• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4060 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ فروردين

كتابخانه

اسطوره به مثابه فرمي از انديشه

«فلسفه صورت‌هاي سمبليك» اثر «ارنست كاسيرر» است. كاسيرر از مهم‌ترين فيلسوفان معاصر است كه آثارش به زبان‌هاي مختلفي ترجمه شده است. در توضيحات اين كتاب آمده است: «فلسفه صورت‌هاي سمبليك مهم‌ترين اثر فلسفي ارنست كاسيرر است كه جلد نخست آن «زبان» در سال 1923، جلد دوم آن «انديشه اسطوره‌اي» در سال 1925 و جلد سوم آن «پديدارشناسي شناخت» در سال 1929 منتشر شدند. چند سال پيش در ميان دست‌نوشته‌هاي كاسيرر كه در دانشگاه بيل امريكا نگهداري مي‌شود به مطالبي دست يافتند كه به جلد چهارم كتاب مربوط مي‌شود. اين مطالب پس از آنكه مرتب و منظم ويرايش شدند در سال 1995 با عنوان «متافيزيك صورت‌هاي سمبليك» انتشار يافت. لازم به توضيح است كه اين كتاب يكي از مهم‌ترين كتاب‌هاي اين فيلسوف معاصر محسوب مي‌شود. اين كتاب را انتشارات «هرمس» به چاپ رسانده و در اختيار علاقه‌مندان قرار داده است. «فلسفه صورت‌هاي سمبليك» نوشته ارنست كاسيرر با ترجمه يدالله موقن توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است كه از مهم‌ترين بخش‌هاي آن مي‌توان به اسطوره به منزله فرمي از انديشه، اسطوره به منزله شكلي از شهود، اسطوره به منزله شكلي از زندگي و ديالكتيك آگاهي اسطوره‌اي اشاره كرد.

 

تحت تاثير داستايوفسكي

كتاب «روشنفكران رذل و مفتش بزرگ» پايان‌نامه فلسفه مهرجويي در دانشگاه UCLA است.

مهرجويي خود در توصيف اين كتاب نوشته است:

حاصل دوراني است كه دنياي افسون‌زده و پر‌تب و تاب داستايوفسكي، نويسنده بزرگ قرن 19 روسيه، با آن داستان‌هاي هيجان‌انگيز و شخصيت‌هاي رنگارنگ پرشور، عاصي، فرهيخته، عاشق، شوريده، مذهبي و با آن انديشه‌هاي عميق و والاي بشردوستانه و خيرخواهانه سخت گريبان مرا گرفته بود و شيفته و گمگشته خود ساخته بود! اين كتاب در واقع پاسخي ضمني است به اين پرسش كه: چگونه داستايوفسكي در سال‌هاي 1870 توانست بدين روشني به آينده تاريخ رسوخ كند و به پيش‌بيني توتاليتاريسم حاكم بر كشور خود كه چهار، پنج دهه بعد، روسيه و تمام اروپا را در‌بر‌مي‌گيرد، بپردازد و چگونه است كه هر چه به زمان حال نزديك‌تر مي‌شويم، تاريخ خوي توحش و سبعيت بيشتري پيدا مي‌كند و اشتياق به خونريزي و آدم‌كشي‌اش افزايش مي‌يابد؟ «روشنفكران رذل و مفتش بزرگ» نوشته داريوش مهرجويي توسط انتشارات «هرمس» براي چهارمين بار تجديد چاپ شده است. طغيان متافيزيكي، افسانه مفتش بزرگ، توتاليتاريسم، حاكميت و حزب، ريشه كن كردن امور واقع، واژگوني نظام ارزش‌ها و دروغ‌ها و استحاله انسان از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب هستند. «فلسفه صورت‌هاي سمبليك» نوشته ارنست كاسيرر با ترجمه يدالله موقن توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است كه از مهم‌ترين بخش‌هاي آن مي‌توان به اسطوره به منزله فرمي از انديشه، اسطوره به منزله شكلي از شهود، اسطوره به منزله شكلي از زندگي و ديالكتيك آگاهي اسطوره‌اي اشاره كرد.

 

سخنوران تاريخي ايران

«لُباب‌الالباب» (تاليف‌شده در حدود ۶۱۸ ق) نام نخستين كتاب زندگينامه تاليف‌شده به زبان فارسي است. اين كتاب نوشته نورالدين محمد عوفي بخاري است. در اين كتاب زندگي‌نامه سخنوران ايراني آورده شده و پيشرو اين سبك در ادبيات فارسي بوده است. اين كتاب به شرح حال شاعران نامدار ايراني و نقد آثار آنان مي‌پردازد. نقدهاي اين كتاب اغلب مبهم است و همه نويسندگان و شاعران ايراني را تحسين مي‌كند. لباب‌الالباب به دو بخش قابل تقسيم است. بخش نخست آن درباره بلندپايگان سخنور و بخش دوم زندگي‌نامه تمام سخنوراني است كه عوفي توانسته از دوره طاهريان تا زمان خوارزمشاهيان آثاري از آنها را بيابد. اسلوب انشاي آن بر سياق كتاب‌هاي عربي يتيمه‌الدهر ثعالبي و دميه‌القصر باخرزي و آهنگين و پرآرايه نوشته شده است. عوفي اين كتاب را پس از نقل مكان به هندوستان در آنجا و به نام يكي از وزيران هند نوشت. اين كتاب همچنان مورد توجه تذكره‌نويسان بوده و تذكره مجمع‌الفصحاء نيز بر پايه آن تاليف شده است. لباب الالباب محمد عوفي با تصحيح ادوارد براون و تصحيح مرحوم سعيد نفيسي. متن «لباب الالباب» با تصحيح انتقادي ادوارد براون و تصحيح مرحوم سعيد نفيسي توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است. مقدمه‌اي از علامه محمد قزويني نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين كتاب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون