• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3976 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر

نگاه سيروس الوند به انتخاب اسكار

از ارزش فيلم «نفس» كم نشده است

سيروس الوند

به نظر من راه پيدا نكردن فيلم «نفس» به جمع نامزدهاي فيلم خارجي زبان اسكار چيزي از ارزش‌هاي اين فيلم كم نمي‌كند. نمي‌توانيم انتخاب نشدن يك فيلم را تنها به ذات آن مرتبط بدانيم بلكه مجموعه‌اي از عوامل در كنار هم قرار مي‌گيرد تا فيلمي در فهرست نامزدهاي بخش خارجي زبان قرار بگيرد يا نگيرد. بخشي از آن به چگونگي عرضه جهاني فيلم و نوع فعاليت پخش‌كننده و تبليغات و ميزان ارتباط با اعضاي آكادمي هم بستگي دارد.
به نظر ما هيات معرفي فيلم ايراني به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي فيلم «نفس» خصوصيات ملي، بومي و فولكلور داشت. از سوي ديگر زاويه ديد جديد فيلم يعني نگاه جنگ از جانب يك كودك تازه و ايراني از عناصر مهم فيلم بود. فيلم‌هاي ما نبايد ساختار خارجي داشته باشد تا در نهايت انتخاب شود؛ خارجي‌ها خودشان فيلم‌هاي خودشان را مي‌سازند. ضمن اينكه «اسكار» سال گذشته به ايران جايزه داد قرار نيست كه هر سال آنها ايران را انتخاب كرده و به ما جايزه دهند. از سوي ديگر سياست‌هايي هم در اين ميان وجود دارد كه من و شما از آن بي‌خبريم. انتخاب‌ و عدم انتخاب دلايل متعددي دارد؛ امسال از ايران فيلم‌هاي خوبي بودند كه مي‌توانستند به اسكار راه پيدا كنند اما در نهايت با جمع‌بندي با هيات انتخاب به فيلم «نفس» رسيديم.
گفتني است كه روز گذشته24 آذر آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي اسكار اسامي 9 فيلم فهرست ابتدايي نامزدهاي بخش فيلم خارجي‌زبان نودمين دوره جوايز اسكار را اعلام كردند. دراين ميان فيلم «نفس» به كارگرداني نرگس آبيار كه پيش از اين به عنوان نماينده ايران به اسكار اعلام شده بود دراين فهرست جايي پيدا نكرد. همچنين فيلم
«يه وا» به كارگرداني آناهيد آباد، فيلمساز ايراني كه به عنوان نماينده ارمنستان و محصول مشترك ايران و ارمنستان به اسكار معرفي شده بود هم به فهرست اعلام شده نتوانست راه پيدا كند.
امسال ۹۲ فيلم از كشورهاي مختلف براي حضور در شاخه بهترين فيلم خارجي جوايز سينمايي اسكار نمايندگان خود را معرفي كردند كه در نهايت ۹ فيلم توانستند به دور بعدي راي‌گيري راه پيدا كنند. «يك زن شگفت‌انگيز» ساخته سباستين لليو از شيلي، «بي‌عشق» به كارگرداني اندري زوياگينتسف از روسيه، «محوشدگي» به كارگرداني فاتح آكين از آلمان، «از جسم و روح» به كارگرداني ايلديكو انيدي به نمايندگي از مجارستان، «خوشبختي» ساخته الن گومه از سنگال، «ميدان» ساخته روبن اوستلوند از سوئد، «توهين» ساخته زياد دويري از لبنان، «فاكس تروت» به كارگرداني ساموئل مائوز از سرزمين‌هاي اشغالي و «زخم» ساخته جان ترنگوو به نمايندگي از آفريقاي جنوبي ۹ فيلمي هستند كه در شاخه بهترين فيلم غيرانگليسي اسكار ۲۰۱۸ با هم به رقابت مي‌پردازند. «پايان خوش» به كارگرداني ميشاييل هانكه از اتريش، «اول پدرم را كشتند» به كارگرداني آنجلينا جولي، بازيگر و كارگردان امريكايي كه فيلمش به عنوان نماينده كامبوج معرفي شده بود از جمله فيلم‌هايي بودند كه از اين رقابت باز ماندند.
 پنج نامزد نهايي نودمين دوره جوايز سينمايي اسكار روز ۲۳ ژانويه ۲۰۱۸ (سوم بهمن) اعلام خواهند شد و مراسم اعطاي جوايز اين رويداد سينمايي نيز روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون