• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4055 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

خبر

ورود چين به جنگ تجاري با امريكا

وزارت دارايي چين روز گذشته اعلام كرد كه تعرفه‌هايي جديد بين ۱۵ تا ۲۵ درصد براي مجموعا ۱۲۸ كالاي وارداتي از امريكا وضع كرده است. گوشت خوك، شراب و ميوه‌هاي گوناگون وارداتي از ايالات متحده از جمله كالاهايي است كه تعرفه‌هاي جديد چين شامل آنها مي‌شود. خبرگزاري دولتي چين، شينوا گزارش داد كه تعرفه‌هاي اعمال‌شده تازه از سوي اين كشور محصولات وارداتي از امريكا به ارزش ۳ ميليارد دلار (برابر با ۴/۲ ميليارد يورو) را شامل خواهد شد. اين اقدام واكنشي است به افزايش تعرفه فولاد و آلومينيوم كه چندي پيش از سوي امريكا اعمال شد و حدود يك هفته پيش به اجرا درآمد. برخلاف چين كه حال دست به تلافي زده، تعرفه‌هاي امريكا براي فولاد و آلومينيوم شامل حال كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، كانادا و مكزيك نمي‌شود، دست‌كم تا اول ماه مه سال جاري ميلادي. دولت دونالد ترامپ ممكن است تا آن تاريخ در تصميم‌خود بازنگري كرده و تعرفه‌هاي خود را عليه اين كشورها نيز اعمال كند.

به گزارش دويچه وله هنوز مشخص نيست كه آيا چين تدابير و گام‌هاي تلافي‌جويانه گسترده‌تري عليه ايالات متحده برخواهد داشت يا نه، با اين حال واشنگتن قصد اعمال تعرفه‌هاي ديگري را نيز دارد. دولت امريكا به‌تازگي اعلام كرده بود كه قصد دارد بر واردات از چين به ارزش حداكثر ۶۰ ميليارد دلار تعرفه‌هايي تازه اعمال كند و همچنين سرمايه‌گذاري از اين كشور در ايالات متحده را محدود سازد. طبق اعلام دولت امريكا اين اقدامات گامي است در راه مقابله با سياست اقتصادي و رقابت غيرعادلانه چين در عرصه تجاري و همچنين واكنش به سال‌ها «سرقت كالاها‌ي فكري». رابرت لايتيزر، مامور ويژه و مشاور دونالد ترامپ در امور تجاري قرار است كه طي دو ماه آينده برنامه مشخصي در اين راستا تهيه و ارايه كند. دولت چين واشنگتن را فراخوانده بود كه از وضع تعرفه‌هاي جديد عليه اين كشور خودداري كند. وزارت بازرگاني چين به تازگي در بيانيه‌اي تصريح كرده بود كه در پي «دعوا» نيست، اما «به هيچ‌وجه از جنگي تجاري با امريكا نمي‌ترسد». يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه چين نيز چندي پيش حتي شكايت از امريكا به سازمان تجارت جهاني را ممكن خوانده و گفته بود: «چين وقتي منافع و حقوق قانوني‌اش خدشه‌دار مي‌شود، آرام نخواهد گرفت.»

ديپلماسي با موسيقي

طبق اعلام وزارت فرهنگ كره جنوبي، كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي و همسرش روز يكشنبه در كنسرت ستارگان پاپ همسايه جنوبي اين كشور كه در پيونگ يانگ برگزار شده است، حضور يافته‌اند. اين اولين گروه موسيقي كره جنوبي بوده است كه از بيش از يك دهه گذشته به كره شمالي مي‌رود. كيم جونگ اون هم اولين رهبر كره شمالي است كه به تماشاي اجراي يك گروه هنري از همسايه جنوبي كشورش مي‌رود. اين در حالي است كه امريكا و كره جنوبي از روز يكشنبه مانور نظامي مشترك سالانه خود را آغاز كردند. به دليل مذاكرات پيش روي اين دو كشور با كره شمالي، از گستردگي اين رزمايش در مقايسه با سال‌هاي قبل كاسته شده است. رزمايش امسال كه يك ماه طول مي‌كشد، چند هفته از مدت اين رزمايش كم شده و همچنين تعداد بعضي از ادوات نظامي استراتژيك نظير زيردريايي‌هاي هسته‌اي در مقايسه با سال‌هاي قبل كمتر شده است. قرار بود اين مراسم حدود يك ماه پيش برگزار شود كه به دليل همزماني با بازي‌هاي المپيك زمستاني در كره جنوبي به تعويق افتاد. وزارت دفاع كره جنوبي تعداد نظاميان امريكايي و نيروهاي كره جنوبي شركت‌كننده در اين مانور را به ترتيب ۱۱۵۰۰ و ۲۹۰ هزار نفر اعلام كرده است. در سال‌هاي گذشته برگزاري اين رزمايش عمدتا با واكنش تند و منفي پيونگ يانگ مواجه مي‌شد ولي تا امروز رهبران كره شمالي واكنش خاصي نداشته‌اند. نشست رهبران دو كره روز ٢٧ ماه آوريل؛ كمتر از يك ماه ديگر برگزار خواهد شد. همچنين قرار است دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا هم تا پايان ماه مه (حدود دو ماه ديگر) با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي ديدار كند.

وضعيت بدتر از دوره جنگ سرد است

وزير امور خارجه روسيه روز گذشته اعلام كرد كه كشورش نمي‌توانسته هيچ انگيزه‌اي براي مسموم كردن جاسوس سابق روس و دخترش در انگليس داشته باشد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، سرگئي لاوروف، رييس دستگاه ديپلماسي روسيه اظهار كرد: در حال حاضر شركاي غربي ما به خصوص انگليس، امريكا و چند كشور ديگر كه از آنها كوركورانه تبعيت مي‌كنند، تعارفات را كنار گذاشته و علنا دست به دروغگويي مي‌زنند. لاوروف ادامه داد: ما به اين وضعيت با خونسردي واكنش نشان خواهيم داد و تاكيد داريم كه هرگونه اتهامي بايد بر اساس واقعيت‌ها مورد بررسي قرار گيرد. به گفته وزير امور خارجه روسيه، مساله اخراج متقابل ديپلمات‌ها به روسيه بستگي ندارد بلكه اين غرب است كه بايد در ابتدا رويكرد خود را متوقف كند. لاوروف تصريح كرد: در ديپلماسي اصل عمل متقابل وجود دارد و هيچ‌كس آن را زير پا نمي‌گذارد. اين اصل به طور مستمر اعمال خواهد شد. رييس دستگاه ديپلماسي روسيه اضافه كرد: ما نمي‌خواهيم وارد بازي‌هاي بچگانه شويم؛ كاري كه شركاي غربي ما دقيقا در حال انجام آن هستند. لاوروف با اشاره به بحران ديپلماتيك به وجود آمده ميان روسيه و برخي كشورهاي غربي بر سر ماجراي مسموميت سرگئي اسكريپال، جاسوس سابق روس، گفت كه وضعيت به وجود آمده حتي از دوران جنگ سرد هم بدتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون