• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

تلاش‌هاي تازه براي تشكيل دولت


درگيري‌ها در ليبي كماكان ادامه دارد اما منابع آگاه در اين كشور گزارش مي‌دهند كه خليفه حفتر، فرمانده كل ارتش ليبي سفر خود را كه قرار بود براي ديدار با مقامات رژيم صهيونيستي در امان پايتخت اردن داشته باشد به تعويق انداخته و گفته مي‌شود در هفته گذشته نيز دو بار به صورت محرمانه به مصر سفر كرده است.
اين تحركات خليفه حفتر پس از آن صورت مي‌گيرد كه ارتش مصر پس از كشته شدن 21مصري توسط داعش در ليبي مواضع اين گروه را در شهر درنه در شرق ليبي هدف قرار داد. منابع كه خواستند نام‌شان فاش نشود، در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌اي قدس العربي گفتند كه خليفه حفتر 400 كانتينر را از نظام مصر تحويل گرفته است كه شامل سلاح‌هاي مختلفي مي‌شود تا اين سلاح‌ها را در ميان نيروهاي خود در ليبي توزيع كند.
اين منابع همچنين خاطرنشان كردند كه طرح مصر و اردن در سازمان ملل براي لغو ممنوعيت ارسال سلاح به ليبي باعث مي‌شود كه ليبي به سومالي تبديل شود و ميزان تندروي در اين كشور افزايش يابد. روزنامه قدس العربي به نقل از منابع آگاه در ليبي اعلام كرد كه خليفه حفتر تصميم دارد شوراي عالي نظامي تشكيل دهد كه وي رهبر آن باشد تا از اين طريق كنترل ليبي را در دست بگيرد و اين همانند رخدادهايي است كه در مصر صورت گرفته است. اين منابع افزودند: حفتر تصميم دارد تا پس از تشكيل اين شوراي نظامي پارلمان طبرق و دولت عبدالله ثني، نخست‌وزير ليبي را كه حامي وي هستند، منحل و حكومت نظامي در كشور اجرا كند.
همچنين گفته مي‌شود سرلشكر خليفه حفتر به پست سپهبدي ارتقا مي‌يابد و او از حمايت امارات و مصر براي تشكيل شوراي عالي نظامي برخوردار خواهد بود. از سوي ديگر، فرانسه و ايتاليا خواهان توافق ميان گروه‌هاي درگير در ليبي شده و اعلام كردند كه جهان نمي‌تواند اين اوضاع نابسامان ليبي را كه امنيت منطقه را از بين مي‌برد و بحران مهاجران را شديدتر مي‌كند، ناديده بگيرد.
متيو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا در كنفرانس خبري مشترك با فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه اعلام كرد كه دو طرف توافق دارند ليبي اولويت جامع بين‌الملل باشد و نبايد مشكلي باشد كه صرفا يك كشور اروپايي مسووليت حل آن را بر عهده بگيرد. 

طرح بان‌كي‌مون براي ليبي

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل در گزارشي به اعضاي شوراي امنيت طي پيشنهادي مطرح كرد، تا تعداد هيات سازمان ملل در ليبي و سطح ماموريت‌هاي آن كاهش يابد تا شرايط امنيتي و سياسي در ليبي مناسب‌تر شود. وي گفت: بهترين گزينه اين است كه سازمان ملل در ليبي با تعدادي محدود باقي بماند اما فعاليت‌هايش ادامه داشته باشد و اين مهم با حضور 15 تا 20 كارمند از بخش‌هاي مختلف سازمان ملل به صورت كشيك صورت بگيرد.
دبيركل سازمان ملل در اين گزارش عنوان داشت: براي موفقيت‌آميز بودن فرصت‌ها در ليبي بايد هيات سازمان ملل در ليبي حضور داشته باشد تا روي فهرست مشخصي از ماموريت‌ها تمركز كند. بان كي مون همچنين خواهان اين شد كه كارمندان اين هيات ارتباط خود را با همتايان محلي خود حفظ كنند و به ارتباط فعال خود با آنها ادامه دهند تا در صورت فراهم شدن شرايط آماده بازگشت باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها