• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4034 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند

سالروز معلم اخلاق

مسعود شفيعي

پنجم اسفندماه سالروز تولد دانشمند، فيلسوف، شاعر، متكلم، فقيه، ستاره‌شناس، انديشمند، رياضيدان، منجم، پزشك و معمار و مهندس شهير ايراني خواجه نصيرالدين طوسي است كه به همين مناسبت اين روز به عنوان «روز ملي مهندس» نامگذاري شده است. نيك مي‌دانيم كه مهندسي علم اندازه‌گيري، محاسبه، تجزيه و تحليل و ارايه راه‌حل‌هاي بديع براي مسائل سخت و دشوار است، اما رسالت مهندسان فراتر از ارايه راه‌حل‌هاي فني است و چنانچه شخصيتي جامع‌الاطراف چون خواجه نصيرالدين طوسي را به عنوان الگوي مهندسان در دايره تمدني ايران بزرگ مي‌شناسيم، بايد روش و منش اين معلم اخلاق را نيز سرلوحه كار حرفه‌اي مهندسي در كشور قرار دهيم.

مهندسان اگرچه زمينه‌ساز هرگونه تحول و پيشرفت فني در جامعه امروز شناخته مي‌شوند و بار عبور از مشكلات سخت در عرصه‌هاي اجرايي عمدتا بر دوش آنها قرار گرفته است، اما آن مهندسي مي‌تواند در شرايط محدوديت‌ها و موانع مورد اتكاي جامعه خويش باشد و جامعه خود را در مسيري رو به جلو به حركت درآورد كه فراتر از نگاه فردي، به مصالح كلان جامعه و مردم بينديشد و هرگز رسالت‌هاي حرفه‌اي خود را فداي نگرش‌هاي شخصي و صنفي نكند.

در اين ميان، اهميت مهندسي نقشه‌برداري به عنوان يكي از تخصص‌هاي مهم مورد نياز جامعه، كه در واقع پايه و اساس انجام فعاليت‌هاي مهندسي در ساير شاخه‌ها و گرايش‌ها محسوب مي‌شود، نبايد مورد غفلت واقع شود چراكه براي اثربخشي بيشتر حرفه مهندسي در كشور لازم است، نگاه ويژه‌اي به اين رشته در كشور شكل گيرد و قطعا عملكرد مهندسان فعال در عرصه اطلاعات مكاني در بازتعريف نگاه جامعه به آن، غيرقابل است.

نگاه جديد به رشته مهندسي نقشه‌برداري بايد برگرفته از نيازهاي واقعي جامعه، رسالت‌هاي حرفه‌اي و تلاش و همت متخصصان اين رشته باشد.

رييس سازمان نقشه‌برداري كشور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون