• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4046 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ اسفند

با برگزاري بزرگ‌ترين مسابقه كتابخواني

نسل جديد با آدم‌هاي جنگ آشنا مي‌شود

اهالي سينما و ادبيات شهيد سعيد سياح طاهري را به واسطه فعاليت‌هايش در سينما و نيز برگزاري مسابقه كتابخواني مي‌شناختند. او از جمله كساني بود كه در اين سال‌ها با برگزاري مسابقه دانش‌آموزي فيلم دفاع مقدس و نيز مسابقه كتابخواني در ميان دانش‌آموزان به ترويج كتابخواني به ويژه در مناطق محروم مشغول بود. از جمله همراهان او در برگزاري اين برنامه‌هاي هنري و فرهنگي، پرويز پرستويي بود.

حال كه دو سال از شهادت سياح طاهري مي‌گذرد، برخي از دوستانش از جمله حبيب احمدزاده و پرويز پرستويي، بزرگ‌ترين مسابقه كتابخواني را ترتيب داده‌اند. در اين مسابقه 22هزار جلد كتاب از خاطرات قهرمانان همداني شركت دارند. به اين معنا كه اين كتاب‌ها در ميان معلمان و دبيران استان همدان توزيع شده‌‌اند.

در اين مسابقه، تمامي معلمان استان همدان به صورت گروهي و چرخشي در هر مدرسه كتاب‌هاي «وقتي مهتاب گم شد» به روايت شهيد علي خوش لفظ، «خداحافظ سالار» به روايتگري همسر شهيد حسين همداني، «آب هرگز نمي‌ميرد» به روايتگري جانباز محمد سلگي هرسه به نويسندگي حميد حسام و كتاب «پيغام ماهي‌ها»، «خاطرات شهيد حسين همداني» به نويسندگي گلعلي بابايي را به رايگان دريافت مي‌كنند و پس از مطالعه، ضمن شركت در مبحث آموزش ضمن خدمت، در مسابقه كتابخواني اين كتاب‌ها نيز كه نحوه آن توسط ستاد مسابقه بزرگ كتابخواني دفاع مقدس متعاقبا اعلام خواهد شد، شركت خواهند كرد.

چندي پيش هم جلسه‌اي صميمي با مديران مدارس سراسر اين استان و حضورخانواده‌هاي شهيدان و جانبازان راوي اين كتاب‌ها، علي خوش لفظ، حسين همداني و جانباز محمد سلگي و نويسندگان گلعلي بابايي و حميد حسام به صورت رسمي برگزار شد.

پرويز پرستويي كه نتوانسته بود به صورت حضوري در اين جلسه شركت داشته باشد، تماسي تلفني با حاضران در اين نشست داشت.

او كه خود‌زاده استان همدان است، به عنوان يك هم استاني، با مردم و معلمان استان همدان صحبت و آنان را به‌شدت به خواندن اين كتاب‌ها تشويق كرد.

اين بازيگر كه در تمامي دوره‌هاي گذشته مسابقات كتابخواني به همراه شهيد سعيد سياح طاهري، يار و ياور بي‌چشمداشت و هميشگي ترويج نهضت فرهنگي كتابخواني شمرده مي‌شود در سخنان خود در سيماي همدان خطاب به معلمان، از تجربه شخصي و لذت بردن عجيب خود از خواندن اين كتاب‌ها گفت و اعلام كرد كه بالاترين تاثير اين كتاب‌ها را مي‌توان خوب كردن حال خواننده افسرده‌حال امروزي در زندگي دانست و اينكه در هر مرحله از مطالعه، مخاطب با قياس سلوك خود با راوي و قهرمانان واقعي اين كتاب‌ها، نهيب و تلنگري براي انسان بهتر شدن به خود مي‌زند.

اين مسابقه به مناسبت دومين سالگرد شهادت مدافع حريم و حرم سعيد سياح طاهري، بنيانگذار جشنواره‌هاي دانش‌آموزي فيلم دفاع مقدس و همچنين مسابقات بزرگ كتابخواني كشور (به‌خصوص درمناطق محروم ايران و با شعار تاثيرگذاري، بدون مخارج رونمايي‌هاي كم‌تاثير و رفع هزينه‌هاي جانبي در ستادهاي مرسوم) در حال انجام است و آموزش و پرورش و حوزه هنري استان همدان نيز در تقسيم كتاب‌ها و اجراي مسابقه مشاركت فراگير دارند.

گرچه انتشار كتاب خاطرات قهرمانان جنگ اتفاقي تازه نيست ولي در گذشته اين كتاب‌ها كمتر براي عموم خوانندگان معرفي شده‌اند و حالا چند سالي است كه اين كتاب‌ها بيشتر نزد مردم شناخته شده‌اند. از سوي ديگر هنرمندان ديگر رشته‌ها نيز گهگاه از اين آثار براي خلق فيلمنامه‌ها و نمايشنامه‌هاي خود استفاده مي‌كنند. هرچند اين روند هنوز حركتي آهسته دارد اما به تدريج در مقايسه با قبل در حال جا افتادن است. به خصوص با در نظر گرفتن اينكه ما معمولا در بخش فيلمنامه و نمايشنامه ضعف داريم ولي اين آثار به عنوان گنجينه‌هايي بكر مي‌توانند بستر مناسبي براي نوشتن نمايشنامه‌ها و فيلمنامه‌هاي جنگ فراهم آورند.

در حال حاضر تلاش‌هاي ديگري در جريان است تا با برگزاري چنين مسابقه‌هايي، ديگر بخش‌هاي جامعه همچون معلمان مدارس و دبيران آموزش و پرورش با اين آثار آشنا شوند و بتوانند محتواي اين كتاب‌ها را به دانش‌آموزان خود نيز منتقل كنند تا نسلي كه بعد از جنگ به دنيا آمده است و تجربه‌اي از اين اتفاق ندارد و آدم‌هاي جنگ را نمي‌شناسد، قهرمانان دفاع ملي كشور خود را بشناسد و با شرايط دشوار جنگ و دفاع از ميهن خود آشنا شود. به هر روي برگزاري اين مسابقه، اقدامي است براي آشنايي نسل جديد با پديده جنگ و آدم‌هاي آن.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون