• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3995 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ دي

كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي تشكيل شد

قول مساعد مسوولان براي آزادي دانشجويان در آينده نزديك

درحالي كه پس از يك هفته پرتلاطم و ناآرام، با آغاز هفته، آرامش بار ديگر به شهرهاي بزرگ و كوچك كشور بازگشته است، شايد يكي از مسائلي كه همچنان موجب نگراني است، بازداشت حدود يكصد دانشجو در دانشگاه‌هاي سراسر كشور باشد. بازداشت‌هايي كه به‌گفته محمود صادقي، عضو اصلاح‌طلب كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته گذشته آغاز شده و با وجود آزادي برخي از اين دانشجويان، هنوز تعدادي از آنها در بند هستند.
اين نماينده مجلس كه جزيياتي از آمار 90 نفر از دانشجويان بازداشت‌شده در سراسر كشور را در اختيار ايلنا گذاشته، تاكيدكرده باتوجه به اينكه وضعيت 10 نفر از اين دانشجويان نامشخص است و همچنين امكان آزادي برخي از آنها در اين مدت وجود دارد، طبيعتا امكان خطا در آمار ارايه شده وجود دارد. صادقي همچنين نسبت به صدور قرار تامين كيفري براي آزادي برخي دانشجويان بازداشت‌شده ابراز نگراني كرده و با اشاره به تشكيل كارگروهي در وزارت علوم براي پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده، گفته است: شايد تصور شود كه اين بازداشت‌ها، جنبه پيشگيرانه دارد اما به نظر مي‌رسد اين رويه بيش از آنكه به آرام‌تر شدن اوضاع كمك كند، عملا منجر به التهاب بيشتر فضا خواهد شد.
همزمان اما برخي ديگر از نمايندگان مجلس همچون سيدفريد موسوي و پروانه سلحشوري نيز پيگيري‌هاي خود براي آزادي هرچه سريع‌تر دانشجويان را آغاز كرده و با تاكيد بر نزديك شدن به زمان امتحانات پايان ترم دانشگاه‌ها، خواستار حل اين مشكل شدند. در اين ميان فاطمه سعيدي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران علاوه بر پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي، با مسوولان وزارت آموزش و پرورش نيز وارد مذاكره شد تا از اين طريق، زمينه آزادي دانش‌آموزان بازداشتي در جريان اعتراض‌هاي اخير را فراهم كند. اقداماتي كه تاحدود قابل‌توجهي با موفقيت همراه و گفته شد اكثر 40 تا 50 دانش‌آموز بازداشت‌شده، آزاد شده‌اند.
در ادامه واكنش‌ها به اين بازداشت‌ها، محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد مجلس نيز در توييتر خود به اين موضوع پرداخت و در اين رابطه نوشت: از قرار اطلاع، تعدادي از دانشجويان و دانش‌آموزان در تجمعات اخير بازداشت شده‌اند. اميدوارم وزراي اطلاعات، علوم و آموزش و پرورش نسبت به آزادي اين عزيزان باتوجه به فصل امتحانات، اقدامات لازم را انجام دهند. شخصا اين موضوع را تا رسيدن به نتيجه مطلوب دنبال مي‌كنم. دانشجويان هميشه ثابت كرده‌اند، مطالبات خود را از راه‌هاي مدني پيگيري مي‌كنند.
فاطمه سعيدي اما روز گذشته در ادامه پيگيري‌هاي خود براي آزادي دانشجويان بازداشت‌شده از تشكيل كميته پيگيري وضعيت اين دانشجويان در مجلس خبر داد و در اين رابطه به ايلنا گفت كه نمايندگان سعي دارند به‌دور از مسائل جناحي و سياسي، با همكاري هر 3 فراكسيون مجلس، براي حل اين مشكل اقدام كنند. اين عضو هيات رييسه فراكسيون اميد گفته است: نخستين گام و فعاليت نمايندگان در اين كميته، ديدار با مسوولان وزارت كشور، اطلاعات و مقامات امنيتي و قضايي است كه سعي خواهد شد با انجام اين ديدارها، مسير را براي حل فوري مشكل، تا پيش از رسيدن موعد امتحانات ترم دانشگاه‌ها هموار كنيم.
از ديگرسو، معاون فرهنگي و دانشجويي وزير بهداشت نيز با اعلام تعداد دانشجويان بازداشت‌شده دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در تجمعات اخير، از آزادي 3 نفر از 6 دانشجوي بازداشتي اين دانشگاه‌ها تا ساعت 10 صبح روز گذشته خبر داد. محمدرضا فراهاني با اشاره به اينكه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در تجمعات و ناآرامي‌هاي اخير كشور درگير نبودند، به ايسنا گفت: جمعا 6 نفر از دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي خارج از استان تهران دستگير شده‌اند كه بازداشت اين افراد در خارج از دانشگاه اتفاق افتاده است. او با تاكيد بر آزادي 3 نفر از اين دانشجويان، همچنين تاكيد كرد: ما براي آزادي 3 نفر ديگر تلاش مي‌كنيم و به ما قول داده شده است كه اين افراد نيز آزاد شوند. فراهاني گفته است: دانشجويان دستگيرشده در تجمع‌هاي اعتراضي نقشي نداشته و متاسفانه صرفا در محل ناآرامي‌ها كه خارج از دانشگاه بوده،
حضور داشته‌اند.
بر اين اساس درحالي كه پيگيري‌هاي نمايندگان مجلس و مسوولان وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش، اطلاعات و كشور تا پايان روز شنبه ادامه داشت، محمود صادقي نيز از قول مساعد مسوولان ذي‌ربط براي آزادي اكثر بازداشت‌شدگان تا پايان روز گذشته خبر داد. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس در اين رابطه به «اعتماد» گفت كه نمايندگان همچنان پيگير وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده هستند و مسوولان نيز قول همكاري داده‌اند. اين درحالي است كه او و ديگر نمايندگان پيگير اين مساله، در روزهاي گذشته با اشاره به انگيزه بازداشت عمده اين دانشجويان مبني بر پيشگيري از بروز مشكلات احتمالي براي خود آنها، ابراز اميدواري كرده‌اند كه باتوجه به فروكش كردن ناآرامي‌ها در آينده نزديك شاهد آزادي اين
دانشجويان باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون