• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3995 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ دي

انتقادات تند بهروز غريب‌پور از جشنواره فيلم فجر

آقايان! پاي حرف‌هاي‌تان بايستيد!

بهروز غريب‌پور با انتقاد از عملكرد سازمان سينمايي تاكيد كرد دفاع مقدس كه فقط نشان دادن جنگ نيست و دفاع از ارزش‌هاي انساني نيز به همان اندازه اهميت دارد.

در حالي كه كمتر از يك ماه تا آغاز به كار جشنواره سي و ششم فيلم فجر باقي مانده است، بهروز غريب‌پور كه به تازگي فيلم «ادرك‌لي» را ساخته است، همراه با علي حضرتي تهيه‌كننده اين فيلم، انتقادات خود را بابت حذف اين اثر سينمايي در اين دوره از جشنواره فيلم فجر بيان كردند.

غريب‌پور و حضرتي ديروز رو به روي خبرنگاران نشستند و هم از چگونگي ساخت «اردك‌لي» سخن گفتند و هم از كنار گذاشتن آن از جشنواره فجر گلايه كردند.

به گزارش اعتماد در اين نشست بهروز غريب‌پور از نبود تنوع در جشنواره كنوني گفت و افزود: «امسال آقايان به سمت ارگان‌ها غش كرده‌اند.»

او سپس درباره اهميت حضور آثار دفاع‌مقدسي در جشنواره سخن گفت و اين پرسش را مطرح كرد كه «چرا نبايد دفاع از ناموسي ملي براي جشنواره مهم باشد؟ دفاع‌مقدس كه فقط نشان دادن جنگ نيست. دفاع از انسانيت و ارزش‌ها مهم نيست؟ آقايان قدرت دارند و مي‌توانند چندين جشنواره برگزار كنند. به ما بگويند كار نكنيم.»

 

من خاوري نيستم

اين كارگردان تئاتر و سينما از دشواري كار هنري در ايران سخن گفت و افزود: «اگر ترك سرزمين نكردم بدين معنا نيست كه در جاي ديگر اقبالي نداشتم. ماندن در سرزمينم و كار با اقوام براي من افتخار و ارزش است. آقاي روحاني از آموزش زبان مادري مي‌گويند؛ اما فيلم من كه به زبان ديگر و نام‌هاي نامتعارف اشاره داشت، ناديده گرفته مي‌شود. اما با اردنگي هم نمي‌توانند بيرون بيندازند. من با مردم بودم و در جنگ زير توپ و موشك بودم. من خاوري نيستم كه با 3000 ميليارد تومان بروم. «اردك‌لي» حرف مردم ايران است. كسي ديدم كه اسمش سميه بود و آن‌ را سميتا كرده براي اينكه در پاسپورتش شبيه نام‌هاي اروپايي باشد. يكي در جنگ شهيد شده است و يكي در فيلم من به واسطه اسمش در آستانه شهادت است.»

اين هنرمند كرد تاكيد كرد: «جنگ هر روزه زماني است كه از اعتماد به نفس ملي بكاهي.

او كه سال‌ها پيش مديريت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را بر عهده داشته است، در اين نشست توضيحاتي درباره شكل‌گيري اين فيلم كه در چند ماه گذشته در سكوت خبري ساخته شد، بيان كرد: «شكل‌گيري «اردك‌لي» به 25 سال پيش مربوط مي‌شود؛ زماني كه در دفتر تئاتر عروسكي كانون با فردي با نام خانوادگي «اردك‌لي» ملاقات كردم و نام او برايم تبديل به معمايي شد و مي‌خواستم بدانم «اردك‌لي» مشتق از چه چيزي است. در نهايت درصحبت با فرد مذكور متوجه اصالت آذري او شدم و دريافتم خانواده او به سبب مشكلات ناشي از اين نام به سه دسته «رودكي»، «اردكي» و «اردك‌لي» تقسيم شده‌اند و بابت نام نامتعارف مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.»

او ادامه داد: «در زمان كوتاهي فيلمنامه را نوشتم و به كانون ارايه دادم و به دلايلي كه نپذيرفتم در صحبت با علي حضرتي با ساختش پس از 25 سال موافقت كردم. آقاي حضرتي با سرمايه شخصي آرزوي مرا برآورده كرد. اين فيلم با حضور 150 كودك در 25 جلسه فيلمبرداري شد».

 

«اردك‌لي» درباره وحدت ملي است

غريب‌پور كه بعد از ساخت فيلم «تنبل قهرمان» به مدت 16 ‌سال از سينما دور بوده است، تاكيد كرد در اين مدت مدام در حال نوشتن بوده است و به اين مساله اشاره كرد «اردك‌لي» محصول اتفاقي رايج در كشور و انتظار آن تاثير فرهنگي بر جامعه است اين فيلم نقد اجتماعي دهه چهل است و به وحدت ملي و اعتماد به نفس مردم پرداخته است.

او در ادامه نوك‌تيز انتقادات خود را متوجه جشنواره فيلم فجر كرد: «طبق برنامه‌ريزي فيلم سروقت توليد و در موقعيت مناسب به دبيرخانه فجر تحويل داده شد و امروز با حذف آن، فرصتي فراهم شد تا درباره فيلم صحبت كنيم. اولويتم اعتراض به رد شدن يا مورد توجه قرار گرفتن نيست اما سازمان سينمايي عملا معلوم نيست جهت‌گيري‌اش در حد شعارهاي آقاي روحاني در زمينه تدبير و اعتدال و اميد هست يا نيست. »

 

چرا بين حرف و عمل توازن ايجاد نمي‌كنيد؟

سرپرست گروه تئاتر عروسكي «آران» در ادامه انتقادات خود را از جشنواره فيلم فجر متوجه سياست‌هاي فرهنگي دولت حسن روحاني كرد: «روي سخن من آقاي روحاني است. حاضرم با ايشان و وزير مناظره كنم. چگونه مي‌شود هم عامل بود و هم سياستگذار. خودت به خودت جايزه بدهي؟! فيلم قطعا ديده مي‌شود و نگران نيستم؛ ولي چرا بين حرف و عمل توازن ايجاد نمي‌كنيد؟»

 

سينماي كنوني خانواده را از بين برده است

غريب‌پور با اشاره به شعارهاي رييس‌جمهور مبني بر حمايت از بنگا‌ه‌هاي خرد اقتصادي، تاكيد كرد حمايت نكردن از بخش خصوصي در سينما به معناي بي‌اهميتي به بنگاه‌هاي خرد و شعارهاي دولت است.

او فيلم خود را نقد جامعه كنوني جامعه و هشداري بابت توجه به لايه‌هاي زيرين آن دانست. فيلمي كه به گفته او بدون حضور چهره‌ها ساخته شده است.

غريب‌پور به وضعيت كنوني سينما اشاره كرد و گفت سينماي كنوني نظام خانواده را از بين برده‌ است و جوانان ايراني را معتاد و جاني نشان مي‌دهد و افزود: «من در فيلمم به خانواده ايراني پرداختم. سازمان سينمايي بايد شفاف‌سازي كند. چگونه استرارو كه مدير فيلمبرداري آخرين تانگو در پاريس بوده مدير كار ارزشي مي‌شود؛ اما فرش قرمز من فسق و فجور مي‌شود. ما سر وقت فيلم را رسانديم و من در لابراتوارها مي‌شنيدم كه بسياري از كارها كامل نشده‌اند. حتي پوستر كار من آماده است. آيين‌نامه را كجا قايم‌ كرده‌اند؟ كدام فيلم كامل بوده تا در يك رقابت سالم با اردك‌لي رقابت كند؟ ما از روش نشان دادن يك ربع فيلم استفاده نكرديم. »

او بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه تا زماني كه زنده باشم پاي عقايدم مي‌ايستم. حقيقت آشكار مي‌شود كه در سينما زدوبند وجود دارد.

 

از اين سينما لذت نمي‌برم

سازنده اپراهاي عروسكي خيام و سعدي گفت: «متن دونده من درهاي جشنواره‌هاي جهاني را به روي ايران باز كرد. بدون من باشو غريبه كوچك پيش نمي‌رفت. من از اين سينما لذت نمي‌برم. نمي‌شود با فرزندت به سينما بروي. مي‌خواهند من به سراغ كمدي‌هاي سخيف بروم. نوشتن چنين فيلم‌هايي يك ساعت هم طول نمي‌كشد. از اسم فيلم‌ها عرق شرم مي‌كنم. صد رحمت به گنج قارون و كوشاني‌ها كه تهش اميد بود. اراده‌اي در حذف‌هاست. مديري از من پرسيد بعد از مرگ تو گروه آران چه مي‌شود، گفتم من آمده‌ام درباره زندگي با تو حرف بزنم تو از تابوت مي‌گويي.»

 

كاهش پنجاه درصدي هزينه‌ها ناشدني است

او كه دو سال پيش مديريت كاخ جشنواره فيلم فجر را در برج ميلاد بر عهده داشت، درباره حاشيه‌هايي درباره حذف فرش قرمز در اين جشنواره سخن گفت: «تنها ايرانيان حق دارند از فرش قرمز استفاده كنند؛ چرا كه محصول هنر آنان است. با مراجعه به عكس‌ها و تصاوير جز جلال و كرامت و احترام در آنها چيزي نمي‌يابيد. حال چه مي‌شود كه سه نفر از سازمان سينمايي از برچيده شدن فرش قرمز و كاهش پنجاه درصدي هزينه‌ها سخن مي‌گويند؟»

او كاهش 50 درصدي هزينه‌هاي جشنواره را ناشدني دانست و تاكيد كرد حاضر است براي شفاف‌سازي در صورت عرضه مدارك و مستندات گروه كنوني، هزينه‌هاي دوره گذشته را رسانه‌اي كند. ضمن اينكه دخالت كميسيون فرهنگي در امور جشنواره خلاف آيين‌نامه است.

 

معضل فارابي پرداختن به خيانت و اسيدپاشي است

در ادامه علي حضرتي تهيه‌كننده فيلم «اردك‌لي» توضيحاتي درباره فعاليت‌هاي خود در سينما ارايه كرد و اين پرسش مهم را مطرح كرد كه «در توليد فيلم چه حمايتي از بنيادهاي محتوايي و هنري مي‌شود؟»

حضرتي محتواي «اردك‌لي» را وحدت اقوام؛ تكيه بر فرهنگ بومي دانست ولي معضل فارابي نگاه به مسائلي چون خيانت و اسيدپاشي است.

او در ادامه تاكيد كرد «خيلي محترمانه مي‌خواهند بخش خصوصي را از بين ببرند.»

حضرتي نقبي به آثار منتخب فجر 36 داشت و مدعي شد بيشتر فيلم‌هاي حاضر آنهايي هستند كه مورد حمايت مالي دولت ساخته شده‌اند و افراد شوراي سياستگذاري همان‌هايي هستند كه كه بودجه را تخصيص مي‌دهند.

او در بخش دوم صحبت‌هاي خود از ناديده گرفتن فيلم‌هاي ايرج كريمي و اصغر عبداللهي گفت و پرسيد «چگونه مي‌توانند غريب‌پور را ناديده بگيرند؟ من حاضر به شفاف‌سازي بودجه‌ها هستم. وام‌هاي حمايتي بخش كودك و نوجوان هم به ما تعلق نگرفت. در يك فيلم چند ارگان حمايت مي‌كنند. آنها هم بيايند شفاف‌سازي كنند. من بخش خصوصي بايد با حساب و كتاب ادامه بدهم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون