• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4034 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند

توضيحات هواپيمايي آسمان درباره سانحه سقوط

معماي سقوط هواپيماي ATR-72 هواپيمايي آسمان كه هفته گذشته از تهران به مقصد ياسوج پرواز كرده بود با انتشار توضيحات شركت هواپيمايي آسمان پيچيده‌تر شد. به گزارش ايسنا، در اين توضيحات كه به نظر مي‌رسد در پاسخ به پيگيري‌هاي يكي از اعضاي شوراي شهر تهران منتشر شده، چند نكته مهم مستتر است؛ اول اينكه هواپيمايي آسمان ادعا كرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسي را مشاهده كرده و آن را امضا كرده بود. موضوعي كه پاسخي به مساله‌اي است كه در چند روز اخير بسيار مورد انتقاد قرار گرفته بود كه چرا آسمان باتوجه به شرايط آب و هوايي پرواز را لغو نكرده بود. نكته ديگر اينكه براساس اين توضيحات، ستادي كه در روز حادثه در سازمان هواپيمايي تشكيل شده از مديرعامل آسمان خواسته درباره سقوط اظهارنظر نكند. ادعاي عجيبي كه در اين توضيحات مطرح شده اين است كه مديرعامل آسمان پس از نااميدي از گشت‌زني هلي‌كوپترهاي سپاه و هلال‌احمر، از اطلاعات چوپاني كه سقوط هواپيما را مشاهده كرده بود و نيز كمك خلباني كه پروازهاي متعدد با مرحوم فولادي به ياسوج داشت، مسير دقيق پرواز را براي خلبان هلي‌كوپتر سپاه مشخص كرد و او نيز با تبحر، به محل عزيمت و لاشه هواپيما را يافت. اما از همه مهم‌تر توضيحاتي است كه درباره دلايل احتمالي سقوط از سوي آسمان ارايه شده است. اين هواپيمايي اعلام كرده كه دلايل احتمالي سقوط كه البته گمانه‌زني‌اي بيش نيست و در روزهاي آتي مشخص خواهد شد، «وضعيت آب و هوايي ناپايدار ارتفاعات دنا»، «شرايط فرودگاه» و «عقب ماندن صنعت هوايي كشور از امكانات روز هوانوردي دنياست» كه دو مورد آخر يعني شرايط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوايي كشور از امكانات روز دنيا در تعارض با صحبت‌هاي مديران شركت فرودگاه‌ها و سازمان هواپيمايي كشور است كه جاي پيگيري بيشتري در گزارش‌هاي آتي دارد. توضيحات هواپيمايي آسمان در ۱۲ بند تنظيم شده كه متن كامل آن به شرح زير است:

1- هواپيماي ATR كه از تهران به ياسوج پروازكرد هيچ مشكلي به لحاظ فني نداشت و اين امر مورد تاييد سازمان هواپيمايي كشوري است.

2- مرحوم خلبان فولادي از خلبانان زبده هواپيمايي آسمان كه بيش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد مرتبه به شهر ياسوج پرواز كرده بود.

3- خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسي را مشاهده كرده و آن را امضا كرده بود.

4- دكتر علايي، مديرعامل آسمان داراي دكتراي مديريت از دانشگاه تهران، دانشيار و استاد دانشگاه با سابقه ۱۵ سال مديريت درصنعت هوانوردي كشور اعم از نظامي وسيويل هستند.

5- در مديريت آسمان، كمترين ريسك ديده نشده و با وجود محدوديت‌ها، اصرار بر رعايت قانون، آيين نامه و دستورالعمل وجود دارد.

6- صبح روزحادثه، ستادي در سازمان هواپيمايي كشوري تشكيل و از همه، از جمله مديرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظر خودداري كنند و تنها از يك كانال اطلاع‌رساني شود. دليل سكوت و عدم اظهارنظر، همين است.

7- آقاي دكتر علايي و گروهي از مديران آسمان از روز يكشنبه تا روز چهارشنبه، در بخش بيده مستقر بوده و نهايتا با كمك فكري و اجرايي آقاي علايي، محل هواپيما كشف مي‌شود.

8- مديرعامل آسمان پس از نااميدي از گشت‌زني هلي‌كوپترهاي سپاه و هلال‌‌احمر، از اطلاعات چوپاني كه سقوط هواپيما را مشاهده كرده بود و نيز كمك‌خلباني كه پروازهاي متعدد با مرحوم فولادي به ياسوج داشت، مسيردقيق پرواز را براي خلبان هلي كوپتر سپاه مشخص كرد و او نيز با تبحر، به محل عزيمت و لاشه هواپيما را يافت.

9- از نظر قانون، فقط بازرسان هواپيمايي كشوري حق دارند اولين گروهي باشند كه درمحل سانحه حاضر مي‌شوند. بنابراين تيم آسمان مسووليتي در امر جست‌وجو ندارد ولي از لحظات اوليه در كنار ساير عزيزان، در سطح مديرعامل هواپيمايي، به موضوع جست‌وجو كمك كرده است.

10- اشكالات تكنيكال هواپيما وفق قانون برعهده سازمان هواپيمايي كشوري است و آسمان بايد به قانون عمل كند كه اين كار انجام شده است.

11- اشكالات مديريتي بيشترجنبه سياسي و شخصي دارد. سردار علايي دست تعدادي ازمديران را از بيت‌المال كوتاه كرد و مواضع سياسي ايشان مورد مخالفت گروهي ازمسوولان صنعت هوانوردي است.

12- دلايل احتمالي سقوط كه البته گمانه زني بيش نيست و در روزهاي آتي مشخص خواهد شد، وضعيت آب و هوايي ناپايدار ارتفاعات دنا، شرايط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوايي كشور از امكانات روز هوانوردي دنياست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون