• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

چهره‌ها- خبرها

در تاييد پايبندي ايران به برجام، تعلل نكنيد

بيش از 180 نماينده دموكرات مجلس نمايندگان امريكا در نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهوري اين كشور خواستار بقاي برجام و تاييد پايبندي ايران به اين توافقنامه شدند.
به گزارش ايرنا در اين نامه آمده است: تا زماني كه سندي دال بر نقض اين توافقنامه از سوي ايران به دست نيامده است از شما مي‌خواهيم كه در تاييد پايبندي ايران تعلل نكنيد. اين نمايندگان افزوده‌اند: از ابتدا برخي از ما عليه و برخي از ما له اين توافقنامه راي داديم، با وجود اين الان متحد هستيم كه تقويت اين توافقنامه براي امريكا موضع قدرت بيشتري براي جلوگيري از دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي ايجاد مي‌كند و مي‌تواند مانع اقدامات ثبات زدايانه ايران شود. در نامه بيش از 180 نماينده مجلس نمايندگان امريكا اضافه شده است: قانون، رييس‌جمهوري امريكا را ملزم مي‌داند تا مدرك معتبري درباره عدم پايبندي ايران به اين توافق به كنگره ارايه دهد كه تاكنون دريافت نكرده‌ايم بلكه برعكس آژانس هسته‌اي و بسياري از كارشناسان معتبر نظامي و اطلاعاتي امريكا همچنان تاييد مي‌كنند كه ايران به مفاد اين توافقنامه پايبند بوده و هيچ مدركي دال بر تغيير فعاليت‌هاي هسته‌اي از آخرين باري كه در 17 جولاي تاييد شده تاكنون به دست ما نرسيده است. قانونگذاران مجلس امريكا در ادامه ابراز نگراني كرده‌اند كه در صورت نبود مداركي دال بر نقض ملموس اين توافقنامه از سوي ايران، كنار رفتن امريكا از اين توافقنامه يا عدم تاييد پايبندي ايران به آن، علاوه بر لطمه زدن بر روابط امريكا با متحدان خود، به خطر افتادن امنيت ملي امريكا را منجر مي‌شود. در ادامه اين نامه، تاييد نكردن پايبندي ايران بر اساس توجيهاتي خارج از محدوده برجام، سبب تضعيف تلاش‌هاي معطوف به منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي توصيف و تصريح شده است چنين رويكردي در شرايطي كه امريكا تلاش مي‌كند بحران روبه افزايش كره شمالي را مهار كند، پيام نادرست و زيانباري را به پيونگ‌يانگ خواهد فرستاد.
يكي ديگر از تاكيدهاي بيش از 180 نماينده از 194 نماينده دموكرات امريكا در اين نامه بر اين است كه دولت ترامپ بايستي بتواند اين اطمينان خاطر را به ساير كشورهاي جهان بدهد تا زماني كه اقدام ملموسي از جانب ايران در نقض اين توافقنامه صورت نگرفته است، امريكا به قول خود پايبند خواهد ماند. اين نمايندگان مدعي شده‌اند قانونگذاران امريكايي نيز نگران برنامه‌هاي موشكي ايران و حمايت ايران از جنگ‌هاي نيابتي در منطقه يا حمايت از دولت سوريه و نقض حقوق بشر در ايران هستند و به همين دليل است كه لايحه تحريم‌هاي تازه موسوم به «كااتسا» در واكنش به آنچه كه آنها اقدامات «بدخواهانه» ايران خوانده‌اند، تصويب شده است. قانونگذاران مذكور در دشمني آشكار با جمهوري اسلامي ايران و همچنين خوشايند رييس‌جمهوري امريكا ابراز اميدواري كرده‌اند كشورشان بتواند «در سايه رهبري نيرومند امريكا» از تقويت قاطع اين توافقنامه به موازات اعمال تحريم‌هاي غير هسته‌اي و چند جانبه همچون «كااستا» در جهت حفظ امنيت و تضمين منافع ملي امريكا اطمينان حاصل كند. تحريم‌هاي كااتسا در دوم آگوست امسال به تصويب سناي امريكا رسيد.


اروپايي‌ها به دنبال جلب حمايت كنگره

روزنامه انگليسي «گاردين» در گزارشي به تصميم «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا براي عدم تاييد پايبندي ايران به برجام، نوشت كشورهاي اروپايي كه از ترامپ نااميد شده‌اند، به دنبال آن هستند كه كنگره امريكا، توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (امريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به‌علاوه آلمان) را حفظ كند. به گزارش فارس، دولت‌هاي اروپايي نگران هستند كه تلاش‌هاي هماهنگ آنها براي متقاعد كردن ترامپ براي تاييد پايبندي ايران به برجام با شكست مواجه شود و به همين دليل هم‌اكنون به دنبال راه‌هاي ديگر براي نجات توافق دو ساله ايران و 1+5 هستند. گاردين ادامه داد، تلاش‌هاي لابي‌گري اروپا در حال حاضر بر كنگره امريكا متمركز شده است كه در صورت عدم تاييد پايبندي ايران به برجام توسط ترامپ، دو ماه براي تصميم‌گيري درباره وضع مجدد تحريم‌ها عليه تهران زمان دارد. اين روزنامه انگليسي درباره پيامدهاي وضع مجدد تحريم‌هاي امريكا عليه ايران توضيح داد، تحريم‌هاي جديد مي‌تواند به كناره‌گيري ايران از برجام و افزايش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منجر شود و خاورميانه را در آستانه يك درگيري بزرگ ديگر قرار دهد. اين گزارش عنوان مي‌كند، مديران سياسي وزارت خارجه كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان هفته گذشته در يك كنفرانس از راه دور موافقت كردند تا منابع سياسي اروپا را براي سرپرستي يك اقدام احتمالي براي لابي كردن در كنگره امريكا آماده كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون