• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4006 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي

سوژه روز

مردم جهان ديگر امريكا را بزرگ‌ترين ابرقدرت نمي‌دانند
نظرسنجي‌ها عليه ترامپ

گروه جهان |نظرسنجي‌هاي داخلي امريكا طي يك سال گذشته، هيچگاه نتايج خوبي براي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور نداشتند. اما تازه‌ترين نظرسنجي بين‌المللي موسسه گالوپ نشان مي‌دهد كه شهروندان ديگر نقاط جهان هم اعتماد زيادي به ترامپ ندارند و بعد از آلمان و چين، امريكا را سومين قدرت بزرگ جهان ارزيابي مي‌كنند. به جز يك دوره در حين كمك‌رساني به توفان‌زدگان ايالت‌هاي تگزاس و فلوريدا، تمامي نظرسنجي‌ها از كاهش مستمر محبوبيت ترامپ و عدم اعتماد شهروندان امريكايي به عملكرد او خبر مي‌دادند. حتي اگر در ميان سوال‌هاي يك نظرسنجي، امريكايي‌ها به يكي از دستاوردهاي ترامپ نمره مثبت مي‌دادند، در برابر بسياري از سوالات ديگر او را ناموفق ارزيابي مي‌كنند. به همين دليل است كه ترامپ غالبا اعداد و ارقام نظرسنجي‌ها را نتيجه خبرسازي «رسانه‌هاي جعلي» تلقي مي‌كند. همين هفته پيش بود كه ترامپ بعد از شنيدن يك خبر از نظرسنجي از موسسه كوئينيپياك بلافاصله حساب كاربري توييترش را باز كرد تا نتايج آن را توييت كند، بي‌خبر از آنكه اين خبر گزينشي فقط يك رقم مثبت از اين نظرسنجي را انتخاب كرده‌بود و نظرات منفي ديگر را در مورد عملكرد ترامپ بازتاب نداده‌بود. ترامپ توييت كرد: «در نظر سنجي تازه كوئينيپياك، 66 درصد از پاسخ‌دهندگان وضعيت اقتصادي را خوب يا عالي ارزيابي كرده‌اند كه بالاترين رقمي است كه تاكنون در تاريخ اين نظرسنجي ثبت شده است.» اما واقعيت اين بود كه از ميان پاسخ‌دهندگان هم 49 درصد معتقد بودند كه وضعيت كنوني اقتصاد محصول عملكرد رييس‌جمهور پيشين است و فقط 40 درصد آن را محصول عملكرد ترامپ مي‌دانستند. در عين حال در همين نظرسنجي 56 درصد از پاسخ‌دهندگان به عملكرد ترامپ نمره مردودي F يا D داده‌بودند، در حالي كه فقط 16 درصد از پاسخ‌دهندگان نمره A به عملكرد ترامپ دادند. در عين حال 59 درصد از پاسخ‌دهندگان مخالف عملكرد ترامپ و فقط 36 درصد موافق عملكرد او بودند.

واگذاري رهبري جهان به چين
يك سال بعد از روي كار آمدن دونالد ترامپ، با شعار بازگرداندن عظمت امريكا، نظرسنجي بين‌المللي موسسه گالوپ نشان مي‌دهد كه از ديد جهانيان، امريكا جايگاه خود را در رهبري جامعه جهاني از دست داده است و از نظر بسياري از شهروندان جهان، امريكا ديگر ابرقدرت بلامنازع جهان نيست. بر اساس نتايج نظرسنجي تازه‌اي كه از سوي موسسه گالوپ منتشر شده است، 41 درصد از شهروندان 134 كشور جهان كه مورد پرسش قرار گرفته‌اند، آلمان را اصلي‌ترين قدرت جهان ارزيابي مي‌كنند. در اين نظرسنجي چين با 31 درصد در رده دوم قرار گرفته و ايالات متحده امريكا با 30 درصد در جايگاه سوم قرار گرفته در حالي كه روسيه با 27 درصد، در تعقيب امريكاست. امريكاي ترامپ، نسبت به امريكاي اوباما، تقريبا 20 درصد از نظرات را از دست داده است. سال آخر رياست‌جمهوري باراك اوباما، نظرسنجي گالوپ نشان مي‌داد كه 48 درصد از شهروندان كشورهاي مختلف جهان، امريكا را بزرگ‌ترين قدرت جهان ارزيابي مي‌كنند. نظرسنجي جديد، حتي از نتايج دوران جورج بوش پسر در سال پاياني رياست‌جمهوري‌اش، ضعيف‌تر است. امريكاي بوش، سال 2007، نظر 34 درصد از پاسخ‌دهندگان را به عنوان بزرگ‌ترين قدرت جهان جلب كرده‌بود.

محبوبيت ناچيز
دونالد ترامپ در عين حال از لحاظ محبوبيت در بين شهروندان هم وضعيت خوبي ندارد، تقريبا تمامي نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند كه ترامپ غيرمحبوب‌ترين رييس‌جمهور امريكا، يك سال پس از ورود به كاخ سفيد محسوب مي‌شود. در حالي كه نظرسنجي مشترك ان‌بي‌سي و وال‌استريت ژورنال نشان مي‌دهد كه 39 درصد از شهروندان امريكايي از عملكرد يك سال گذشته ترامپ رضايت دارند، اين رقم در نظرسنجي شبكه خبري سي‌بي‌اس، 37 درصد است كه كمتر از همه رييس‌جمهوران پيشين امريكاست. 58 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجي شبكه خبري سي‌بي‌اس گفته‌اند كه از عملكرد رييس‌جمهور ناراضي هستند. در نظرسنجي شبكه ان‌بي‌سي و روزنامه وال استريت ژورنال، 51 درصد از پاسخ‌دهندگان «به‌شدت از عملكرد رييس‌جمهور ناراضي» هستند كه يك ركورد جديد براي يك رييس‌جمهور امريكا محسوب مي‌شود.

اقتصاد خوب
اما وضعيت اقتصادي امريكا تنها چيزي است كه پاسخ‌دهندگان در نظرسنجي‌هاي سال اول رياست‌جمهوري ترامپ، نشانه‌هايي از رضايت را در مورد آن بروز داده‌اند. بر اساس نظرسنجي سي‌بي‌اس، 67 درصد از كل پاسخ‌دهندگان وضعيت اقتصادي امريكا را خيلي يا نسبتا خوب ارزيابي كرده‌اند، اين رقم در بين پاسخ‌دهندگان دموكرات، 55 درصد است. از ميان كساني كه وضعيت اقتصادي را خيلي يا نسبتا خوب ارزيابي كرده‌اند، 71 درصد معتقدند كه سياست‌هاي ترامپ كاملا يا تا حدي در رسيدن به اين وضعيت نقش داشته است.
به جز اقتصاد در غالب موارد، كمتر از نيمي از پاسخ‌دهندگان نظرسنجي سي‌بي‌اس، از عملكرد ترامپ حمايت مي‌كنند. اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه 45 درصد از پاسخ‌دهندگان عملكرد ترامپ در مبارزه با تروريسم را درست ارزيابي كرده‌اند و فقط 38 درصد سياست‌هاي مالياتي او را قبول دارند و فقط 34 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند كه ترامپ در مورد موضوع مهاجرت عملكرد خوبي داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون