• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

فناوري‌هاي دفاعي ايران در سالي كه گذشت

31 مردادماه سال 68 بود كه با ادغام وزارتخانه‌هاي دفاع و سپاه، نيروهاي مسلح كشورمان داراي وزارتخانه واحدي به نام «وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح» شدند. وزارتخانه‌اي كه با همكاري بخش صنعتي كشور وظيفه توليد تجهيزات مورد نياز نيروهاي مسلح را عهده‌دار شد. در تمام اين سال‌ها و با توجه به راهبردهاي نظام جمهوري اسلامي ايران نقش وزارت دفاع در تجهيز نيروهاي مسلح كشور در جهت دفاع و بازدارندگي، نقش بي‌بديلي است. صنعت دفاعي ايران در طول سال‌هاي بعد از انقلاب با وجود تحريم‌هاي 100 درصدي شرق و غرب توانسته موفقيت‌هاي چشمگيري را در اين سال‌ها كسب كند، از ساخت موشك با سوخت جامد تا ماهواره‌هايي كه به فضا پرتاب شدند. سال 93 هم سال پر باري براي صنايع دفاعي ايران بود. فناوري‌هاي جديد و پيشرفته‌تري به كلكسيون صنايع دفاعي ايران اضافه شد. اينها تنها بخشي از فناوري‌هاي دفاعي ايران در سال 93 است.(منبع: سايت وزارت دفاع)

  ‌ افتتاح خط توليد موشك پدافندي «صياد2»

موشك «صياد2» با موتور سوخت جامد و سيستم هدايت تركيبي و قابليت‌هاي عملياتي بالا، يك موشك پدافند هوايي برد متوسط و ارتفاع بلند است كه براساس فناوري‌هاي روز دنيا طراحي شده و قادر است انواع بالگردها، هواپيماهاي بدون سرنشين و اهداف با سطح مقطع راداري كوچك و داراي سرعت و مانور بالا را در محدوده عملياتي خود منهدم كند. قابليت بالاي ضد جنگ الكترونيك و رديابي خودكار و مستقل از ديگر ويژگي‌هاي اين موشك پدافندي محسوب مي‌شود.

   ‌ تحويل20 فروند بالگرد تعميرشده به نيروهاي مسلح

همزمان با روز جانباز، 20 فروند بالگرد كه از سوي شركت پنها وابسته به سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع عمليات بازسازي و تعميرات اساسي آن به پايان رسيد بود، طي مراسم ويژه‌اي با حضور سردار دهقان به نيروهاي مسلح تحويل شد. تعداد 20 فروند از بالگردهاي نيروهاي مسلح كه به صورت غيرپروازي و زميني وارد شركت پنها شده بود، مورد تعميرات اساسي قرار گرفت. اين 20 فروند بالگرد از انواع 205، 212، 214، 412، CH، RH، SHو Mil بود.

   رونمايي از «فُطرُس» دو هزار كيلومتري  بزرگ‌ترين پهپاد ايران

مهم‌ترين پهپاد راهبردي ايران به نام «فُطرُس» با حضور سردار حسين دهقان، وزير دفاع رونمايي شد. اين پهپاد ساخت وزارت دفاع و در شركت صنايع هواپيماسازي ايران وابسته به سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع توليد شده است. «فُطرُس» با برد عملياتي بيش از دو هزار كيلومتر و سقف پروازي 25 هزار پايي و مداومت پرواز 16 تا 30 ساعت به عنوان بزرگ‌ترين هواپيماي بدون سرنشين راهبردي كشور است، كه از قابليت‌هاي ويژه‌اي برخوردار است. «فطرس» با تسليح به موشك‌هاي مختلف، علاوه بر ماموريت‌هاي مراقبت شناسايي، ماموريت‌هاي رزمي نيز انجام مي‌دهد.

  ‌‌   سرجنگي موشك‌هاي بالستيك هوشمند مي‌شود

سرجست‌وجوگر هوشمند براي موشك‌هاي بالستيك نقطه‌زن و زره كامپوزيتي هوشمند به عنوان دو دستاورد فناورانه جديد نيروهاي مسلح در جشنواره سلمان فارسي رونمايي شدند. سرجست‌وجوگر هوشمند موشك‌هاي بالستيك در يكپارچگي با بقيه زيرسامانه نوين موشك با تامين قابليت نقطه‌زن در خشكي و دريا توان رزم نيروهاي مسلح را افزايش مي‌دهد. دقت اصابت و هوشمندي موشك‌هاي بالستيك در كنار قدرت تخريب و توان غلبه بر سامانه‌هاي ضد موشك از ويژگي‌هاي برجسته اين دستاورد نوين موشكي است. اين فناوري نوين كه فقط در اختيار برخي كشورهاي پيشرفته قرار دارد، به عنوان نقش‌آفرين راهبردي منحصرا روي سلاح‌هاي استراتژيك استفاده مي‌شود.
   تجهيز موشك‌هاي بالستيك« قدرH»  و «قيام» به سرجنگي‌هاي «باراني»

با اعلام وزير دفاع در مراسم تحويل انبوه موشك‌هاي بالستيك به نيروي هوافضاي سپاه معلوم شد كه اين سرجنگي‌ها حداقل روي دو موشك بالستيك قدر يك H و ميانبرد قيام نصب شده است. هم‌اكنون اين دو موشك با توانايي حمل انواع سر جنگي‌هاي «بلاست» و «باراني» توانايي انهدام طيف متنوعي از اهداف را دارا بوده و پرتاب از لانچرهاي متحرك و سيلوها در مواضع مختلف و عبور از سپر دفاع موشكي با داشتن قابليت رادارگريزي، از مزاياي اين موشك‌ها محسوب مي‌شود. موشك‌هاي بالستيك با سرجنگي باراني براي انهدام جنگ‌افزار‌ها و تجهيزات نظامي دشمن به كار گرفته مي‌شود و گريز از سامانه‌هاي ضدموشكي دشمن، قابليت تخريب اهداف گسترده، امكان تخريب چند هدف مجزا از يكديگر از ويژگي‌هاي اين موشك به شمار مي‌رود.
  ‌ موشك‌هاي جديد «ياعلي» و «زلزال بارشي» در نمايشگاه هوافضا

در ارديبهشت ماه سال جاري نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوافضاي سپاه برگزار شد. در اين نمايشگاه موشك‌ها و سامانه‌هاي مختلفي براي نخستين بار به نمايش گذاشته شد كه اين دستاوردها با همكاري وزارت دفاع و نيروي هوافضاي سپاه پاسداران به سرانجام رسيده است. طبق اطلاعات به دست آمده، موشك كروز يا علي(ع)، داراي برد 700 كيلومتر است. اين در حالي بود كه برد موشك‌هاي كروز ايران تا پيش از اين در بيشترين حالت، 300 كيلومتر اعلام شده بود. يكي ديگر از دستاوردهايي كه در اين نمايشگاه توجه مخاطبان را جلب مي‌كرد، موشك «زلزال بارشي» بود كه براي نخستين بار به نمايش درآمد. 30بمب 17 كيلويي در موشك زلزال بارشي به‌كارگرفته شده كه اين بمب‌ها در فاصله نزديك به زمين پخش مي‌شود و براي زدن باند فرودگاه و تجهيزات پخش شده روي زمين مناسب است. موشك زلزال با سوخت جامد از جمله مهم‌ترين موشك‌هايي است كه با برد حدود 300 كيلومتر مي‌تواند اهداف و پايگاه‌هاي دشمن در اطراف ايران را در فواصل كوتاه مورد هجوم قرار دهد.

   ‌ نسل جديد موشك‌هاي بالستيك  با كلاهك باراني
«بينا» جديدترين  موشك هدايت ليزر

موشك بينا يك موشك هدايت شونده ليزري است كه قابليت شليك از هواپيماها و انواع سكوهاي پرتاب زميني را داراست. اين موشك قادر است اهداف مهمي از جمله پل‌ها، تانك‌ها، ادوات جنگي و مراكز فرماندهي دشمن را به دقت مورد اصابت قرار دهد. سرعت عمل فوق‌العاده زياد در از بين بردن اهداف موردنظر، نگهداري آسان و قدرت سريع به‌كارگيري و عملياتي شدن از ويژگي‌هاي مهم موشك هدايت ليزري بيناست.

   ‌ نصب «سرجنگي‌ هوشمند» روي موشك‌هاي دوربرد ايران

سردار دهقان ، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح درخصوص نصب سرجنگي‌هاي هوشمند روي موشك‌هاي ايراني گفت: اين سيستم هدايت تا آخر مسير در سرجنگي موشك‌ها نصب مي‌شود تا دقت اصابت آنها را بالا ببرد. وزير دفاع با تاييد قابليت نصب سرجنگي هوشمند روي موشك‌هاي دوربُرد نظير قدر، قيام و سجيل، تاكيد كرد: اين سرجنگي روي هر موشكي قابل نصب است. با نصب اين سر جست‌وجوگر هوشمند، كلاهك موشك‌هاي ايران مي‌توانند پس از ورود به جو نيز تحت كنترل قرار گرفته و با دقت بسيار بالا، هدف را منهدم كنند.
   ‌ افتتاح 21 پروژه راداري و الكترونيك دفاعي

به همت مجموعه صنايع الكترونيك ايران و همچنين صنايع الكترونيك شيراز، در حوزه راداري، دو سامانه مراقبت پدافندي (به عنوان رادارهاي هشدار اوليه) آماده تحويل به نيروها شد كه جزو رادارهاي پيشرفته جست‌وجوگر مراقبت هوايي بردبلند محسوب مي‌شود.
   سامانه‌هاي راداري كشور نيز دو لامپ مهم نظامي و يك نوع لامپ اشعه ايكس و همچنين كانورتور اكسيژن پنج ليتري جهت تامين اكسيژن مورد نياز در كابين خلبان هواپيما به بهره‌برداري رسيد.
   در حوزه‌هاي الكترونيك هوايي و دريايي نيز شش محصول مهم و راهبردي شامل: سونار، مخابرات زيرسطحي، سامانه‌هاي تكن زميني، آنتن تكن و رايانه‌هاي هوايي منصوب بر پرنده، رادارهاي شناسايي هواپيماهاي دوست از دشمن عملياتي شد.
  سامانه اخلالگر هوشمند راداري با قابليت اختلال در انواع رادارها و برخي زيرسامانه‌هاي هدايت در موشك، سامانه بومي تكن زميني براي نصب در فرودگاه‌هاي كشور با استانداردهاي ايكائو براي ناوبري هواپيماهاي نظامي و سامانه‌هاي DME براي ناوبري هواپيماهاي تجاري نيز از ديگر پروژه‌هايي است كه به بهره‌برداري رسيد.
  همچنين در حوزه هوشمندسازي سلاح، چهار محصول جديد شامل: دوربين حرارتي، موقعيت‌ياب ليزري ايمن چشم، فيوز ليزري، سيستم هدايت ليزري موشك‌هاي ضدزره با كارايي بيشتر و وزن پايين‌تر نسبت به محصولات مشابه خارجي و قابليت استفاده در جنگ‌هاي منظم و نامنظم، سامانه جهت يابي و استخراج مشخصات شناورهاي دريايي به صورت لحظه‌اي، رونمايي شد.
  ‌ تحويل انبوه چهار مدل
 موشك‌ بالستيك به سپاه
 تحويل مرصاد به پدافند هوايي
انبوه موشك‌هاي بالستيك با حضور وزير دفاع به سپاه پاسداران و سامانه موشكي پدافند هوايي مرصاد نيز به قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) تحويل داده شد. موشك‌هاي بالستيك قدرH، قيام، فاتح و خليج فارس، ازجمله موشك‌هاي بالستيكي بودند كه انبوهي از آنها تحويل نيروي هوافضاي سپاه شد.
   خطاي موشك‌هاي بالستيك و «نقطه‌زن» ايراني
 به زير 5 متر رسيد
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح درخصوص دقت موشك‌هاي بالستيك و نقطه زن ايراني نيز گفت: سامانه‌هاي هدايت شونده امروز، قدرت نقطه زني اهداف را به صورت كاملا دقيق دارد و خطاي اصابت آنها زير 5متر است.

فناوري هاي حوزه سايبري

‌     رونمايي از «تلفن همراه امن» و ديگر محصولات ودجا در حوزه سايبري
  «سيستم عامل بومي و امن» كه از دستاوردهاي مشترك صاايران و شركت‌هاي دانش بنيان و برخي دانشگاه‌ها به شمار مي‌رود؛ مي‌تواند يكي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جدي را كه عبارت از وابستگي زير ساخت‌هاي حياتي و حساس كشور به سيستم عامل خارجي است به طور كامل رفع كند.
  «ضد بدافزار پادويش» نيز كه توسط يكي از شركت‌هاي فناور داخلي طراحي و ساخته شده، قادر است امنيت رايانه‌هاي شخصي و سازماني را در مقابل انواع ويروس‌هاي مهاجم برقرار و تامين كند.
از آنجا كه از عمده‌ترين دغدغه‌ها و نيازهاي كاربران تلفن همراه، امنيت ارتباطات و عدم شنود مكالمات آنان است، «تلفن همراه امن» مي‌تواند با ايجاد امنيت كامل و پايدار جلوي هرگونه مخاطره امنيتي و شنود را بگيرد.
 طراحي و ساخت دو محصول «مسير ياب بومي» و «سيستم انتقال نوري مخابرات» چشم‌انداز اميد بخشي را در رسيدن به زير ساخت‌هاي بومي و امن ترسيم مي‌كند كه اين محصولات توسط دو شركت دانش بنيان و فناور طراحي و ساخته شده است.
  «سامانه تشخيص تهديدات سايبري»، «مركز عمليات امنيت»، «ديواره آتش پرسرعت و با ظرفيت بالا» و «ديواره آتش نرم‌افزار‌هاي كاربردي» نيز به عنوان چهار محصول جديد در حوزه امنيت شبكه، قابليت حفاظت از شبكه‌هاي سازماني در مقابله با تهديدات هكرها و عمليات نفوذ را فراهم مي‌كند.
«سامانه كنترل صنعتي بومي» مي‌تواند نيازهاي مشترك وزارت دفاع، وزارت صنعت و معدن و ديگر بخش‌هاي صنعتي را در حوزه كنترل و نظارت بر زير‌ساخت‌هاي صنعتي كشور برطرف كند.
   ‌ رونمايي از نخستين « طرح ملي موقعيت‌يابي زمين پايه» : در روش موقعيت يابي زمين پايه، سيگنال‌هاي موقعيت يابي از طريق ايستگاه‌هاي فرستنده راديويي مستقر در زمين پخش شده و كاربران با دريافت سيگنال‌هاي راديويي موقعيت خود را با دقت مناسب تشخيص مي‌دهند. طرح پايلوت وزارت دفاع فناوري‌هاي مورد نياز براي يك زنجيره در ابعاد كوچك را جهت اثبات فناوري فراهم آورده است كه با آزمايش و ارزيابي كيفيت و دوام براي بهره‌برداري بخش‌هاي مربوط توليدي خواهد شد. سامانه موقعيت‌ياب زمين پايه از زيرسامانه‌ها و فناوري‌هاي متعددي از جمله فرستنده‌هاي پرقدرت، آنتن‌ها، مكانيزم‌هاي همزماني فرستنده‌ها با قدرت چند نانوثانيه و‌گيرنده‌ها تشكيل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها