• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3190 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند

منازعه لفظي لاوروف و پاور در شوراي امنيت

نشست شوراي امنيت كه به درخواست چين رييس دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل برگزار شده بود، به منازعه لفظي نمايندگان امريكا و روسيه انجاميد. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه كه روز گذشته به امريكا سفر كرده بود، در جريان نشست ويژه شوراي امنيت سازمان ملل درباره حفظ صلح و امنيت بين‌المللي، كه با حضور وزراي خارجه حداقل
 12 عضو شوراي امنيت برگزار شد، به‌شدت از سياست‌هاي واشنگتن انتقاد كرد. لاوروف كه با انتقادهاي زياد سامانتا پاور، سفير امريكا در سازمان ملل درباره عملكرد روسيه در بحران اوكراين روبه‌رو بود، با اشاره به حملات تحت حمايت امريكا در سوريه، حمله به عراق در 2003 و مداخله نظامي سال 2011 به ليبي گفت كه اينها مثال‌هايي است كه نشان مي‌دهد امريكا اصول بنيان سازمان ملل را نقض كرده است. رييس دستگاه ديپلماسي روسيه تاكيد كرد: تمام اين اقدامات، خاورميانه و شمال آفريقا را به سمت بي‌ثباتي و هرج و مرج كشانده و تا حد زيادي زمينه‌اي فراهم كرده تا افراط‌گرايان رشد كنند. اين اظهارات لاوروف در شرايطي مطرح مي‌شود كه روسيه و امريكا نه تنها بر سر مساله سوريه، بلكه در بحران اوكراين به‌شدت  اختلاف‌نظر دارند.
 وزير خارجه روسيه از اين فرصت براي حمله به سياست‌هاي امريكا در اوكراين نيز استفاده كرد و واشنگتن را به تلاش براي تغيير رژيم و حمايت آشكار از كودتاي مغاير قانون اساسي در اوكراين متهم كرد. اشاره لاوروف به عزل ويكتور يانوكوويچ، رييس‌جمهور سابق اوكراين در پي تحولات فوريه 2014 كي‌يف بود. لاوروف شوراي امنيت را ابزاري در اختيار واشنگتن توصيف كرد. در مقابل سامانتا پاور، سفير امريكا در سازمان ملل در واكنش به سخنان لاوروف شديدا از سياست‌هاي كرملين انتقاد كرد. نماينده امريكا كه با كمي فاصله و بعد از وزير خارجه روسيه سخنراني مي‌كرد، شوراي امنيت را موظف به اجراي نقش خود در احياي امنيت و صلح جهاني‌طبق اساسنامه سازمان ملل خواند. سامانتا پاور شرايط سوريه و درگيري‌هاي نيروهاي دولت اين كشور با مخالفان را تبعاتي از كم‌كاري شوراي امنيت دانست. وي با متهم كردن روسيه در بحران شرق اوكراين، مسكو را مسوول آموزش، تسليح و پشتيباني و حتي جنگ در كنار جدايي طلبان اوكراين دانست و گفت: اين اقدامات باعث جان باختن بيش از پنج هزار و هفتصد نفر و آواره شدن نزديك يك ميليون و هفتصد هزار اوكرايني شده است. نماينده امريكا با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در جهان و مبارزه با تروريسم، به اوضاع كره شمالي از ديد واشنگتن پرداخت و بدون ذكر نام، برخي‌ كشور‌هاي عضو شوراي امنيت را به ساكت كردن نظرات مخالف و انتقادي در اين زمينه متهم كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون