• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4060 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ فروردين

اخبار

سيد حسن نصرالله از جنگ فراگير عليه فساد خبر داد

دبيركل حزب‌الله لبنان طي اعلام برنامه انتخاباتي نامزدهاي حزب‌الله در انتخابات پارلماني، از جنگ فراگير عليه فساد و قرار دادن اين پرونده به عنوان اولويت مرحله آتي خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري المنار، اين احتمالا اولين‌باري است كه حزب‌الله لبنان جنگ فراگير عليه فساد را اعلام مي‌كند. زمان اعلام اين موضع به اين معنا نيست كه مرحله آتي مرحله رقابت انتخاباتي است بلكه به اين دليل كه اوضاع اقتصادي و اداري به مرحله سختي رسيده است حزب‌الله چه در دولت آتي و چه در پارلمان اين اقدامات و مواضع را عملي خواهد كرد. حزب‌الله عزم و اراده محكمي براي انجام اين ماموريت با وجود سختي‌هاي پيش رو دارد. سيد حسن نصرالله در سخنان خود تاكيد كرد: مي‌دانيم كه با دشوارهايي روبرو هستيم و اين مساله دشمني‌هاي جديدي را براي ما به وجود خواهد آورد اما ما به اين دشمني‌ها اهميت نمي‌دهيم چراكه امروز امريكا و برخي كشورهاي منطقه پول‌هايي را براي دشمني با ما خرج مي‌كنند. ما مي‌دانيم كه ورود به اين پرونده براي ما دشمني و حساسيت‌هاي داخلي ايجاد خواهد كرد اما به نظر مي‌رسد كشور به مرحله‌اي رسيده كه ديگر امكان صبر براي‌مان وجود ندارد و بايد اين بيماري خطرناك را معالجه كنيم. اعلام اولويت مبارزه با فساد از سوي سيد حسن نصرالله شاهد انعكاس مهمي از سوي گروه‌ها و طرف‌هاي سياسي و غيرسياسي لبناني چه كساني كه با حزب‌الله درباره سياست داخلي و مسائل استراتژيك هم‌پيمان هستند و چه دشمنان سياسي حزب‌الله بوده است. اوضاع همان‌گونه كه سيد حسن نصرالله اعلام كرده ديگر قابل تحمل نيست و نياز به اقدام جدي و صادقانه دارد؛ چراكه فساد امروز حاكميت لبنان را تهديد مي‌كند و تمامي طرف‌ها نسبت به خطر فروپاشي اقتصادي هشدار مي‌دهند.

 

عربستان و فرانسه به توافق نظامي جديد دست يافتند

دو كشور عربستان و فرانسه روز گذشته به توافق جديد نظامي دست يافتند. به گزارش فارس به نقل از «رويترز» يك مقام وزارت دفاع فرانسه روز يكشنبه اعلام كرد كه عربستان سعودي و فرانسه به يك توافقنامه بين دولتي جديد در زمينه فروش سلاح دست يافتند. بر اساس اين گزارش، اين توافق جايگزين فرآيندي مي‌شود كه قبلا مورد انتقاد «محمد بن سلمان» وليعهد و وزير دفاع عربستان قرار گرفته بود. مقام وزارت دفاع فرانسه با اشاره به شركت فرانسوي «اوداس» كه با سعودي‌ها در زمينه فروش سلاح در ارتباط است، گفت كه پاريس راهبرد جديد صادرات تسليحات را به عربستان آغاز كرده است. وي گفت كه اينك اين معاهده با موافقتنامه بين دولتي انجام مي‌شود. فرانسه كه سومين صادر‌كننده بزرگ تسليحات در جهان است بر خريدهاي تسليحاتي عربستان حساب باز كرده و شركت‌هاي مهمي چون «داسو» و «تالس» قراردادهاي بزرگي با اين كشور دارند. در سال‌هاي اخير، عربستان سعودي تانك‌، خودروهاي زرهي، مهمات و كشتي‌هاي جنگي را از فرانسه خريداري كرده است. اين در حالي است كه «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه از سوي قانونگذاران و ديگر گروه‌هاي حقوقي اين كشور تحت فشارهاي فزاينده در زمينه فروش سلاح به ائتلاف عربستان قرار دارد. روزنامه‌هاي فرانسوي روز جمعه نوشتند كه توافق عربستان با فرانسه شامل خريد قايق‌هاي تندرو و توپخانه مي‌شود.

 

حمله جديد ترامپ به ايران و حزب‌الله

پس از برگزاري كنفرانس «گروه بين‌المللي حمايت از لبنان» براي كمك به اين كشور براي حل «بحران اقتصادي و انساني» به ميزباني پاريس، دونالد ترامپ بيانيه‌اي در اين باره صادر كرد. اين كنفرانس روز جمعه با حضور نمايندگان تعدادي از كشورها و با حضور «سعد الحريري» نخست‌وزير لبنان آغاز شد. دونالد ترامپ در ابتداي بيانيه خود به مردم لبنان و مشاركت‌كنندگان در اين كنفرانس، درود و سلام فرستاد و بلافاصله پس از آن به ايران و حزب‌الله اتهام زني كرد. به ادعاي او لبنان، «كشوري است كه با چالش‌هاي بي‌شماري از قبيل سيل بي‌سابقه مهاجران و نفوذ مخرب و تباه‌كننده ايران و حزب‌الله مواجه است». رييس‌جمهور امريكا با تاكيد بر اينكه كنفرانس پاريس نشان داد كه لبنان، «دوستان زيادي در جهان» دارد، رهبري «سعد الحريري نخست‌وزير لبنان براي پرداختن به اين چالش‌ها» را تحسين كرد. ترامپ، تصويب بودجه دولت لبنان، افزايش حضور نيروهاي مسلح اين كشور در جنوب كشور و مناطقي كه در آن داعش شكست داده شده و همچنين برگزاري آتي «انتخابات تاريخي پارلماني» را اقداماتي در راستاي يك لبنان امن‌تر خوانده است. وي با استقبال از طرح‌هاي اقتصادي اصلاحي مدنظر دولت لبنان، بر آمادگي شركت‌هاي امريكايي براي پيش بردن «فرصت‌هاي تازه سرمايه‌گذاري» در لبنان تاكيد كرد.

 

هيات پارلماني بغداد به اربيل رفت

سليم جبوري، رييس پارلمان عراق در راس يك هيات پارلماني، روز گذشته وارد اربيل شد. به گزارش فارس، بنا به اعلام شبكه كردي «رووداو»، وي در اين سفر با نيچروان بارزاني نخست‌وزير منطقه كردستان و «مسعود بارزاني» رييس حزب دموكرات كردستان ديدار و رايزني كرد. به نوشته خبرگزاري «كردپرس»، «فواد حسين» مسوول دفتر مسعود بارزاني و «جعفر ايمنيكي» معاون رييس پارلمان كردستان در فرودگاه از هيات پارلماني عراق استقبال رسمي كردند. پيشتر معاون رييس پارلمان كردستان در گفت‌وگو با خبرنگار شبكه تلويزيوني رووداو اعلام كرد: هيات پارلماني عراق در ديدارهاي خود در منطقه كردستان مسائل سياسي و تحولات عراق را بررسي خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون