• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

تاثير شبكه‌هاي اجتماعي در آشكار سازي مشكلات آموزش و پرورش

اعتماد| «۲۱ دانش‌آموز روستاي سرگچ ديشموك از توابع شهرستان كهگيلويه به دليل نبود فضاي آموزشي شرايط سختي را سپري مي‌كنند و اگر فكري براي آنان نشود؛ احتمال ترك تحصيل براي آنها وجود دارد.» خبر از يكي از سايت‌هاي محلي در استان كهگيلويه و بويراحمد رسيد، در كنار خبر عكس بچه‌هاي روستا ضميمه شده بود كه زير سايه درختان روستا چمباتمه زده بودند و به دوربين نگاه مي‌كردند. خبر خيلي زود سر از شبكه‌هاي اجتماعي درآورد و مانند ساير اخبار آموزش و پرورش كه پاي‌شان به اين شبكه‌ها مي‌رسد، خيلي زود واكنش وزير آموزش و پرورش را برانگيخت.
سيد محمد بطحايي در همين مدت زمان كوتاه وزارتش نشان داده كه پيگير خبرهاي توييتر هست و سعي مي‌كند تا خلاصه گزارش فعاليت‌هاي خود را هم در همين شبكه اجتماعي منتشر كند. دو سه روز پس از دست به دست شدن خبر احتمال ترك تحصيل 21 دانش‌آموز به دليل خراب شدن مدرسه كوچك كاهگلي‌شان، وزير در صفحه توييتر خود نوشت: «از صبر و شكيبايي مردم روستاي سرگچ ديشموك تشكر مي‌كنم. مقرر شد با انتقال تجهيزات، كلاس درس جديدي احداث شود و دانش‌آموزان از محل فعلي جابه‌جا شوند. هرچند كه اين روستا به علت آبگيري سد باليات، سال آينده تخليه مي‌شود. »
كار ساماندهي دانش‌آموزان به سازمان نوسازي؛ توسعه وتجهيز مدارس استان سپرده شده است. مديركل اين اداره گفته است: «با توجه به نبود جاده دسترسي قطعات كانكس به اين روستا حمل وسپس نصب مي‌شود. » قرار است كانكسي كه با هماهنگي نماينده كهگيلويه و از طريق خيران تهيه شده است جانشين كلاس كاهگلي شود. آنچه وزير آموزش و پرورش در خصوص انتقال روستا گفت يكي از دلايلي است كه آموزش و پرورش گزينه ساخت مدرسه آجري را در نظر نگيرد اما مسوول سايت«خبر ديشموك» كه براي پيگيري وضعيت بچه‌ها و مدرسه چند بار به روستاي سرگچ سرزده مي‌گويد كه هنوز هيچ بحثي از جابه‌جايي روستا در ميان نيست و به نظر نمي‌رسد خبر انتقال روستا موثق باشد. وحيد آهنگ به «اعتماد» مي‌گويد: «به ما گفته‌اند كه كانكس را قرار است تا قبل از پايان هفته اول آبان به روستا منتقل كنند، من قبلا يكي از اين كانكس‌ها را در روستاي ديگري در همين منطقه ديده‌ام كه هم فضا داشت و هم سرويس بهداشتي براي بچه‌ها و به نظرم از اين وضعيتي كه الان دارند خيلي بهتر است. اما به هر حال موضوع جابه‌جايي روستا را اشتباه به اطلاع آقاي وزير رسانده‌اند، فكر نمي‌كنم تا 10 سال ديگر چنين اتفاقي رخ دهد. »
مدرسه قدس روستاي سرگچ در حال حاضر تنها يك نام است. ساختماني به اين نام وجود ندارد. معلم مدرسه روز اول مهر اين موضوع را فهميد، زماني كه پس از 6 سال كار در مناطق دورافتاده راهي سرگچ شد تا نخستين سال تحصيلي‌اش را در اين روستا آغاز كند اما جايي به نام مدرسه پيدا نكرد. فضل‌الله ميناب مي‌گويد: «روز اول كه آمدم دنبال ساختمان متفاوتي با خانه‌هاي روستا مي‌گشتم كه كارم را شروع كنم، بعد ديدم بچه‌ها در يك اتاق كاهگلي با وضعيت بسيار بد نشسته‌اند. از 21 دانش‌آموز حدود 7-6 نفر آمده بودند. بعد فهميدم اينقدر اين وضعيت ادامه داشته كه پدر و مادرها مي‌ترسند بچه‌ها را به مدرسه بفرستند. مي‌گفتند ممكن است موقع بارندگي روي سر بچه‌ها خراب شود.» تا رسيدن كانكس مدرسه، بچه‌هاي سرگچ دست‌كم همان معدود دانش‌آموزاني كه معلم توانسته پدر و مادرشان را راضي كند، زير درختان مي‌نشينند و درس مي‌خوانند: «پدر و مادرهاي بچه‌ها با وضعيت سختي زندگي مي‌كنند با اين وجود اگر جاي مطمئني براي درس خواندن دانش‌آموزان باشد آنها را دوباره به مدرسه مي‌فرستند.» معلم روستا هم توييت وزير آموزش و پرورش را ديده است و منتظراست  كه مدرسه جديدش در روستاي سرگچ از راه برسد و سر هم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون