• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4034 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند

واكنش رحيمي به وعده رفع حصر تا نوروز

انتظار مردم را بالا نبريم

«هيچ مسوول امنيتي يا قضايي وعده‌اي درخصوص رفع حصر بيان نكرده است». عليرضا رحيمي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با همين يك جمله همه اميدهاي ايجاد شده در مورد احتمال رفع حصر قبل از پايان سال را نقش بر آب كرد. او در كانال تلگرامي از رفع حصر به عنوان «مطالبه‌اي فراگير و قابل توجه» ياد كرد و با اشاره به تشكيل كميته رفع حصر در فراكسيون اميد، در مورد اثرگذاري پيگيري‌ها و مذاكرات اين كميته نوشت: «اخيرا برخي نمايندگان پرتلاش و با انگيزه و دلسوز مجلس از رفع حصر در نوروز سخن گفته‌اند. استناد سخن اين عزيزان، استنباط و برداشت شخصي‌شان از مجموعه قرائن و مذاكرات انجام شده و بعضا نيز وعده‌هاي كلي و اجمالي كه در بيان خصوصي برخي مسوولان امنيتي وجود داشته بوده است.» به گفته او، «تاكنون هيچ مسوول امنيتي يا قضايي تصميم يا وعده‌اي را درخصوص رفع حصر بيان نكرده است و اگر عزم و اراده جدي در اين خصوص وجود داشته باشد اعلام آن به‌طور مستقيم از مسوولان ذي‌ربط انتظار است.» رحيمي وعده‌هاي تكراري را دليل خوبي براي اميدوار كردن مردم و افزايش انتظار‌ها نمي‌داند اما غلامرضا حيدري، نماينده تهران با او هم‌نظر نيست. او پنجشنبه شب در توييتي نوشته بود: «طبق آخرين جلسات و مذاكراتي كه با سران محترم قوا و آقاي شمخاني داشته‌ايم، استنباط ما اين بوده است كه گشايش براي ملاقات‌هاي محصورين ايجاد و ان‌شا‌ء الله تا عيد رفع حصر صورت مي‌گيرد». قاسم ميرزايي نكو عضو فراكسيون اميد نيز روز گذشته در حاشيه مراسم ترحيم مادر زهرا رهنورد با اشاره به همين حرف‌هاي حيدري، از قول‌هايي كه مسوولان براي رفع حصر داده‌اند سخن گفت. اميدواري براي حل و فصل رفع حصر از نيمه مرداد و تشكيل «كميته رفع حصر» شروع شده و با ديدار لاريجاني با يكي از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي و آن حرف‌هاي علي شمخاني در نمايشگاه مطبوعات تقويت شده بود.با اين وجود فضاي اميدوار‌كننده‌اي وجود داشت و گمان مي‌رفت كه اراده‌اي جدي براي حل و فصل تدريجي موضوع حصر وجود دارد. بعد از انتشار نامه مهدي كروبي خطاب به مقام معظم رهبري اما فضا كمي تغييركرد. با اين حال برخي از سياسيون همچون علي مطهري هنوز اميدوار بودند. استدلال مطهري اين بود كه كروبي همه نقدهاي خود را در نامه مذكور بيان كرده و بعد از خروج از حصر حرف بيشتري ندارد، بنابراين اين نامه تاثير منفي در روند رفع حصر نخواهد داشت. او همين يك هفته قبل در جمع خبرنگاران در مورد آخرين وضعيت گشايش‌ها در اين زمينه گفت: «به هر حال قول‌هايي درمورد انجام برخي گشايش‌ها در وضعيت رفع حصر داده و گفته‌اند كه به اين دليل، زياد اظهارنظر نكنيم. ما منتظريم تا پايان امسال به اين مساله پايان دهيم و با اين حال، منتظريم ببينيم به قول‌شان عمل مي‌كنند يا خير.» ناگفته نماند كه او تاكيد كرده بود: «هنوز مسوولاني كه اين مساله به آنها مربوط است، اظهارنظري نداشتند». اعلام وصول سوال اين نماينده تهران از وزير دادگستري در مورد علت تداوم بيش از حد حصر طي روزهاي گذشته نيز يك بار ثابت كرد كه مساله از سوي سياسيون و در سطح مجلس با جديت پيگيري مي‌شود. توييت غلامرضا حيدي و حرف‌هاي ميرزايي‌نكو و ديگران در مورد قول‌هايي كه مسوولان داده‌اند نيز مي‌توانست يك‌بار ديگر فضاي اميدوار‌كننده‌اي را رقم زند اما عليرضا رحيمي، نماينده تهران اصرار دارد كه «نمي‌توان به حواله كرد وعده‌هاي تكراري و بي‌عمل برخي مسوولان در مذاكرات خصوصي وعده قطعي رفع حصر در نوروز را به مردم منتقل كرد.»

او در شرايطي كه عدم اجازه حضور به خانم رهنورد و مهندس موسوي براي شركت در مراسم ترحيم نشانه‌اي از جدي نبودن وعده‌ها تلقي شد؛ گفت: «تعلل بلاوجه در رفع حصر به اندازه كافي خسارت‌هاي سياسي و اجتماعي در جامعه به بار آورده است و با وجود اميدهاي فراوان به بهبود شرايط هيچ نشاني از تغيير نگرش در تصميم‌سازان مشهود نيست. بنابر اين افزايش انتظار مردم در موعد زماني مشخص در صورت عدم تحقق رفع حصر، كدورت بيشتر را در پي خواهد داشت.»

وي افزود: «به لحاظ سياست داخلي در وضعيتي هستيم كه رويكرد متصلب و بدبينانه نسبت به رفع حصر همچنان در تصميم‌سازان وجود دارد و كمترين نشاني از احترام به خواست عمومي در چنين رويكردي ديده نمي‌شود با اين وضعيت اينكه برخي عزيزان چگونه وعده رفع حصر در نوروز را باور كرده و بازتاب داده‌اند جاي سوال دارد..» رحيمي در يادداشت تلگرامي خود، خاطرنشان كرده است: « رفع حصر و نزديك شدن رويكرد جريان‌هاي مختلف فكري و تقويت مشتركات در سايه به رسميت شناختن اختلافات و سلايق گوناگون گام‌هايي در جهت تقويت و پايدار كردن آرامش در فضاي داخلي به شمار مي‌آيند. بدون ترديد رفع حصر گامي مهم در تقويت اعتبار سياسي كشور است و همگي اميد به تحول و تقويت نشاط و مشاركت مردم در عرصه‌هاي مهم اقتصادي و سياسي و اجتماعي در كشور داريم.» الياس حضرتي نماينده تهران نيز كه بيشترين پيگيري را حتي پيش از تشكيل كميته رفع حصر مجلس در اين خصوص داشته وبيش از بيست ملاقات با مسوولين كشور جهت رفع حصرانجام داده است، گفت اين مساله را بايد با صبر و حوصله و به‌ دور از جنجال رسانه اي و از طريق مجاري قانوني پيگيري كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون