اسلام خواهد رسيد.
ايشان با تاكيد بر لزوم گسترش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور، افزودند: متاسفانه با وجود ظرفيت‌هاي فراوان، سطح همكاري‌هاي اقتصادي در چند سال اخير هيچ پيشرفتي نكرده و بايد در اين خصوص، بيش از پيش تلاش و فعاليت كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با ابراز خرسندي از همكاري‌هاي ايران و تركيه در اجلاس آستانه و روند رو به بهبود قضاياي سوريه در اثر اين همكاري‌ها، افزودند: البته مساله داعش و تكفيري‌ها به اين شكل پايان نخواهد يافت و حل اين مساله، نيازمند يك برنامه بلندمدت و واقعي است. ايشان در ادامه، برگزاري همه‌پرسي در كردستان عراق را خيانت به منطقه و موجب تهديد آينده آن، خواندند و با اشاره به عوارض درازمدت اين اقدام براي همسايگان، تاكيد كردند: ايران و تركيه بايد در مقابله با اين حادثه، هر اقدام ممكن را انجام دهند و دولت عراق نيز بايد در اين قضيه به صورت جدي، تصميم‌گيري و اقدام كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «همكاري، همفكري و تصميم‌هاي واحد و جدي سياسي و اقتصادي» از سوي ايران و تركيه در مقابله با اين قضيه را بسيار مهم دانستند و خاطرنشان كردند: نگاه امريكا و دولت‌هاي اروپايي به اين موضوع با نگاه ايران و تركيه كاملا متفاوت است و امريكا مايل است كه همواره يك عامل ايذايي عليه ايران و تركيه در اختيار داشته باشد، بنابراين به امريكايي‌ها و اروپايي‌ها و مواضع آنها به هيچ‌وجه نمي‌توان اعتماد كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به رييس‌جمهور تركيه افزودند: همچنان كه اشاره كرديد، از حوادث اخير در درجه اول رژيم صهيونيستي و بعد از آن، امريكايي‌ها سود مي‌برند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش دشمنان براي مشغول‌سازي ايران و تركيه و دور كردن دو كشور از مسائل مهم منطقه، افزودند: قدرت‌هاي خارجي و به ويژه رژيم صهيونيستي به‌دنبال ايجاد يك «اسراييل جديد» در منطقه و به وجود آوردن وسيله‌اي براي اختلاف و نزاع هستند.  ايشان تاكيد كردند: بايد با نگاهي بلندمدت و راهبردي به قضاياي اخير، تصميمات جدي و سريع گرفت و در قالب اقدام واحد، با اين موضوع مقابله كرد.
در اين ديدار كه آقاي روحاني رييس‌جمهور كشورمان نيز حضور داشت، آقاي «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهوري تركيه با تاكيد بر لزوم ايجاد اتحاد قدرتمند بين ايران و تركيه در منطقه، گفت: در مذاكرات با رييس‌جمهور اسلامي ايران در خصوص سوريه و عراق توانستيم به جمع‌بندي برسيم. رييس‌جمهور تركيه با اشاره به لزوم اقدامات مشترك و همزمان ايران، تركيه و عراق در مساله كردستان عراق، گفت: بر اساس اسناد و شواهد غيرقابل انكار، امريكا و اسراييل در خصوص مساله كردستان به يك توافق كلي رسيده‌اند و بارزاني با برگزاري همه‌پرسي، خطايي غيرقابل بخشش مرتكب شد. آقاي اردوغان با بيان اينكه به‌جز اسراييل، هيچ‌كس كردستان عراق را به رسميت نشناخته است، گفت: همسايگان عراق، قطعا نمي‌توانند اين تصميم را قبول كنند، بنابراين مسوولان كردستان عراق از اين پس قدمي نمي‌توانند بردارند و راه رهايي نخواهند داشت. رييس‌جمهور تركيه با بيان اينكه امريكا، فرانسه و اسراييل مي‌خواهند كشورها را در خاورميانه تجزيه، و از اين شرايط به نفع خود بهره‌برداري كنند، خاطرنشان كرد: آنها براي سوريه نيز همين نقشه را دارند و اتحاد و تصميم واحد ايران و تركيه در اين خصوص بسيار مهم است. آقاي اردوغان با تاكيد بر لزوم افزايش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور تا سطح ۳۰ ميليارد دلار، افزود: كارهاي فراواني وجود دارد كه مي‌توانيم با همكاري يكديگر انجام دهيم اگرچه عده‌اي از گسترش اين همكاري‌ها خوشحال نخواهند شد و تلاش خواهند كرد كه اين گام‌هاي مثبت را متوقف كنند. رييس‌جمهور تركيه ابراز اميدواري كرد با برگزاري سالانه شوراي راهبردي در ايران و تركيه، تصميمات و توافقات به طور جدي عملياتي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون