• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4025 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن

مناطق جنوب شهر تهران آلوده‌ترين مناطق از نظر سروصدا است

اعتمادآنلاين| «آلودگي خاموش» عنواني است كه محمدعلي نجفي، شهردار تهران هفته گذشته در همايش ملي مديريت صداوهوا آن را براي آلودگي صوتي به كار برد. به نقل از شهردار هرچند همه ما در سروصداي بيش‌ از اندازه، روز و شب مي‌گذرانيم اما آنقدر به آن عادت كرده‌ايم كه اصلا آن را احساس نمي‌كنيم.
مريم نادري، مدير واحد پايش آلودگي هواو‌صدا شركت كنترل كيفيت هوا مي‌گويد: «براي سنجش صوت نمي‌توان يك استاندارد كلي براي تمام شهر در نظر گرفت بلكه براي هر نقطه‌اي از شهر با توجه به كاربري‌اي كه اطراف آن وجود دارد، استاندارد تراز صوت تعريف مي‌شود.»
او مي‌گويد: «بيشترين آلودگي صوتي براي ساكنين منازل مسكوني مجاور بزرگراه‌ها است، چراكه طبق سنجش‌هاي انجام شده تراز صوتي بزرگراه‌ها بين 70 تا 80 دسي‌بل است درصورتي‌كه ميزان استاندارد صدا در منطقه مسكوني 55 دسي‌بل است و اين نشان مي‌دهد تراز صدا در اين مناطق تا چه اندازه بيش از حد مجاز است. اگرچه در بيشتر نقاط شهر با آلودگي صوتي مواجه هستيم اما اين مشكل در مجاورت بزرگراه‌ها به شكل پررنگ‌تري خود را نشان مي‌دهد. استفاده از پنجره‌هاي دوجداره استاندارد و عايق‌هاي صوتي در بدنه ساختمان‌ها، رعايت فاصله مناسب بين منازل مسكوني و بزرگراه از جمله راهكارهاي پيشنهادي در اين زمينه است.»
او ادامه مي‌دهد: «در مورد مناطق جديدالاحداث، با توجه به روند سريع ساخت‌وسازها و احداث بزرگراه‌ها، همچنين وجود فضا و وسعت كافي بهتر است از همان ابتدا اصول شهرسازي رعايت شده و فاصله مناسب بين ساختمان‌ها و معابر بزرگراهي و شهري در نظر گرفته شود. استفاده از پوشش گياهي متراكم يا كاشت پوشش گياهي روي تپه‌هاي شيب‌دار به عنوان مانع صوتي مي‌تواند در كاهش آلودگي صوتي دريافتي نقش موثري ايفا كند. علاوه بر منازل مسكوني بايد توجه داشت ديگر كاربري‌هاي حساس مانند بيمارستان‌ها و مدارس نيز نبايد به‌هيچ‌وجه در كنار بزرگراه‌ها احداث شوند و بايد فاصله‌اي در حدود 100 تا 150 متر از بزرگراه براي آنها در نظر گرفته شود. يادمان نرود كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون