• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5319 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۷ مهر

خبر خوان

مردم قدرت خريد خودروي صفر ندارند
فربد زاوه تحليلگر بازار خودرو مي‌گويد: همواره كاهش خريد و فروش خودرو‌هاي صفر در بازار نشان از عدم عرضه مناسب، اعتراض يا نبود خريدار دارد. وي ادامه داد: طي روز‌هاي اخير با توجه به مسائل اجتماعي - سياسي، فروشندگان خودرو‌هاي صفر ترجيح مي‌دهند تا تعيين تكليف، فروش خودرو‌هاي صفر خود را به تعويق بيندازند. به گفته زاوه؛ گسترش فقر اقتصادي در بين عموم مردم باعث شده تا براي حفظ سرمايه‌هاي خود از فروش خودرو‌هاي سال ۱۴۰۱ به دليل ارزش افزوده بالاتر از سال‌هاي قبل خودداري كنند. اين كارشناس صنعت خودرو گفت: هنوز سرنوشت بخش مهم و نهايي برجام در ابهام است، از سوي ديگر طي چند روز اخير با توجه به تجمعات و اعتراضات اجتماعي، فروشندگان خودرو سعي بر حفظ منابع مالي خود دارند و از فروش خودرو‌هاي صفر به ويژه در بخش خودرو‌هاي پُر تيراژ خودداري مي‌كنند. زاوه با اشاره به ادامه سياست‌هاي دولت گفت: تا اسفند سال جاري قطعا بازار خودرو در ركود است و اگر افكار عمومي پاسخ درستي از وضعيت اقتصادي و سياست داخلي و خارجي نگرفته باشند، سرمايه‌هاي خود را از بازار‌ها خارج و ركود وحشتناكي در اقتصاد كشور حاكم مي‌شود.


دستفروش‌ها يك خاور سيگار قاچاق در بساط خود دارند
سعيد محمدي‌پور معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تشكيل بيش از ۸۳ ميليارد تومان پرونده قاچاق در نيمه اول امسال خبر داد و گفت كه توتون و تنباكو، سيگار، لوازم خانگي، لوازم آرايشي و بهداشتي و لوازم خودرو بيشترين كشفيات بوده است. رييس انجمن توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان محصولات دخاني اخيرا از افزايش قاچاق سيگار در سال جاري به دليل اختلاف قيمت اين محصول با كشورهاي همسايه خبر داده بود و در تيرماه نيز گفته بود كه هر كدام از دستفروشان در بازار مولوي تقريبا به اندازه يك خاور بار قاچاق در مقابل خود چيده‌اند و اجراي طرح شناسه كالا به تنهايي بر كاهش قاچاق سيگار بي‌اثر است. وي سال قبل مصرف سالانه تنباكوي معسل در كشور را ۱۰ تا ۱۲ هزار تن اعلام كرده بود كه بر اساس گفته‌هاي او تنها ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن از نياز سالانه كشور در بخش تنباكوي معسل در داخل تامين مي‌شود و بيش از ۸۰۰۰ تن بايد سالانه به كشور وارد شود.


بالاترين ريسك‌ها  متوجه اوراق مالي است
حميد ميرمعيني، كارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: در اعتراضات و بحران سياسي، بالاترين ريسك متوجه اوراق مالي مي‌شود كه اين روند در تمام اقتصادهاي دنيا تحقيقا تجربه شده‌ است و تنها محدود به بازار ايران نمي‌شود. در واقع بالاترين ريسك براي بازارهاي مالي، ريسك‌هاي سياسي و بحران‌هاي سياسي است. وي با بيان اينكه هر اتفاقي كه منشأ آن نگراني از آينده باشد بر بازارهاي مالي از جمله بازار سرمايه و بورس اثر منفي مي‌گذارد، اظهار داشت: مهم‌ترين عامل ريزش شاخص در چند روز گذشته بحث اعتراضات بوده و همين اعتراضات باعث شد احساس ترس در بازار حاكم شود و اين يكي از متغيرهاي اثرگذار در كل روند معاملات است. اساسا هر عاملي كه باعث كاهش امنيت سرمايه‌گذاري شود، افق سرمايه‌گذاري و شاخص‌هاي اقتصادي را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.


چرا دولت جلوي گراني تخم‌مرغ را نمي‌گيرد؟
طبق بررسي‌هاي ميداني از سطح شهر، قيمت تخم‌مرغ در سوپرماركت‌ها و خرده‌فروشي‌ها شانه‌اي بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است. در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددي تنظيم بازاري در ميادين ميوه وتربار با قيمت شانه‌اي ۸۶۰۰۰ تومان عرضه مي‌شود. هر روز هشدار به تبعات افزايش هزينه‌هاي توليد مرغ با گران شدن نهاده‌ها از سوي توليد‌كنندگان بيشتر مي‌شود و آنان تاكيد دارد كه فروش تخم‌مرغ با نرخ مصوب دولتي براي مرغدار به صرفه نيست و درخواست كرده‌اند كه دولت در نرخ مرغ و تخم‌مرغ تجديد نظر كند. به نظر مي‌رسد افزايش قيمت تخم‌مرغ قرار نيست كوتاه بيايد و هر روز در سكوت و بي‌تفاوتي مسوولان گران و گران‌تر مي‌شود. پيش‌تر در همين رابطه ناصر نبي‌پور رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار گفته است؛ اگر قيمت تخم‌مرغ به بيش از شانه‌اي ۱۰۰ هزار تومان هم برسد باز هم خريد آن براي مصرف‌كنندگان به نسبت مرغ و گوشت به‌صرفه‌تر است. اين قيمت‌ها طبيعي است و گران نيست چرا كه خود دولت قيمت هر كيلوگرم تخم‌مرغ را در خرده‌فروشي ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام كرده كه با اين حساب قيمت هر شانه دو كيلويي تخم مرغ ۸۰ هزار تومان مي‌شود.


افزايش۲۴ درصدي صادرات
سيدرضا فاطمي امين، وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: روند توليد كالا در واحدهاي صنعتي و بنگاه‌هاي اقتصادي كشور در سال جاري چشمگير و افزايشي است. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزايش توليد ظروف، كاميون و كاميونت در كشور طي ۶ ماهه گذشته گفت: كمبود نقدينگي يكي از چالش‌هاي اساسي بنگاه‌هاي اقتصادي در زمان حاضر است كه به‌طور حتم براي رفع اين چالش برنامه‌هاي خوبي در دست اجرا قرار خواهد گرفت. فاطمي امين در خصوص آمار صادرات در كشور نيز گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۲۴ درصد بيش از مدت مشابه سال گذشته صادرات داشته‌ايم و اين در صورتي است كه در برخي كشورها مثل آفريقا با ۱۰۰ درصد رشد صادرات و مرداد امسال در مقايسه با مرداد سال گذشته ۱۸۰ درصد بيشتر رشد صادرات به روسيه داشته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون