• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3976 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر

كتابخانه

نوابغ سخن

«نابغه هميشه فراتر از عصر خويش است.» ما نمي‌توانيم با قرن بيست و يكم مواجه شويم و منتظر ظهور استراوينسكي يا لوئي آرمسترانگ، پيكاسو يا ماتيس، پروست يا جيمز جويس ديگري در اين قرن باشيم. ديگر اميد به ظهور دانته يا شكسپير، باخ يا موتسارت، ميكل آنژ يا داوينچي انتظاري بي‌جاست. اما در عين حال ما خواهان و نيازمند چيزي هستيم كه فراتر از قرن بيست و يكم باشد حال به هر صورتي كه بروز كند.
كتاب «نبوغ» به ما كمك مي‌كند تا با دقت نظر بر وجوه شخصيت و دستاوردهاي خلاق‌ترين كساني كه پيش از ما زيسته‌اند براي قرن پيش رو آماده باشيم.
«نبوغ» در واقع سيماي پنجاه نابغه سخن است كه با ترجمه محبوبه مهاجر به همت انتشارات «هرمس» منتشر شده است.
سقراط، افلاطون، مونتني، شكسپير، گوته، فرويد، داستايوفسكي، نيچه، چخوف، كافكا، همينگوي و... از جمله پنجاه چهره‌اي هستند كه در اين كتاب به زندگي و سير فكري آنان پرداخته شده است.

 

تاريخ ديوانگي بشر

پاسكال مي‌گفت: «ديوانگي بشر آنچنان ضروري است كه ديوانه نبودن خود شكل ديگري از ديوانگي است.»
انسان مدرن در قلمرو آرام و بي‌كشمكشي كه در آن جنون بيماري رواني تلقي مي‌شود، ديگر با ديوانه گفت‌وگويي ندارد. در يك سو انسان عاقل جاي دارد كه پزشك را به نمايندگي از خود به سوي جنون مي‌فرستد و بدين‌ترتيب هر نوع رابطه با جنون را خارج از كليت مجرد بيماري ناممكن مي‌كند. در سوي ديگر ديوانه جاي دارد كه با غير خود تنها با ميانجي خردي كه آن هم مجرد است ارتباط حاصل مي‌كند.
«تاريخ جنون» نوشته فيلسوف مشهور فرانسوي ميشل فوكو با ترجمه فاطمه ولياني توسط نشر «هرمس» منتشر شده است.
كشتي ديوانگان، حبس بزرگ، چهره‌هاي جنون، پزشكان و بيماران، وحشت عظيم و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

 

ادبيات فارسي از انقلاب مشروطه تا امروز

«فرهنگ ادبيات فارسي معاصر»، راهنماي ساده‌اي است براي رفع نياز آني علاقه‌مندان ادبيات معاصر فارسي. محمد شريفي، نويسنده و گردآورنده اين كتاب سعي كرده مجموعه‌اي از اطلاعات لازم را براي خوانندگان حرفه‌اي يا نيمه‌حرفه‌اي به صورتي مدون فراهم كند تا حتي‌الامكان پاسخگوي پرسش‌هايي باشد كه براي ايشان مطرح مي‌شود و راه را براي ادامه مطالعه‌شان هموار سازد. مهم‌ترين ويژگي اين فرهنگ، گرد آمدن اطلاعات گوناگون ادبي در كنار يكديگر است – از شرح احوال شاعران و نويسندگان تا خلاصه رمان‌ها و نمايشنامه‌ها و برخي از داستان‌هاي كوتاه و همچنين اصطلاحات و آرايه‌هاي برخي اشارات ادبي.
در اين فرهنگ، بنياد كار بر ادبيات خلاقه و به ويژه ادبيات داستاني است و از حيث دايره شمول، در برگيرنده ادبيات نوين ايران از حدود انقلاب مشروطه تا امروز است. محمد شريفي، گردآورنده اين كتاب در مقدمه‌اي كه بر آن نوشته، آورده است: «تقريبا 90 درصد رمان‌ها، نمايشنامه‌ها و داستان‌هاي كوتاه يعني چيزي حدود 180000 صفحه را شخصا خوانده و تلخيص و اطلاعات لازم را از آنها استخراج و در مورد حدود 10 درصد باقيمانده حتي الامكان از منابع موثق استفاده كرده‌ام.» علاوه بر مراجعه موردي، خواننده علاقه‌مند مي‌تواند اين كتاب را از ابتدا تا انتها بخواند و پس از مطالعه خلاصه و محتواي آثار مشهور ادبي كه ضيق وقت و ديگر گرفتاري‌ها مجال مطالعه آنها را نمي‌دهد – اگر آن خلاصه را موافق سليقه خود يافت- به سراغ متن اصلي برود. «فرهنگ ادبيات فارسي معاصر» به همت محمد شريفي و توسط نشر «نو» منتشر شده كه اكنون در دسترس علاقه‌مندان به زبان، ادب و فرهنگ فارسي معاصر قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون