• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3971 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ آذر

عارف: هميشه رابطه اصلاحات با رهبري خوب بوده است

سياستگذاري كلان جريان اصلاحات از زمان آغاز حركت جبهه‌اي بر زمينه‌سازي براي سياست‌ورزي اصلاح‌طلبان در قالب تعامل با گروه‌هاي سياسي و نهادهاي حاكميتي و دولتي قرار گرفت. از همين رو بود كه فعالان اين جريان تلاش كردند تا در ذيل شوراي عالي سياستگذاري، كارگروهي با كارويژه تعامل تشكيل دهند. همچنين همين عامل سبب شد تا معتمدين و رابط‌هاي اين جريان براي تعامل با رهبري و دولت تدبير و اميد اين زمينه‌سازي را به سرانجام برسانند. همين هم هست كه محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري و رييس فراكسيون اميد از نتيجه و دستاوردهاي اين تعاملات در گفت‌وگو با خبرآنلاين مي‌گويد. او معتقد است كه «هميشه رابطه اصلاحات با رهبري خوب بوده؛ اين جريان نظام و قانون اساسي را قبول دارد و سهم بالايي در همه رويدادها و دستاوردهاي نظام داشته است. همواره خطوط قرمز نظام مورد تاكيد گفتمان اصلاحات بوده است. ما هيچگاه مشكلي با اركان نظام نداشتيم و ارتباط نزديك و خوبي با اركان نظام داريم.»

رابطه ما با همه اركان خوب است
همچنين عارف از ديدارهايي كه براي تقويت اين ارتباط‌ها صورت گرفته گفت: «اين ديدارها همواره وجود داشته است كه گاهي رسانه‌اي مي‌شود اما روال بر اين است كه اين ديدارها رسانه‌اي نشود و اصل هم بر اين است كه ديدارهاي‌مان خصوصي بماند. رابطه ما با همه اركان خوب است. به قم هم مي‌رويم با مراجع ديدارهايي داريم اما آنها را عموما رسانه‌اي نمي‌كنيم. قطعا رايزني و مشورت با بزرگان و اركان نظام براي ما بسيار مفيد و كارساز است و ما را در پيمودن راه و انجام وظايف ملي كمك مي‌كند. در عين حال در اين قبيل جلسات به چالش‌هاي مهم كشور مي‌پردازيم و ديدگاه‌هاي خود را در مورد مسائل كلان كشور مطرح مي‌كنيم.»
يكي از حوزه‌هايي كه جريان اصلاحات در قالب فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي دنبال مي‌كند، مساله رفع حصر است. خبر رسيده بود كه اين فراكسيون كميته‌اي براي حل اين مشكل تشكيل داده كه محمدرضا عارف از كار اين كميته چنين گفت: «قرار نبود ماجراي تشكيل كميته رفع حصر در فراكسيون اميد رسانه‌اي شود. فكر مي‌كنم اين‌گونه امور اگر رسانه‌اي نشود، بهتر است و بهتر مي‌توان كارها را پيگيري كرد.»
وي افزود: «اين مساله يكي از مسائل جدي در كشور است و بايد به نفع نظام حل و فصل شود و هيچ جريان سياسي نبايد به دنبال گرفتن امتياز از اين موضوع باشد. به عبارت ديگر نبايد برد‌و‌باخت در آن مطرح شود. احساس‌مان اين است كه اين مساله هرچه سريع‌تر بايد با يك وفاق ملي و راه‌حل‌هاي درون نظامي حل و فصل شود. به همين علت كارگروهي تشكيل و قرار شد رسانه‌اي نشود و هيچ كسي نداند اعضاي آن را چه كساني تشكيل مي‌دهند.»
او تاكيد كرد: «مهم اين است كه مشكل رفع شود. جامعه متوجه است كه آيا مي‌خواهيم مشكل حصر به عنوان يك مساله ملي حل شود يا مي‌خواهيم از تريبون براي كسب وجهه استفاده كنيم؟ من اعتقاد به راه اول دارم و مي‌گويم بايد مشكل در كمال آرامش حل شود تا اتفاق ناگواري رخ ندهد. لذا بايد مشكل حل شود.»

استفاده احزاب از ظرفيت شوراي‌عالي سياستگذاري
شوراي عالي سياستگذاري به عنوان تشكلي وحدت‌بخش و بالادستي جريان اصلاحات مي‌كوشد تا با نمايندگان خود در شوراهاي شهر و مجلس شوراي اسلامي تعامل داشته باشد. رييس فراكسيون اميد تصريح كرد: «برخي احزاب از شوراي عالي جدا شده بودند و در جلسات شركت نمي‌كردند و مي‌گفتند شوراي عالي باعث تضعيف احزاب شده است. ما به هيچ عنوان اين موضوع را قبول نداشتيم چرا كه ما احزابي داشتيم كه در همين رويكرد خود را تقويت كردند. از جمله حزب ندا، اعتدال و توسعه، اتحاد ملت و كارگزاران از احزابي بودند كه از ظرفيت شوراي عالي براي ارتقا و انسجام حزبي خود استفاده كردند.»

گلايه از ليست‌هاي موازي
البته او در اين گفت‌وگو گلايه‌اي هم مطرح مي‌كند. اين گلايه بيشتر از كساني است كه در انتخابات شوراهاي شهر و روستا ليست‌هاي موازي با ليست اصلي جريان اصلاحات منتشر كردند. وي گفت: «يكي از افرادي كه مسووليت كميته‌ها و تعيين شاخص‌ها را به عهده داشت، خود آقاي كمالي بود! در واقع طرحي تهيه شد و در كميته‌اي كه آقاي كمالي رييس آن بود، اصلاحاتي صورت گرفت و تغيير كرد. ايشان تا دقيقه 90 هم در جلسات حضور داشت، يعني تا زماني كه تعداد نامزدها به 42 نفر رسيد، آقاي كمالي حضور داشت فعال و راضي هم بود. اما وقتي دوستاني كه مورد نظر آقاي كمالي بودند راي نياوردند او رفت و ليست جدا داد!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون