• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

به بهانه لغو اكران فيلم كيارستمي در هنروتجربه

فرصت اكران «كپي برابر اصل» در ايران محدودتر شد

الهام نداف| اكران فيلم «كپي برابر اصل» عباس كيارستمي در گروه هنر و تجربه در حالي لغو شد كه اين فيلم پيش‌تر بارها به صورت تك سانس در سينماهاي هنر و تجربه روي پرده رفته بود.
دليل لغو شدن اكران اين فيلم اما موضوعي حقوقي بود. به گفته اميرحسين علم‌الهدي مدير اجرايي و دبير شوراي سياستگذاري هنر و تجربه، اين گروه سينمايي در زمان حيات كيارستمي با او بر سر اكران «كپي برابر اصل» به توافق رسيدند. قرار گرفتن نام ژوليت بينوش در ليست 25 بازيگر برتر قرن به انتخاب سايت ايندي‌واير به خاطر بازي در اين فيلم كيارستمي، بهانه خوبي بود كه تصميم‌گيرندگان هنر و تجربه، سانس ويژه‌اي به نمايش «كپي برابر اصل» اختصاص دهند. در ادامه اما شركتي مدعي شد حقوق فيلم را از شركت پخش خارجي خريده و اكران «كپي برابر اصل» در ايران بايد با اجازه آنها باشد. «هنوز اين ادعا را با سند و مدرك به ما ثابت نكرده‌اند و اگر اين موضوع ثابت شود قرارداد اكران را با آنها مي‌بنديم. بعد از دو سال نمايش اين فيلم، بنا به درخواست ارشاد تا احراز موجوديت شركت فوق‌الذكر كه مدعي حقوق نمايش داخل ايران فيلم است، از نمايش اين تك‌سانس صرف‌نظر كرديم.» با اين اظهارات علم‌الهدي اكران تك‌سانس «كپي برابر اصل» در ايران تا زمان اثبات ادعاي اين شركت، منتفي است.
اما سابقه اكران «كپي برابر اصل» در گروه هنروتجربه به سال 94 برمي‌گردد. اين فيلم نخستين‌بار ارديبهشت 94 در خانه هنرمندان، پرديس سينمايي كورش، پرديس هويزه مشهد و سالن سينما سوره اصفهان در دونسخه دوبله و زيرنويس فارسي روي پرده رفت. به گفته مدير شركت قرن 21 دوبله اين فيلم با نظارت كيارستمي انجام و مديريت دوبلاژ را هم سعيد مظفري عهده‌دار شد. در نسخه دوبله شده سعيد مظفري به جاي ويليام شيمل و مريم شيرزاد به جاي ژوليت بينوش صحبت كردند. تيرماه 95 «كپي برابر اصل» در شرايطي در پرديس سينمايي ملت به نمايش درآمد كه به دليل ازدحام مردم علاقه‌مند به تماشاي فيلم، مسوولان اين سينما ناچار شدند 60 صندلي پرتابل در راهروهاي سالن قرار دهند. با اين همه باز هم عده‌اي ايستاده فيلم را تماشا كردند و برخي هم پشت درهاي سالن ماندند. مرداد همان سال هم سينما بهمن شهر سنندج روزهاي زوج به صورت تك‌سانس اين اثر تحسين‌شده را روي پرده برد. اما يك سال بعد از درگذشت كيارستمي، مديران هنروتجربه تصميم گرفتند سه اثر كيارستمي را روي پرده ببرند. «لباسي براي عروسي»، «مسافر» و «كپي برابر اصل» هر كدام به صورت محدود در تهران، اصفهان، شيراز، كرمان و بابل به نمايش درآمدند. با وجود تمام اين نمايش‌هاي محدود، ادعاي شركت خريدار حق پخش فيلم، نياز به تحقيق بيشتري دارد؛ ادعايي كه در صورت اثبات آن، فرصت تماشاي علاقه‌مندان به آثار كيارستمي را محدودتر از قبل مي‌كند. «كپي برابر اصل» فيلمي به نويسندگي و كارگرداني عباس كيارستمي و محصول سال ۲۰۱۰ است و ژوليت بينوش و ويليام شيمل بازيگران اصلي آن هستند. وقايع فيلم در ايالت توسكاني ايتاليا مي‌گذرد و داستان حول محور صاحب يك گالري هنري با بازي ژوليت بينوش و آشنايي او با يك نويسنده مي‌چرخد. «كپي برابر اصل» پس از نمايش در جشنواره فيلم كن ۲۰۱۰ با استقبال زيادي همراه شد و ژوليت بينوش براي بازي در اين فيلم جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن جشنواره را به خود اختصاص داد. اين فيلم همچنين در جشنواره فيلم كن ۲۰۱۰ يكي از نامزدهاي جايزه نخل طلا بود. نويسنده سايت ايندي‌واير بازي ژوليت بينوش و انتخاب او به عنوان يكي از بهترين بازيگران قرن را مرهون هنرنمايي كيارستمي مي‌داند: «يكي از مواردي كه به‌طور پيوسته در مورد فيلم‌هاي عباس كيارستمي جالب است اين است كه چگونه كيارستمي احساسات را به خوبي نشان مي‌دهد و به نظر مي‌رسد ذهنيت را بر قلب تنظيم مي‌كند. همين مساله در بازي ژوليت بينوش نيز مشهود است و او نيز بسيار چشمگير بازي مي‌كند و يك نقش رازآميز را به خوبي نشان داده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون