• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3190 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند

اين روزهاي بازار تهران

اگر اين روزها گذرتان به بازار بزرگ تهران بيفتد با جمعيتي انبوه و قابل توجه مواجه مي‌شويد كه تردد در خيابان و بازديد از مغازه‌ها را با سختي مواجه كرده است اما جالب اينجاست كه بازار بزرگ تهران به عنوان بزرگ‌ترين مركز خريد پايتخت، با وجود ميزباني جمعيتي زياد، ميزبان خريد و فروش زياد نيست و به گفته فروشندگان مردم به اندازه‌ حضورشان خريد نمي‌كنند.
بر اساس گزارش ايسنا، در اين مقطع از سال، بازار تهران بيش از هر زمان ديگري ميزبان مردمي است كه به دنبال تهيه كالاهاي مصرفي‌شان اعم از انواع پوشاك، پارچه، خشكبار، مواد خوراكي، انواع لوازم خانگي، زيورآلات و... هستند.
قسمت ابتدايي بازار بزرگ در خيابان اصلي به چند حجره و مغازه لباس فروشي اختصاص دارد؛ بخشي كه به نظر مي‌رسد شلوغ‌تر از ساير اصناف است، همچون هر سال مردم استقبال زيادي براي خريد پوشاك نشان‌ داده‌اند؛ به گونه‌اي كه به دليل شلوغي و ازدحام جمعيت، به سختي مي‌توان وارد برخي لباس‌فروشي‌ها شد.
اما مهم‌ترين سوالي كه از پس از گذر از ازدحام جمعيت و بازار پر شور و هيجان پوشاك به ذهن مي‌رسد اين است كه آيا اين حضور نشان‌دهنده رونق بازار و فضاي كسب و كار است يا اينكه بايد به دنبال دلايل ديگري باشيم كه اغلب فروشندگان از وضعيت بازار پوشاك اظهار گله‌مندي مي‌كنند و مي‌گويند هرچند ميزان تقاضا و خريد پوشاك در اين ايام نسبت به روزها و هفته‌هاي گذشته بيشتر شده اما در سال‌هاي قبل ميزان خريد مردم بيشتر از امسال بود و دليل حضور قابل توجه مردم در بازار پوشاك اين است كه بسياري از مردم صرفا براي ديدن و قيمت گرفتن اجناس مي‌آيند و تعداد كمتري خريد مي‌كنند.
البته هرچند استقبال بيشتر از بازار پوشاك نسبت به ساير بخش‌ها امري طبيعي است اما تخفيف‌ها و حراجي‌هاي زودرس لباس‌هاي زمستاني هم از دلايل مهم براي استقبال مردم است چراكه عرضه لباس‌هاي زمستاني كه به دليل كوتاه شدن دوره سرما در زمستان امسال، خيلي زودتر با تخفيف در مراكز خريد عرضه مي‌شوند كه در حضور مردم در بازارهاي خريد موثر است.
بخش ديگري از بازار بزرگ كه با رنگ‌هاي متنوع و مختلف چشم‌ها را به خود جلب مي‌كند و مردم مقابل آن تجمع كرده‌اند، متعلق به انواع آجيل، خشكبار و برخي تنقلات است. در اين بخش خوراكي‌ها و مواد غذايي چون چاي سبز، زنجبيل، ذرت، انواع زيتون، زرشك، مغز گردو، كنجد، آرد، انواع آجيل، آلوي قرمز، زرشك، عناب، انواع ترشي و... ديده مي‌شود.
قيمت انواع آجيل و خشكبار نشانگر اين است كه هنوز تغييري در قيمت اين اقلام نسبت به هفته‌هاي گذشته به وجود نيامده است، البته اين محصولات در بازار بزرگ نسبت به برخي مغازه‌هاي سطح شهر قيمت پايين‌تري دارند. هرچند كه به گفته مغازه‌داران اين صنف در مجموع قيمت آجيل بالاست و مردم نسبت به گذشته توجه كمتري به آن نشان مي‌دهند.
البته دست‌اندركاران اين صنف پيش‌بيني مي‌كنند كه بازار خشكبار در روزهاي آينده و با نزديك شدن به روزهاي آخر اسفند رونق بيشتري مي‌گيرد چون مردم آجيل عيد خود را اكنون خريداري نمي‌كنند كه اميد است طي هفته‌هاي آينده با افزايش تقاضا، قيمت‌ها افزايش نيابد. به گفته فروشندگان تخمه ژاپني، پسته، بادام، كشمش، چاي، زيتون پرورده، آلوي خورشتي و زرشك از پرفروش‌ترين خشكبارها هستند.
كمي جلوتر از خشكبارفروشان بخش ديگر بازار به انواع لوازم خانگي، پارچه، فرش و پتو اختصاص دارد؛ بخشي كه در روزهاي عادي سال شلوغ است و اين روزها مملو از جمعيت و شلوغ‌تر از روزهاي ديگر.
ابتداي اين بازار متعلق به حجره‌هاي كوچكي است كه بيشتر لوازم آشپزخانه عرضه مي‌كنند. افراد زيادي مقابل اين مغازه‌ها جمع شده‌اند و سر فروشندگان هم شلوغ است. انواع ظرف و ظروف، قاشق، چنگال، كتري و قوري، انواع دستمال‌هاي آشپزخانه، وسايل تزييني يخچال و فريزر و... در پيشخوان اين مغازه‌ها ديده مي‌شود.
يكي از فروشندگان لوازم خانگي چندان از فروش خود راضي نيست و مي‌گويد بخش زيادي از اين جمعيت تنها مشغول رفت و آمد هستند و خريد چنداني نمي‌كنند. يكي ديگر از فروشندگان هم مي‌گويد معمولا مردم از وسايل كوچك و خرده‌ريز آشپزخانه استقبال بيشتري مي‌كنند و بيشتر فروش‌شان به اين وسايل اختصاص دارد.
همچنين حجره‌هاي مربوط انواع پارچه، فرش و قالي خلوت است و به نظر رونق چنداني ندارد. بعد از سبزه‌ميدان به بازار طلا و جواهر مي‌رسيم كه جمعيت جسته و گريخته در آن رفت و آمد مي‌كنند؛ بازاري كه در روزهاي گذشته چندان ثبات نداشته و طلاي 18 عيار تقريبا در چند روز اخير با افزايش و كاهش چند هزار توماني مواجه شده است.
كمي جلوتر به چند مغازه برمي‌خوريم كه ظروف، مجسمه‌ها و وسايل قديمي مي‌فروشند؛ وسايلي كه هميشه طرفداران خود را دارد و مغازه‌هايشان هم كم‌رونق به نظر نمي‌آيد. اندكي جلوتر از بازار طلا، جواهر و عتيقه‌جات به بازارچه‌ ديگري برمي‌خوريم؛ بازارچه‌اي با دروازه‌ بزرگ. پس از طي كردن چندين پله به سمت پايين، افراد در كنار حوضچه‌ و فواره‌ها نشسته‌اند و خستگي در مي‌كنند. مغازه‌هاي كنار اين حوضچه بيشتر به لوازم تزييني و زيورآلات اختصاص دارد؛ جايي كه غالب مشتريانش بانوان هستند.
اين بازارچه كه حال و هواي سنتي خود را حفظ كرده، قبل از ورود چندان بزرگ به نظر نمي‌رسد اما پس از ورود با موجي از جمعيت و مغازه‌ها و راهروهاي تودرتو مواجه مي‌شوي؛ انگار براي خود بازاري بزرگ و جداگانه است. پس از بازگشت به خيابان اصلي بازار بزرگ، در امتداد پياده‌رو دستفروش‌ها حضور قابل توجهي دارند؛ فروشندگاني كه بيشترشان عرضه‌‌كنندگان لباس هستند و اغلب اجناس خود را حراج كرده‌اند. فروش بدي ندارند اما چندان امنيت كاري ندارند و هر از چندگاهي وسايل‌شان را جمع و دوباره پهن مي‌كنند. البته به غيراز لباس، انواع عطر، اودكلن و وسايل تزييني در ميان دستفروشان عرضه‌ مي‌شود.
اما در لابلاي مغازه‌ها و بازارچه‌ها چند مغازه آبميوه و اغذيه فروشي حضوري جدي در بازار دارند، سرشان به‌شدت شلوغ است و قيمت‌هاي‌شان اغلب پايين‌تر از جاهاي ديگر است و جزو صنف‌هايي محسوب مي‌شوند كه فروش خوبي در بازار دارند و در برخي موارد مشتري‌ها براي خريد مقابل‌شان صف مي‌بندد.
به هر حال مي‌توان گفت بازار بزرگ تهران كه بزرگ‌ترين مركز خريد پايتخت محسوب مي‌شود، با وجود اينكه ميزبان جمعيت گسترده‌اي است كه به لحاظ كمي تفاوت چنداني با شب عيد سال‌هاي قبل ندارند ميزبان خريداران چنداني نيست و به نسبت ازدحام جمعيتي كه تردد را سخت كرده‌اند، خريد و فروش صورت نمي‌گيرد. البته قاعدتا طي روزهاي آتي حضور مردم براي تامين اقلام مورد نياز شب عيد بيشتر مي‌شود و احتمالا خريد و فروش نيز رونق بيشتري خواهد گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون