• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3190 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند

دفاع تاريكخانه از تمركززدايي از پايتخت

شهرام شهيدي

حسن روحاني، رييس‌جمهور در پيامي به همايش «تمركز زدايي و ساماندهي پايتخت» گفت: «طرح امكان سنجي انتقال پايتخت سياسي و اداري كشور و ساماندهي و تمركز زدايي از تهران» مي‌تواند مشكلات كنوني را به حداقل برساند. ما در تاريكخانه بررسي كرديم ببينيم اين تمركززدايي و انتقال پايتخت سياسي چه محاسني دارد:
1- با اين طرح يكهو و به سرعت آب خوردن سرانه هر شهروند تهراني از محيط‌هاي آموزشي، فضاي سبز، اماكن هنري، سينماها و موزه‌ها و سالن‌هاي ورزشي و... چند برابر مي‌شود و ديگر لازم نيست دولت در اين بخش‌ها سرمايه‌گذاري كند. درحالي كه تاثير منفي هم در آمار شهرستان‌ها ندارد. چون وقتي سرانه شهرستان‌ها از اين امور نزديك به صفر باشد طبق يكي از اصول رياضي صفر ضربدر هر عددي باز صفر شده و منفي نمي‌شود.
2- در روزهاي پاياني سال پايانه‌ها خلوت است و ديگر مردم براي گرفتن بليت قطار و اتوبوس توي سر و كول هم نمي‌زنند چون ديگر لازم نيست عيد بروند شهرهاي ديگر بلكه از اول سال توي شهرشان بوده‌اند. همين باعث كاهش قيمت بليت در بخش حمل و نقل و كاهش دزدي و جيب بري‌هاي شب عيد در پايانه‌ها مي‌شود.
3- خروج اين همه شهروند باعث كاهش تعداد سفر و در نتيجه كاهش مرگ و مير ناشي از سفر در نوروز مي‌شود بدون اينكه شما ريالي بابت اصلاح جاده‌ها و خودروها بپردازيد.
4- كمك به گردشگري در تهران. چون حالا اين شهرستاني‌ها هستند كه بايد عيد به عيد دست زن و بچه را بگيرند، بيايند تهران براي گشت و گذار و ما نان را دو برابر قيمت بهشان بفروشيم كه انتقام چندساله‌‌مان را گرفته باشيم.
5- خروج فوتبال از سيستم دو قطبي به واسطه كاهش تعداد تماشاچيان دو تيم پرسپوليس و استقلال.
6- گسترش برخي فعاليت‌ها به شهرستان‌هايي كه تاكنون از آن موضوع بي‌نصيب بوده‌اند به واسطه انتقال برخي ادارات به شهرستان‌ها. مثلا درخواست انتقال يكي از كارمندان سازمان حفظ جنگل‌ها به يكي از شهرستان‌هاي كوير لوت باعث احداث اداره جنگلداري در آن خطه كويري مي‌شود كه خود باعث كاهش آلام از نظر رواني است.
7- با خروج شهروندان از تهران جناحي كه اكثريت مردم را به همراه دارد از اكثريت افتاده و ديگر نمي‌تواند با غر زدن در امورات مملكت اخلال ايجاد كند.
8- با خروج كارمندان از تهران خانه‌هاي بي‌شماري خالي مي‌شود كه مي‌توان با فروش آنها كلي درآمد كسب كرد.
9- مي‌توان با كاهش جمعيت تهران اماكني نظير پارك ارم يا تئاتر شهر و تالار وحدت را كه ديگر نيازي به آنها نداريم، تخريب كنيم و  به جاي آنها برج بسازيم.
10-و در آخر اگر حقوق‌ها يكسان نشد درعوض تهراني شدن همسان‌سازي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون