• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 8 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

ماكت بارگاه امام حسين (ع) در خيابان‌هاي شهر زاويه

شهر زاويه از توابع شهرستان زرنديه در جنوب استان تهران همه ساله در ايام محرم ميزبان بسياري از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است.

يكي از جاذبه‌ها مذهبي اين شهر در اين ماه، حركت نمادين ماكت بارگاه و ضريح شش گوشه امام حسين (ع) است كه توسط تعدادي از هنرمندان و محبان آن حضرت در هيات حضرت اباالفضل العباس (ع) در اين شهر طراحي و ساخته شده است.

حاج حسن وكيلي، سرپرست اين هيات با اشاره به تاريخچه اين هيات مي‌گويد: هيات حضرت اباالفضل‌العباس در سال 1342 توسط تعدادي از عاشقان آذري زبان حضرت اباالفضل در شهر زاويه تاسيس شد و در سال‌هاي گذشته اقدامات نوگرايانه‌اي را در زمينه طراحي و ساخت ماكت‌هايي ارزنده جهت با شكوه‌تر شدن مراسم عزاداري امام حسين انجام داده است.

وي مي‌افزايد: از جمله اين موارد مي‌توان به ساخت ماكت صحنه روز عاشورا، ساخت ماكت گهواره حضرت علي‌اصغر براي نخستين بار در سطح شهرستان زرنديه، ماكت گنبد حرم امام حسين (ع) و ساخت چندين مورد ماكت بارگاه و ضريح شش گوشه حضرت اباعبدالله (ع) كه در چندين سال مختلف اين ماكت‌ها با جزييات بيشتر و دقيق‌تر با ابزارهاي دستي ساخته مي‌شد، اشاره كرد. در نهايت در سال 1379 حاصل ماه‌ها تلاش هنرمندان و محبان اهل بيت در اين هيات باعث خلق اين اثر ارزشمند شد.

به گفته وي در ساخت اين ماكت از حدود 3000 قطعه اعم از پلاستيك، آهن، برنج، قلع، شيشه، لوازم الكتريكي فراوان و... با ساختار‌هاي گوناگون استفاده شده، وزن آن نيز به حدود 1000 كيلوگرم و طول و عرض و ارتفاع آن به ترتيب برابر با 2/3، 2 و 7/4 متر است. از بين ويژگي‌هاي مهم اين ماكت مي‌توان به قابليت حركت كردن و فرمان‌پذيري آن اشاره كرد.

حاج وكيلي در پايان به يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين ماكت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: يكي ديگر از نكات جالب در ساخت اين اثر اين است كه تمامي هنرمنداني كه ماه‌ها وقت و انرژي خود را صرف طراحي و ساخت اين ماكت كردند، تا آن زمان خود موفق به زيارت بارگاه امام حسين (ع) نشده بودند و اين ماكت را براساس عكس‌هاي موجود حرم حضرت يا با توجه به تعاريف زايرين كربلا اجرا كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها