• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3103 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان

نمايشگاه نقاشي‌هاي آفرين ساجدي در گالري اعتماد

جاري شدن در خلأ

  حافظ روحاني

 


آفرين ساجدي، نقاش و طراح گرافيك مسير شهرت را نسبتا با سرعت طي كرد. او از همان دوران تحصيلاتش در رشته گرافيك، نخستين نمايشگاه‌هايش را نيز برگزار كرد و به اين ترتيب وارد دنياي حرفه‌يي فعاليت هنري شد. او خيلي زود به سراغ پرتره رفت و كوشيد تا با اضافه كردن عناصر بصري مختلف به بياني شخصي دست پيدا كند، پرتره‌هاي او شديدا تمثيلي‌اند يا به سوررئاليسم تنه مي‌زنند. بسياري از عناصر بصري او، مانند ماهي‌ها از كارهاي قديمي‌تر به آثارش راه يافتند و هنوز هم مي‌توان آنها را در نقاشي‌هايش ديد. او در تازه‌ترين نمايشگاهش باز به سراغ همين پرتره‌ها رفته و آنها را تحت عنوان «ناپيدا» در گالري اعتماد شماره يك به نمايش گذاشته است. ساجدي در نوشته نمايشگاهش آورده: «سرچشمه هراس پشت مرزهاي ناپيدايي است، چيزي است كه نيست، عامل تخيل است. والاست. براي جست‌وجو و اعاده‌اش تا كجا مي‌توان پيش رفت؟! تا فراسوي خود؟! تا گذشتن از تخته بند تن؟! پا از چارچوب خويش فراتر نهادن و بركشيدن نفس به نيت جاري شدن در خلأ و تجربه زيستني دوباره در قشري محافظ و آب‌هاي آغازيني كه در برت گرفته‌اند، لذتي است آميخته با هراس؛ خويشاوند خلوتي است جنون‌آميز، گسسته از غير. عروجي است از قلمرو بودن تا كهكشان مخاطرات نامطمئن و ناشناخته‌يي كه فرزند ابهامند؛ تا لمس مبهم‌ترين چيزها؛ تاريك‌ترين‌شان. مواجهه‌يي است كه در بطن آن و از پس شيشه‌هايي به وهم آغشته مي‌توان ديد، چه مرز نازكي است ميان سلول‌هاي متكثر تاول مرگ و تلألو سنگ‌هاي گرانبها». وهم، هراس و چيزهايي شبيه آن احساساتي است كه نقاش مي‌خواهد از طريق پرتره‌هاي گاه دفرمه‌اش به ما القا كند. نمايشگاه آثار آفرين ساجدي، تحت عنوان «ناپيدا» از روز جمعه، دوم آبان ماه در گالري شماره يك اعتماد افتتاح شده و تا 11 آبان‌ماه در اين گالري در معرض تماشاي عموم خواهد بود.

نمايشگاه آثار بابك گلگار در گالري آب/انبار
افتتاح نمايشگاه آثار بابك گلكار، از روز 25 مهرماه، نه‌تنها يك افتتاحيه كه شروع كار گالري آب/انبار نيز هست. به اين ترتيب نمايشگاه چيدمان بابك گلكار، هنرمند ايراني ساكن ونكوور كانادا ورود رسمي اين گالري را به جمع گالري‌هاي هنري تهران اعلام كرد و بر تعداد گالري‌هاي حاضر در مركز شهر افزود. در بخشي از نوشته مطول اين نمايشگاه آمده: « ويژگي بارز اين نمايشگاه استفاده گلكار از گل رس براي دست يافتن به ايده كار و توليد به مثابه الگويي است كه مي‌توان آن را مطالعه كرد و در پيش گرفت و به اين طريق به رويارويي با شرايط نامتوازن زندگي معاصر پرداخت. برون داد كارعبارت است از پنجاه جيغدان كوچك چرخ ساز و سه جيغدان سفالي بزرگ كه طراحي آنها به گونه‌يي است كه صداي يك جيغ ساده را خاموش يا تقويت مي‌كند.» نمايشگاه بابك گلكار، تحت عنوان «كار گل» از روز 25 مهر ماه در گالري آب/ انبار آغاز شده و تا 23 آبان ماه در اين گالري در معرض تماشاي عموم خواهد بود.

نمايشگاه آثار زرين صلاحي در گالري آران پلاس
منظره‌سازي يا ساختن چشم‌انداز از آن شاخه‌هايي است كه براي مدتي طولاني در نقاشي ايران ناديده گرفته شده بود. توجه بيش از حد هنر معاصر ايران به مفاهيم سياسي، اجتماعي و... باعث شده كه نه هنرمندان ميلي به منظره‌سازي داشته باشند و نه خريداران آثار هنري. زرين صالحي در اين ميانه نمايشگاهي از چشم‌اندازهايش از نقاط مختلف ايران را در گالري آران پلاس در معرض تماشاي عموم گذاشته است.
در بخشي از نوشته اين نمايشگاه آمده: « نقاشي‌هاي زرين صلاحي منظره نيستند، بلكه چشم‌اندازهايي از اين سرزمين كهن يا شايد با تعبير جديد «زمين چهره‌ها» هستند: آميزش انسان و مكان. منظره‌هايي كه بسان بوم‌هاي نقاشي در دست انسان به زمين چهره تبديل شده‌اند. منظره‌هاي طبيعي بكري كه قرن‌ها الهام‌بخش هنرمندان بودند اينك تنها پس زمينه اين چشم‌اندازها هستند.» نمايشگاه آثار زرين صالحي با عنوان جالب «تهران، قم، اراك، بجنورد، خرم‌آباد، دزفول، اهواز» از روز سوم آبان ماه در گالري آران پلاس افتتاح شده و تا 11 آبان ماه در اين گالري ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها