• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5319 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۷ مهر

گزارش سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران نشان مي‌دهد

خسارت روزانه بين ۵۰ تا ۵۰۰ ميليوني اختلال اينترنت به كسب‌وكارها

گزارش سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران از تاثير محدوديت‌ها و قطع اينترنت بر كسب‌وكارها، نشان مي‌دهد هيچ بخشي از صنعت رايانه از گزند اين خسارات در امان نمانده است. بيش از دو هفته است كه از اختلال و قطعي اينترنت در سراسر كشور مي‌گذرد؛ از فيلتر اينستاگرام و واتس‌اپ گرفته تا ملي شدن اينترنت موبايل در ساعاتي خاص. اين محدوديت‌ها علاوه بر آنكه به كاربران آسيب زده، منجر به ضرر و زيان كسب‌وكارها هم شده است. در همين راستا سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران از تلاش‌هايش براي تعامل با دستگاه‌هاي مسوول، براي برآورد ابعاد اين اختلالات و راهكارهايي در جهت كاهش صدمات ناشي از آنها سخن گفته است. به گزارش روابط عمومي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان، اين سازمان به منظور بررسي تاثير محدوديت‌ها بر كسب و كارها، پرسشنامه‌اي را در اختيار آنها گذاشت كه سوالاتي در خصوص كاهش درآمد، افزايش هزينه‌ يا اختلال در عمليات جاري شركت‌ها مطرح شده بود. اين نظرسنجي از شركت‌هاي عضو نصر تهران در قالب پرسشنامه با مشاركت ۱۰۴ شركت زيرمجموعه سازمان از تاريخ ۷ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۱ صورت گرفته است.
نيمي از كسب‌وكارها 
حداقل ۲۵ درصد كاهش فروش داشته‌اند
يكي از مهم‌ترين پرسش‌هايي كه شركت‌هاي عضو نظام صنفي رايانه‌اي تهران به آن پاسخ داده‌اند، تاثير اين محدوديت‌ها بر فروش آنهاست. آمارها نشان مي‌دهد اين محدوديت‌ها لطمات شديدي به شركت‌ها وارد كرده است.
براساس نظرسنجي صورت گرفته، درصد شركت‌هايي كه در اين مدت كاهش فروش را تجربه نكرده‌اند تقريبا صفر است. بيش از ۴۱ درصد شركت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در اين مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بيشتر از ۵۰ درصد كاهش فروش داشته‌اند. تنها ۱۱ درصد كسب‌وكارها نيز كمتر از ۲۵ درصد كاهش فروش را تجربه كرده‌اند كه اين سازمان احتمال مي‌دهد تحت تاثير نوسان‌هاي كوتاه‌مدت باشند.
خسارت ۵۰ ميليون توماني 
به نيمي از مشاغل با ادامه محدوديت‌ها
اما هر روز تداوم محدوديت‌هاي فعالي، چه ميزان خسارت به كسب‌وكارها وارد مي‌كند؟ نصر تهران اين سوال را از شركت‌ها پرسيده بود كه تداوم احتمالي محدوديت‌ها، روزانه چه خسارتي را از نظر تركيب فروش از دست رفته و هزينه اضافه شده به آنها وارد خواهد كرد. بر اين اساس، ۵۳ درصد مشاغل اعلام كردند روزانه ۵۰ ميليون تومان ضرر خواهند كرد. ۲۱ درصد نيز ضرر ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون توماني و حدود ۱۸ درصد خسارت بين ۱۰۰ تا ۵۰۰ ميليون توماني را گزارش كرده‌اند. قريب به ۸ درصد مشاغل نيز روزانه بالاتر از ۵۰۰ ميليون تومان خسارت مي‌بينند:  «اگر تعداد كاركنان را شاخصي براي بزرگي شركت‌ها بدانيم، تقريبا همان ۸ درصدي كه بالاي ۲۰۰ نفر نيرو دارند احتمالا روزانه بالاي ۵۰۰ ميليون تومان خسارت خواهند ديد و همان ۷۳ درصدي كه زير ۵۰ نفر نيرو دارند روزانه ۵۰ ميليون تومان خسارت خواهند ديد.»
 ارتباط مستقيم كاهش فروش با درآمد شركت‌ها به‌ دليل اختلال در كانال‌هاي فروش، كاهش فروش يا درآمد شركت به دليل اختلال در استفاده از ابزارهاي بازاريابي ديجيتال، لطمه به عمليات روزانه استفاده از ابزارهاي ارتباط با مشتريان، صدمه به عمليات جاري شركت به دليل اختلال در استفاده از ابزارهاي طراحي و توسعه محصول، افزايش آسيب در عمليات جاري شركت به دليل اختلال در استفاده از سامانه‌هاي داخلي شركت، صدمه به عمليات جاري شركت به دليل اختلال در استفاده از ابزارهاي ارتباط درون سازماني، صدمه به عمليات جاري شركت به دليل اختلال در تعامل با اشخاص و موسسات غيرايراني، لطمه به عمليات جاري شركت به دليل اختلال در تعامل با موسسات آموزشي و پژوهشي، لطمه به عمليات جاري شركت به دليل اختلال در تعامل با پيمانكاران و اشخاص همكار، لطمه به عمليات جاري شركت به دليل اختلال در دوركاري كاركنان از جمله عوامل موثري است كه ضرر و زيان شركت‌ها به دليل محدوديت‌هاي ايجاد شده در اينترنت را موجب شده است.
بررسي ابعاد محدوديت‌هاو اختلالات اينترنت
در اين مدت اختلالات و قطعي اينترنت ديتاسنترها منجر به اختلال در ارتباط با upstream دامنه‌ها و همچنين ايجاد مشكلات زيادي در dns resolution دامنه‌ها شد. ميزان failed requestهاي منطبق با اين شرايط، تقريبا ۱۷۰ برابر وضعيت معمول است. به ‌علاوه، تمامي ارتباطات سالم https و handshakeهاي داخلي به ‌دليل سيستم فيلترينگ و تلاش براي بستن سرويس‌هاي تانل و وي‌پي‌ان تحت تاثير قرار گرفت. اين اختلالات به‌طور مستقيم بيشتر سرويس‌هاي شركتي مانند پرداخت‌ها، لاگين‌ها، سيستم‌هاي اطلاع‌رساني (۲fa/Email) و سيستم‌هاي CICD و مديريت رليز، مانيتورينگ و آلرتينگ را تحت تاثير قرار داد. از سوي ديگر، اختلال در سرويس‌هاي تانلينگ منجر به مسدود شدن دسترسي امن كارشناسان سازمان‌ها به سرويس‌هاي سازمان و افزايش ريسك‌هاي امنيتي براي اين شركت‌ها شد. آن‌طور كه نصر گزارش كرده، از پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ اختلال‌هاي اوليه تقريبا در تمام ديتاسنترها آغاز شده و اين روند تا زمان تهيه اين گزارش يعني ۱۰ مهر با روند ثابتي ادامه داشته است. در روز شنبه دوم مهر، اختلال‌هاي داخلي در ارتباط بين ديتاسنتري و ارتباط با اينترنت بين‌الملل افزايش چشمگيري داشت و شديدترين اختلالات را به‌ ويژه در بخش داخلي تجربه كرده است. در باقي روزها، اختلالات در روزهاي پنجشنبه و جمعه، ۷ و ۸ مهر شدت بيشتري داشته است. تمركز اين اختلالات از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز بوده است.
نامه رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي
 به رييس‌جمهور
پيش از اين، سيدحسن هاشمي، رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور در نامه‌اي به ابراهيم رييسي با تاكيد بر ضرورت پيگيري مطالبه فعالان بخش خصوصي، از وي خواسته بود تا با اتخاذ تصميمي راهبردي، مانع از تكرار تجربيات گذشته و تصميمات يك‌جانبه درباره اينترنت كشور شود. در اين نامه خطاب به رييس‌جمهور آمده است:«استدعا داريم با اتخاذ تصميمي راهبردي، مانع از تكرار تجربيات گذشته و تصميمات يك‌جانبه درباره اينترنت كشور شويد تا فعالان كسب و كارهاي مجازي نيز با اعتماد به قول قطعي رييس‌جمهورشان، اطمينان خاطر بيشتري براي توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي خود داشته باشند و به تبع آن، اقتصاد كشور نيز كه هم مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب و حضرتعالي است و هم رويكرد اصلي سياست‌هاي كلي برنامه هفتم توسعه است، روزهاي روشن‌تري در پيش داشته باشد.» رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور همچنين در نامه‌اي به وزير ارتباطات نوشت: «رويكرد و توجه دولت محترم به توسعه اقتصاد ديجيتال، به عنوان اصلي‌ترين ركن توسعه كشور و همچنين اقدام قابل تحسين تشكيل كارگروه اقتصاد ديجيتال با مسووليت محوري جنابعالي، موجب اميدواري همه فعالان صنعت فاوا شده بود. همچنين دلخوش بوديم كه تلاش مسوولان براي تحقق شعار سال ۱۴۰۱، به تقويت شركت‌هاي دانش‌بنيان و ارتقاي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مورد نياز آنها خواهد انجاميد، اما اكنون شاهد رويه‌ متناقضي هستيم كه فناوران ما را حتي از ابتدايي‌ترين ملزومات اين حوزه نيز محروم كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون