• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4054 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ اسفند

اخبار

عفرين سوريه در اشغال تركيه

گروه جهان| عمليات شاخه زيتون كه از 20 ژانويه آغاز شده بود سرانجام ديروز با اشغال شهر عفرين توسط نيروهاي تركيه و شورشيان ارتش آزاد سوريه به نتيجه اوليه مدنظر رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه رسيد.

رجب طيب اردوغان شخصا خبر تصرف عفرين را اعلام كرد و گفت كه از ساعت 8:30 صبح يكشنبه، بطور كامل شهر عفرين تحت كنترل نيروهاي تركيه درآمده است. درحالي كه رييس‌جمهور تركيه ادعا كرده بود براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي راهي عفرين شده و قصد كشورگشايي ندارد اما پس از تصرف مناطق مركزي عفرين، پرچم تركيه در كنار پرچم ارتش آزاد سوريه به اهتراز درآمد كه البته اين مساله در فضاي مجازي سر و صداي بسياري ايجاد كرد. درحالي كه برخي منابع مي‌گويند عمليات شاخه زيتون در عفرين تلفات انساني و تخريب بسياري به جا گذاشته است اما رييس‌جمهور تركيه در اين باره مي‌گويد كه تمامي تدابير لازم براي تامين امنيت شهروندان عفرين به كار گرفته شده است.

درحالي كه ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام كرده كه برخي يگان‌هاي كرد همچنان در منطقه عفرين هستند و درگيري‌ها در داخل شهر ادامه دارد اما به نظر مي‌رسد كه نيروهاي كرد از اين منطقه عقب‌نشيني كرده‌اند و نيروهاي ارتش آزاد پاكسازي خيابان‌ها را آغاز كرده‌اند. نيروهاي كرد سوريه مي‌گويند كه ارتش تركيه جنايت‌هاي وحشتناكي را در عفرين مرتكب شده و در نتيجه حملات نظامي بيش از 50 نفر در چندساعت گذشته كشته و زخمي شده‌اند. برخي منابع محلي اعلام كرده‌اند كه در جريان دو ماه گذشته از آغاز عمليات شاخه زيتون در عفرين سوريه، بيش از 270 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تصاويري كه از مركز شهر عفرين منتشر شده نشان مي‌دهد كه نيروهاي ارتش آزاد سوريه و نيروهاي تركيه مجسمه‌هايي را كه به نوعي نماد جمعيت كردنشين شهر بودند از ميادين پايين مي‌كشند. نيروهاي دموكراتيك سوريه كه عمده آنها را كردها تشكيل مي‌دهند با تقبيح اين اقدام ارتش تركيه آن را توهين به تاريخ و فرهنگ كردها خواندند.

 

مذاكرات غيررسمي دو كره و امريكا در فنلاند

هيات‌هايي از كره جنوبي، كره شمالي و امريكا در فنلاند ديدار مي‌كنند، اما شركت‌كنندگان در اين مذاكره مقام‌هاي رسمي كشورها نيستند. به گزارش فارس، مقام‌هاي كره جنوبي و فنلاندي از برگزاري دور بعدي گفت‌وگوها بين‌ نمايندگان كره شمالي، كره جنوبي و امريكا در فنلاند خبر دادند.

به نوشته وبگاه شبكه خبري «سي‌ان‌ان»، «كيمو لاهدرويرتا» از مقام‌هاي وزارت خارجه فنلاند گفت كه اين گفت‌وگوها به منظور خلع سلاح اتمي كره شمالي برگزار مي‌شود و نمايندگان امريكايي حاضر در اين نشست مقام‌هاي دولتي نيستند.

امريكا در كره شمالي حضور ديپلماتيك ندارد و مذاكرات رسمي بين مقام‌هاي اين كشور هنوز آغاز نشده است. وزارت خارجه كره جنوبي نيز در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان اعلام كرد كه مقام‌هاي سابق و كارشناسان اين كشور از جمله حاضران اين نشست هستند. بر اساس اين گزارش، يك مقام وزارت خارجه فنلاند در توصيف هيات‌هاي حاضر در اين گفت‌وگوها آن را تركيبي از مقام‌هاي دولتي كنوني و كارشناسان غير دولتي توصيف و تاكيد كرد كه هيچ مقام كنوني دولت امريكا در اين نشست حضور ندارد.

روزنامه امريكايي نيويورك تايمز در همين زمينه روز گذشته نوشت كه سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) مسووليت اصلي برگزاري ديدار بين «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا با رهبر كره شمالي را برعهده گرفته و با برگزاري گفت‌وگوهاي پشت پرده نقش مهمي را در ديدار آتي ترامپ با «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها