• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4935 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ خرداد

هيات‌هاي مذاكره كننده براي بازگشت به وين آماده مي شوند

احتمال تمديد يك ماهه تفاهم ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي

گروه ديپلماسي| تلاش ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وقت اضافه براي تمديد تفاهم فني درباره نظارت‌هاي اين نهاد بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران همچنان ادامه دارد. در حالي كه منابع متعدد خبري تمديد اين تفاهم را تاييد مي‌كنند تا زمان تنظيم اين گزارش هيچ منبع رسمي در داخل ايران يا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين خبر را تاييد نكرده است. صبح روز گذشته يك منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري نور نيوز نزديك به شوراي عالي امنيت ملي خبر داد كه تهران تصميم گرفته با به پايان رسيدن فرصت 3 ماهه تفاهم فني با آژانس اين تفاهم را به مدت يك ماه تمديد كند. پيگيري‌هاي روزنامه اعتماد نيز از دو منبع آگاه حكايت از تاييد اين خبر دارد. 
«ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين با بازنشر توييت خبرنگار اعتماد درباره تمديد يك ماهه تفاهم ميان ايران و آژانس به استقبال آن رفته و نوشت:«در صورتي كه حقيقت داشته باشد، گامي مثبت و ضروري است. مشتاق مشاهده  اعلام  رسمي  هستيم.»
به گزارش «اعتماد» در حالي كه قرار بود رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عصر روز گذشته در وين نشست خبري با خبرنگاران داشته باشد و پيش‌بيني مي‌شد كه در اين نشست خبري درباره تمديد تفاهم با ايران اطلاع‌رساني كند اما ساعت 20 شب گذشته به خبرنگاران حاضر در مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين اطلاع داده شد كه به دليل ادامه رايزني‌ها ميان ايران و آژانس احتمالا نشست خبري مديركل صبح روز دوشنبه برگزار خواهد شد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پايان روز جمعه را پايان تاريخ تفاهم 3 ماهه با ايران مي‌داند اما اين در حالي است كه تهران مي‌گويد تفاهم 3 ماهه با آژانس شامگاه يكشنبه به پايان رسيده  است. 
هيات‌ها  آماده  بازگشت  به  وين 
در حالي كه تمديد تفاهم ايران با آژانس هر چند به مدت يك ماه قطعي به نظر مي‌رسد، تيم مذاكره‌كننده ايران بايد روز سه‌شنبه براي ادامه رايزني‌ها در وين به پايتخت اتريش بازگردد. برخي از منابع مانند ميخائل اوليانوف، نماينده روسيه نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين پيش از اين ابراز اميدواري كرده بود كه اين دور از رايزني‌ها آخرين دور براي رسيدن به توافق احياي برجام باشد.  «الكساندر شالنبرگ» وزير امور خارجه اتريش در اظهاراتي با تاكيد بر اينكه زمان براي تكميل مذاكرات «وين» براي احياي برجام رو به اتمام است، گفت كه همچنان مسائل مهمي در مذاكرات به صورت حل نشده باقي مانده است.
وزير خارجه اتريش با تاكيد بر اينكه تمامي طرف‌ها در مذاكرات وين براي احياي برجام در تلاش هستند تا به نتيجه‌اي مطلوب برسند، گفت:«در مذاكرات فعلي هسته‌اي ايران در وين، اين حس قوي را دارم كه هم ايالات متحده و هم ايران به ‌رغم آنكه گفت‌وگوي مستقيمي با يكديگر ندارند هر دو در تلاش هستند. با اين حال زمان رو به اتمام است و نكات و مسائل مهمي همچنان به صورت حل نشده باقي مانده است. مدت‌هاست كه اتريش ميزبان خوبي براي مذاكرات درباره ايران بوده است».
«آنتوني  بلينكن» وزير خارجه امريكا نيز در مصاحبه‌اي مدعي شد اين كشور هنوز نشانه‌اي نديده كه آيا ايران براي بازگشت به تعهداتش ذيل برجام كاري را كه لازم است انجام دهد، انجام خواهد داد تا تحريم‌ها برداشته شود يا خير. به گزارش خبرگزاري رويترز، او در اين خصوص به «اي‌بي‌سي نيوز» گفت: ايران، فكر مي‌كنم مي‌داند چه كاري لازم است براي بازگشت به تعهدات هسته‌اي انجام دهد. چيزي كه هنوز نديده‌ايم اين است كه آيا ايران آماده است و تمايل دارد تصميم بگيرد كه كاري را كه لازم است، انجام دهد. آزمون اين است و ما هنوز جوابي براي آن نداريم.
جلسه 4  ساعته  عراقچي در  مجلس 
بر همين اساس عباس عراقچي، رييس تيم مذاكره‌كننده ايران در وين روز گذشته در جلسه‌اي 4 ساعته با اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس، گزارش مفصلي از چند و چون مذاكرات ارائه كرد. عراقچي پس از پايان اين جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران از تعامل خوب ميان مجلس و هيات مذاكره‌كننده خبر داده و اظهارنظرهاي نمايندگان مجلس در اين جلسه را راهگشا  و كمك‌كننده به تيم  دانست. 
ابوالفضل عمويي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي درباره جلسه روز گذشته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جمع خبرنگاران گفت: اين جلسه با حضور عراقچي مذاكره‌كننده ارشد كشور و به منظور بررسي آخرين وضعيت مذاكرات وين و در راستاي شأن نظارتي مجلس برگزار شد. اين جلسه نسبتا طولاني با حضور اعضاي كميسيون و پس از دوره چهارم مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي عضو 1+۴ برگزار شد و در اين جلسه آقاي عراقچي گزارشي درباره روند مذاكرات ارائه كرد. در اين جلسه، معاون وزير خارجه با توجه به سير چند دور مذاكره توضيحاتي را به نمايندگان ارائه كرد. ما در اين مذاكرات چند سياست مهم را دنبال مي‌كنيم. سياست اصلي لغو همه تحريم‌ها و انجام راستي‌آزمايي براي لغو اين تحريم‌هاست و پس از آن جمهوري اسلامي آماده است تا به تعهدات سابق برجامي خود بازگردد و اين مطالبه نمايندگان نيز بود كه اين سياست‌هاي اصلي با دقت دنبال شده و همه اجزاي آن توسط تيم مذاكره‌كننده با دقت دنبال شود. براساس گزارش آقاي عراقچي در اين مذاكرات تيم مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي ايران با توجه به منطق ديپلماسي خود براي رفع تحريم‌ها توانسته‌اند بخش زيادي از تحريم‌ها را به مرحله‌اي برسانند كه طرف‌هاي غربي و امريكايي بپذيرند كه آنها بايد رفع شود اما كماكان بخش مهمي از تحريم‌ها باقي مانده است كه اين موضوع در ادامه مذاكرات دنبال خواهد شد و مطالبه نمايندگان نيز اين بود كه كليه تحريم‌ها بايد لغو شود. همچنين در مورد تحريم‌هاي بخشي، براساس گزارش طرف مذاكره‌كنندگان منطق جمهوري اسلامي ايران حاكم بوده و طرف امريكايي اعلام كرده كه مي‌تواند اين تحريم‌ها را بردارد اما در مورد اجزاي تحريمي، مسائلي همچنان باقي مانده است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درخصوص موضوع حقوق بشر و ادعاهاي طرف‌هاي غربي در اين خصوص گفت: برخي از تحريم‌ها همچنان محل مناقشه در مذاكرات است و براساس ادعاي غربي‌ها و طرف امريكايي و طبق گزارش آقاي عراقچي، امريكايي‌ها آنها را به موضوعات منطقه‌اي و حقوق بشري گره زده‌اند و در اين چارچوب خواسته نمايندگان اين بود كه تمامي تحريم‌ها بايد لغو شود. همچنين بحث راستي‌آزمايي يكي از دغدغه‌هايي است كه بايد به آن پرداخته شود و خواسته جمهوري اسلامي اين است كه تحريم‌ها بايد به صورت اساسي و اجرايي لغو شود و تنها روي كاغذ نباشد. يكي از خواسته‌هاي مهم نمايندگان در اين جلسه اجراي دقيق راستي‌آزمايي لغو تحريم‌ها بود و آقاي عراقچي نيز گفتند كه گفت‌وگوها در اين خصوص در حال انجام است و مذاكرات به شكل جدي در حال انجام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون