مصطفی جوادی، ریيس اداره ارشاد اسلامی کاشان:
زن و عواطف ايراني در دنياي مجازي
ايران سرزمين آداب و رسوم و فرهنگهاي مختلف است كه به خاطر تنوع قوميتي، آداب و رسوم متنوعي هم دارد. انقلاب در هركشوري، همهچيزرا دستخوش تغييرات ميكند. انقلاب اسلامي ايران هم با انديشه اسلامي كردن دانشها و انديشهها در ايران به وجود آمد تا اعتقادات مردم رابارورتر كند اما از طرفي فرهنگ قوميتي دستخوش تغييراتي شد و حتي در برخي قسمتها برخي چارچوبها برهم ريخته شد. شايد يكي از اين عواملي كه در بعضي از مقولههاي فرهنگي نتوانستيم آن را اصلاح و بازسازي كنيم همين موضوع بوده است. ما بايد باتقويت فرهنگ ايران و غناي فرهنگ اسلامي خودمان را دربرابر آن چيزي كه تهاجم فرهنگي نام برده ميشود بيمه كنيم و اين كار ابزار ميخواهدكه ابزار آن علم و دانش روز و استفاده از ظرفيت فرهنگي تاثيرگذاراست. اگردربعضي از قسمتها موفق نبوديم حتما از ابزار لازم استفاده نكردهايم مثلا در مقوله تهاجم فرهنگي يك نگاه تك بعدي داشتيم از صدها مورد تهاجم فرهنگي كه ميتواند شامل زبان. فرهنگ. خودباختگي و... باشد وفقط بيحجابي را به عنوان مظهر تهاجم فرهنگي شناختهايم و همه فكرو ذهن را روي اين مساله متمركز كردهايم حتي اگردراين مقوله دورنماي درستي بهكار ميبرديم موفقتر عمل كرده بوديم. مثلا بهطور زيرساختي بايد سطح فرهنگ عمومي جامعه را به ويژه در خانواده بالا ميبرديم واز ترويج سبكهاي زندگي اسلامي به جاي برخوردهاي قهري استفاده ميكرديم و ازابزارهاي پيشرو و مسالمتآميزي مثل مشاوره و راهنمايي كمك ميگرفتيم شايد توفيق بيشتري داشتيم. از طرفي دريافتيم كه بعد از انقلاب هرزما ن مايك نوع تهاجم فرهنگي را شناسايي كرديم غربيها راه مقابله را شناخته و يك مقوله جديد فرهنگي با يك شكلي ديگر وارد ميكردند همانگونه كه امروزه آنها متمركز شدهاند به وسايل ديداري و شنيداري كه از ويديو يا لوح فشرده شروع و تا استفاده از فضاي مجازي ادامه دارد و زماني كه به نقطه 100 رسيده حال ما به فكر مقابله و اطلاعرساني افتادهايم.
ما به مخاطبان آگاهي و آشنايي با سبك زندگي ايراني را نداديم اما انتظار داريم كه از اين فضاها استفاده قانوني بكنند ولي كسانيكه اين ابزارها را درست كردند يك شم فكري قوي داشتند.
خواسته هاو نيازهاي روحي و فكري جامعه را شناسايي كرده و با چاشني افكار خود آن را به آساني عرضه ميكنند.
بهطورمثال اگر مرد غريبهاي هرروز در خانه يك ايراني را بزند و يك شاخه گل به زن همسايه بدهدما ميپذيريم.
مرزهاي ديني و غيرت مرد ايراني چه برخوردي ميكند. مسلما عكسالعمل شديدي در پيخواهد داشت اما در فضاي مجازي از پيامهايي كه رد و بدل ميشود ياشكلهايي كه گوياي بسياري از مسائل غير اخلاقي است هيچ واكنشي نيست حال اين دنياي مجازي به مراتب خطرناكتر و آسيبپذيرتر ازدنياي واقعي است حال بايد با آموزش صحيح به خانوادهها و جامعه هشدارهاي لازم را در خصوص استفاده صحيح از اين دنياي بيدرو پيكر انجام داد.
بهنظر ميرسد كساني كه در فكر رساندن آسيبهاي فرهنگي به هويت ايران اسلامي ما هستند كانون خانواده و زن و مادر جامعه را هدف گرفتهاند. بعضي به جاي اينكه برروي اعضاي خانواده سرمايهگذاري كنند فكر و ذكر خودرا متمركز بر نقش زن ومادر كردهاند مابايد به اعتماد نفس زنان و مادران در جامعه اهميت بدهيم و تهديدهاي فضاهاي مجازي را هم جدي بگيريم.