• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

نارضايتي از برخورد پزشكان و پرستاران فراواني بالايي دارد

گروه اجتماعي| براي نخستين بار، وزارت بهداشت با ارايه گزارشي از شكايات مردمي ثبت شده در سامانه 190، از نارضايتي بالاي بيماران نسبت به برخورد پزشكان و پرستاران خبر داد و اعلام كرد كه درصد اين نارضايتي، امسال، رتبه دوم شكايات مردمي را به خود اختصاص داده است. محمدحسين حيدري؛ مدير كل دفتر ارزيابي عملكرد، بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت بهداشت، ديروز در همايش دفاتر بازرسي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با اعلام اين خبر افزود: «نارضايتي از برخورد پزشكان و پرستاران، صلاحيت نداشتن افراد براي ارايه خدمت پزشكي مورد نظر و تغيير تعرفه‌ها يكي از موضوعاتي است كه در سامانه ۱۹۰ فراواني دارد و اين موضوع به وزارت بهداشت گزارش شده است.» به گفته حيدري، بيشترين تماس‌ها در سال 98 با سامانه 190 در مورد دارو بوده و اين تماس‌ها در مقايسه با سال 97، افزايش داشته و از آنجا كه تاكيد وزير بهداشت اين بوده كه هيچ بيماري نبايد براي دريافت دارو و ملزومات پزشكي به خارج از مراكز درماني ارجاع داده شود، دفاتر بازرسي از طريق سامانه ۱۹۰ شكايات مربوط به اين موارد را دريافت و پيگيري كرده‌اند.

حيدري، با بيان اينكه در سال ۱۳۹۷ نزديك به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شد، گفت: «از اين تماس‌ها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ شكايت در حوزه درمان بوده و همچنين ۴۹۸۰ شكايت مرتبط با اورژانس، ۳۷۳۱ شكايت مرتبط با دفاتر خدمات سلامت شهري و روستايي و ۳۴۸۷ شكايت نيز مرتبط با تعرفه بوده است. نارضايتي از نحوه برخورد پرسنل و كادر درمان در سال ۹۷ در رده اول قرار داشته، اما امسال در رده دوم قرار گرفته است.» آمار شكايات مردمي از برخورد پزشكان و پرستاران در حالي افزايش يافته كه امروز، يكي از مهم‌ترين مشكلات بيمارستان‌هاي دولتي، بي‌پولي و چالش‌هاي اعتباري است. شرايط مالي نامساعد هم مي‌تواند از كيفيت خدمات بكاهد و هم مي‌تواند بار مسووليت‌هاي تيم درماني را به دليل محدوديت در جذب نيروي جديد افزايش دهد علاوه بر آنكه تاخير در پرداخت‌هاي تيم درمان هم، تابعي از مشكلات اعتباري بيمارستان‌هاي دولتي است كه نارضايتي پرسنل درماني- پزشك و پرستار - را به دنبال خواهد داشت. حالا اين سه اتفاق،مي‌تواند در نحوه برخورد تيم درماني با بيماران تاثيرگذار بوده و نارضايتي آنها را به دنبال داشته باشد. ديروز قاسم جان‌بابايي؛ معاون درمان وزارت بهداشت هم در اين همايش تاييد كرد كه همچنان مهم‌ترين عامل نارضايتي مردم در حوزه سلامت، ‌شكايت از نوع برخورد كاركنان و اعضاي تيم درمان است و افزود: «بيشترين آمار مربوط به نارضايتي از كادر درماني در حوزه اورژانس‌هاي بيمارستاني است و اين نارضايتي ناشي از اين است كه يا مديريت درمان بيمار به خوبي انجام نمي‌شود يا اگر مديريت درمان را به خوبي هم انجام مي‌دهند، اما ارتباط مناسبي برقرار نشده و به بيمار و خانواده‌اش توضيح لازم و مكفي در اين باره داده نمي‌شود. لازم است كه دانشگاه‌ها در اين زمينه كار كرده و آموزش‌هاي لازم را ارايه دهند. البته معاونت درمان نيز در اين راستا برنامه‌اي را تدارك ديده كه مثلا قرار است براي پزشكان كارنامه‌اي در نظر بگيريم كه نوع رضايتمندي مردم از پزشك و پرسنل نيز در آن ثبت مي‌شود و در پرداختي‌هاي‌شان موثر خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون