• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

اختتاميه چهارمين جشنواره فيلم كوتاه پاسارگاد برگزار شد

تقدير از فيلم‌هايي با رويكرد حمايت از توليد و رشد اقتصاد ملي

گروه هنر و ادبيات 

 

 عصر روز يكشنبه 26 بهمن‌ماه 1399، مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره فيلم كوتاه پاسارگاد با محوريت حمايت از توليد و رشد اقتصاد ملي با حضور حسين انتظامي دستيار ارشد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس سازمان سينمايي، دكتر مجيد قاسمي مديرعامل بانك پاسارگاد و رييس جشنواره فيلم كوتاه پاسارگاد، دكتر حسن بلخاري دبير اين جشنواره، هيات داوران و جمعي از سينماگران، به‌ صورت نيمه حضوري در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد و در دو بخش حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي از برگزيدگان تقدير به عمل آمد.

در اين مراسم حسين انتظامي، رييس سازمان سينمايي به اهميت ارزش فيلم كوتاه و تاثير بسيار زياد اين شاخه از فيلمسازي در جهان امروز اشاره كرد. او تاكيد كرد: اكثر فيملسازان بزرگ كه نام ايران را در اين عرصه در جهان زنده نگاه داشتند، از حوزه فيلم كوتاه برخاستند. انتظامي در ادامه از توجه دكتر مجيد قاسمي، دكتر حسن بلخاري، فيلمسازان و حضار به مقوله فيلم كوتاه تشكر كرد. همچنين دكتر مجيد قاسمي، مدير عامل بانك پاسارگاد و رييس جشنواره فيلم كوتاه، در سخناني ضمن خوش‌آمدگويي به مدعوين و فيلمسازان حاضر در مراسم و همچنين مخاطبيني كه از طريق فضاي مجازي اين مراسم را دنبال مي‌كردند، با بيان اينكه اين جشنواره با توجه به شرايط ناشي از شيوع بيماري كرونا، به ‌صورت محدود برگزار مي‌شود، در تشريح اهميت و جايگاه هنر در ادبيات ايراني به بيان جملات ارزشمند بزرگان ادبيات ايران پرداخت و به ريشه چند هزار ساله هنر در ايران اشاره كرد. مدير عامل بانك پاسارگاد در ادامه اظهار داشت: درخصوص انتخاب نام بانك پاسارگاد، اين نام از بين 1294 اسم برگزيده انتخاب شد، باوركردني نيست كه ادبيات فاخر ما براي انتخاب يك اسم مي‌تواند 1294 اسم را پيشنهاد كند. ما در جلسه‌اي كه چندين ساعت طول كشيد، با در نظر گرفتن نظرات صاحب‌نظران به هشت اسم رسيديم كه از بين آنها نام پاسارگاد انتخاب شد. من معتقد هستم وقتي به تاريخ توحيدي خودمان نگاه مي‌كنيم، پاسارگاد خود پيام هنري  بسيار عميقي  دارد.
او در بخش ديگري از سخنان خود، خطاب به جوانان هنرمند افزود: اگر با احترام و آداب ‌تكريم، تاريخ ايران و سرگذشتي كه سرشار از سلحشوري و توانمندي بوده را با هنر خود، دست به دست به نسل آينده برسانيد هم به عهد خود و ايراني بودن وفا كرده‌ايد، هم هنر خود را متجلي كرده‌ايد و هم به آيندگان پيام‌هايي خواهيد داد كه آنها را نيز متعهد مي‌كنيد. 
او تصريح كرد: توليد بخش مهمي از هنر است. در زمان گذشته كوزه سفالي با دست ساخته مي‌شد اما در حال حاضر با استفاده از ماشين‌آلات اين توليد صورت مي‌گيرد. به نظر من سازنده آن ماشين هنرمند است. در هر حوزه‌اي هنر سايه‌انداز است. بانك پاسارگاد از ابتدا نسبت به مساله توليد ملي با دقت و بصيرت و نگاه عميق به آينده و آينده‌نگري برنامه‌ريزي كرده است. ما در بانك پاسارگاد چندين هولدينگ داريم از جمله هلدينگ صنايع معدني (ميدكو) كه در آن شش و نيم ميليارد دلار سرمايه‌گذاري انجام شده است و در حدود چهارصد و بيست هزار فرصت شغلي فراهم شده است. در هلدينگ مالي كه از بانك، بيمه و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مختلف تشكيل شده است، 1170 نفر در ستاد و شعبه‌هاي بيمه و 119.000 نفر در بيش از 40.000 دفتر نمايندگي در حال فعاليت هستند كه نشان‌دهنده‌ هنر توليد خدمات و هنر توليد امنيت و آسايش نسبت به آينده انسان است. در حوزه انرژي، هلدينگ گسترش انرژي با هدف سرمايه‌گذاري 12 ميليارد دلاري در حال پيگيري است. در هلدينگ ICT بانك كه شركت فناپ است، در حال حاضر حدود 5.500 نفر از جوانان بااستعداد در حال فعاليت هستند. خدمات توليد شده در اين هلدينگ به چندين بانك ارايه مي‌شود. از موفقيت‌هاي قابل توجه اين هلدينگ ادغام 5 بانك كشور از طريق كربنكينگ فناپ مي‌باشد. همچنين در آينده، سرزمين هوشمند پاد تحولي جديد در نظام بانكي ايجاد خواهد كرد. در هلدينگ سلامت ساخت 7000 تخت بيمارستاني در هفت نقطه از كشور در حال پيگيري است و اقدامات گسترده‌اي در حوزه تشخيص هوشمند بيماري‌ها در حال انجام است، اين بخشي از فعاليت‌هاي هنري و توليدي گروه مالي پاسارگاد است. او با اشاره به نگاه هدفمند، درست، بلندمدت و آينده‌نگر بانك پاسارگاد به توليد افزود: اين موفقيت‌ها گنجي است كه بي‌رنج به دست نيامده است، همكاران من در سراسر كشور توانمندي‌ها، آبرو، اعتبار و همت بي‌بديل خود را تقديم ملت ايران كردند تا اين پيشرفت‌ها ايجاد شود، اگر اين همت‌ها نبود و اگر در بحث توليد چهره‌هاي سوخته كارگران شريف مقابل كوره‌هاي آتش نبود اين توليد جوابگوي تحريم‌ها نمي‌شد. اين مسووليت شما جوانان هنرمند است كه اين پيشرفت‌ها را به تصوير بكشيد و آن را به نسل بعد منتقل كنيد.
در ادامه اين جشنواره، دكتر حسن بلخاري، دبير چهارمين جشنواره فيلم كوتاه پاسارگاد در سخناني با بيان اينكه اين جشنواره در ادامه سه جشنواره قبلي است اما يك تفاوت دارد، توضيح داد: در جشنواره‌هاي اول، دوم و سوم، سه محور بنيادين بشري و انساني را مبنا قرار داده بوديم كه تكريم خانواده، مساله محيط‌زيست و اهداي عضو بود. در جشنواره چهارم مقرر شد با حذف دو سال فاصله بين جشنواره‌ها، محوريت توليد ملي مورد توجه قرار گيرد. بر اين اعتقاد كه هنرمند تا نتواند با موضوع  ارتباط حسي برقرار كند نمي‌تواند راوي كاملي از آن باشد، مقرر شده بود بانك پاسارگاد تعدادي از برگزيدگان سه دوره قبل جشنواره را با پيشرفت‌هاي مهم صنعتي كه بانك پاسارگاد حامي اصلي اين پيشرفت‌هاست آشنا كند و بازديدي در اين خصوص هماهنگ شود كه البته به خاطر محدوديت‌هاي ناشي از بيماري كرونا ميسر نشد. يقين داريم كه اگر اين اتفاق رخ مي‌داد آثار درخشان‌تري در اين حوزه به دست ما مي‌رسيد. لازم به ذكر است در شرايط موجود و با توجه به شرايط گسترش بيماري كرونا به فكر تعطيلي جشنواره بوديم اما خوشبختانه 250 اثر از 226 فيلمساز به دست‌مان رسيد كه 29 اثر انتخاب نهايي شد و درنهايت جوايزي به 7 فيلمساز برگزيده تعلق گرفت. اميدوارم با استناد به شعار «آنچه توانسته‌ايم لطف خدا بوده است» كه رمز ماندگاري اعمال و كردار ماست، بتوانيم شاهد تداوم اين شكل حمايت از هنر، فرهنگ و فرهنگيان در آينده نيز باشيم.
اين نويسنده و پژوهشگر در بخش ديگري از سخنان خود افزود: معتقد هستم فرهنگ چند هزار ساله ما ايرانيان به غلط به بعد و قبل از اسلام تفكيك شده، چراكه ما از دوره زرتشتيان و از ابتدا اهل كتاب و توحيد بوده‌ايم. هنر در تاريخ ايران داستان شگفت‌انگيزي دارد، جايي كه حكيم سخن،  فردوسي فرمود؛ هنر نزد ايرانيان است و بس، تعريفي از هنر ارايه داده است.
بلخاري در ادامه ضمن تاكيد بر اهميت هنر در فرهنگ ايراني ادامه داد: اولين كاربرد هنر در فرهنگ ايران اين است كه صفت اهوراست و دوم به عنوان قوه مميز خير و شر است. بازتاب اين نكته كه در قرآن كاملا ديده مي‌شود اين مطلب است كه تقوي پيشه كنيد تا خدا به شما فرقان (عامل تمييز حق از باطل) دهد. جناب حافظ مي‌گويند، تكيه بر تقوي و دانش در طريقت كافري است/ راهرو ‌گر صد هنر دارد توكل بايدش اين يعني رسما تقوي، دانش و توكل جزو هنر هستند. 
گفتني است پيش از برگزاري مراسم اختتاميه، در بخش جنبي اين رويداد، كارگاه آموزشي توسط روح‌الله حجازي برگزار شد كه در اين كارگاه از شرايط فيلمسازي و شكل‌گيري ايده و چگونگي تدوين فيلم مطالبي مطرح شد. دكتر حسن بلخاري، علي‌اكبر امين‌تفرشي، دكتر محمود دهقان طزرجاني، منوچهر شاهسواري، ابراهيم مختاري، روح‌اله حجازي، بهرام توكلي و نيما جاويدي داوران چهارمين جشنواره فيلم كوتاه پاسارگاد بودند كه به بررسي و انتخاب آثار برگزيده در اين جشنواره پرداختند.  در اين جشنواره در بخش حرفه‌اي، بنفشه جاهد (نام اثر: مهدي) موفق به كسب رتبه نخست شد، اميد توتونچي (نام اثر: چادريِ مادر) رتبه دوم و الهام عادلي (نام اثر: دست‌ها) رتبه سوم را كسب كردند.
در بخش غيرحرفه‌اي نيز راضيه سراجي (نام اثر: كالاي ايراني) رتبه اول، محمد‌مهدي فكريان (نام اثر: فراش) رتبه دوم و سيداحسان حيدري (نام اثر: مبارز ملي) رتبه سوم را كسب كردند.  همچنين جايزه ويژه دبير جشنواره به فيلم برگزيده شركت فناپ از شركت‌هاي گروه مالي پاسارگاد تعلق گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون