• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4010 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن

شرايط ناپايدار با عبور از روحاني

علي صوفي

عبور از روحاني در سه ساحت اصولگرايي، اصلاح‌طلبي و عقبه راي رييس‌جمهور مي‌تواند اتفاق بيفتد. اصولگرايان مدت‌ها است كه عبورشان از روحاني محرز است. از ابتدا تلاش كردند كه رياست‌جمهوري آقاي روحاني يك دوره‌اي باشد و حتي سعي كردند تا دوره دوم رياست‌جمهوري‌اش هم به آخر نرسد. اعتراضي كه در مشهد كليد آن زده شد، نشانگر همين سياست بود. اصلاح‌طلبان اما همچنان حامي سرسخت دولت هستند البته يك شرط دارند و آن اينكه آقاي روحاني به دنبال تامين مطالبات و حقوق اساسي مردم باشد و كم و كاستي‌هاي موجود در دولتش را پي در پي جبران كند تا اميد در مردم به وجود آيد.
اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني انتظار دارند مردم را اميدوار نگه دارد و هر آنچه را مايه يأس مردم مي‌شود، اصلاح و ترميم كند. آقاي روحاني بايد مديران دولتي‌اي را كه خلاف جهت خواسته مردم حركت مي‌كنند، كنار بگذارد و ميدان را براي كساني كه عميقا به مطالبات مردم پايبند هستند، باز كند. از اين جهت روحاني بايد به طور مداوم دولتش را محك بزند و به اين نكته اساسي توجه كند. اصلاح‌طلبان اميدوار هستند كه آقاي روحاني بتواند در تزريق اميد به جامعه موفق باشد تا مردم به طور كامل از روحاني عبور نكنند چرا كه عبور از روحاني مساله‌اي خطرناك است.
 اين مساله به معناي بازگشت مردم به اصولگرايان نخواهد بود. اين اشتباه است كه فكر كنيم مردم با عبور از روحاني به گزينه‌هاي اصولگرا روي مي‌آورند. عبور مردم از روحاني عبور از نظام خواهد بود و امري بسيار خطرناك است و شرايط بسيار ناپايداري را براي كشور رقم خواهد زد. براي اينكه بتوان در جهت افزايش اميد در جامعه عمل كرد، اصلاح‌طلبان نيز بايد ابتكار عمل را به دست بگيرند و عمق و گستردگي ارتباط شان با مردم را بيشتر كنند. احزاب و شخصيت‌هاي مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب بايد به بهانه‌هاي مختلف با مردم گفت‌وگو كنند و صداي مردم را بشنوند. خيلي مهم است كه اصلاح‌طلبان تريبون شان را به سمت مردم بگيرند و با آنها صحبت كنند. از طرفي لازم است كه صداي مردم را بشنوند و به روحاني و كل حاكميت اين مساله را منتقل كنند. در اين صورت فضا براي مردم شفاف خواهد شد. امروز فضاي بي‌اعتمادي در كشور فراگير شده و لازم است كه اصلاح‌طلبان بيشتر به مردم بها دهند و همراه مردم در كسب مطالبات‌شان باشند. به هر حال پيگيري اين رويكرد از سوي اصلاح‌طلبان مي‌تواند روند عبور از روحاني از نگاه مردم را متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون