• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

جام ملت‌ها به قطر و عربستان- هند رسيد

ناكامي تكراري ايران در گرفتن ميزباني

روز گذشته ميزبان جام ملت‌هاي آسيا 2023 و نامزدهاي اين مسابقات در سال 2027 معرفي شدند و باز هم خبري از نام ايران نبود. قطر در حالي كه يك ماه آينده ميزبان جام جهاني است، ميزباني جام ملت‌هاي آسيا 2023 را هم برعهده گرفت و طبق اعلام رييس كنفدراسيون آسيا دو كشوري كه مي‌توانند «نمونه كاملي» از يك ميزبان باشند به عنوان نامزدهاي ميزباني جام ملت‌هاي آسيا 2027 معرفي شدند: يعني عربستان و هند. 
خبرگزاري ايسنا در رابطه با اعطاي ميزباني به قطر نوشت: «كميته اجرايي كنفدراسيون فوتبال آسيا امروز در مقر AFC در كوالالامپور مالزي تشكيل جلسه داد و در نهايت اعضا با پيشنهاد قطر براي ميزباني جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۲۳ موافقت كردند. بعد از كناره‌گيري چين از ميزباني اين بازي‌ها در خرداد ۱۴۰۲ به علت شيوع كرونا و مشكلات در آماده‌سازي زيرساخت‌هاي خود براي ميزباني از اين مسابقات، قطر، كره‌جنوبي و اندونزي سه كشوري بودند كه پيشنهادهاي نهايي خود را براي ميزباني ارايه كردند كه اين كنفدراسيون به علت تجربه بالاي قطر در ميزباني از مسابقات ليگ قهرمانان آسيا به صورت متمركز و ميزباني از جام جهاني تا يك ماه آينده و وجود زيرساخت‌هاي مناسب، با اعطاي ميزباني به اين كشور موافقت كرد. قطر پيش از اين در سال‌هاي ۱۹۸۰ و ۲۰۱۱ ميلادي نيز ميزباني جام ملت‌هاي آسيا را برعهده داشته است و اكنون براي سومين بار ميزباني از اين رويداد بزرگ را برعهده مي‌گيرد.»
اما در مورد مسابقات قهرماني آسيا در سال 2027 كه ايران هم جزو نامزدهايش به حساب مي‌آمد رييس كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام كرد دو كشور هند و عربستان به عنوان ميزبان‌هاي نهايي معرفي شدند. ورزش3 در اين رابطه نوشت: «ايران براي ميزباني اين رقابت‌ها اعلام آمادگي كرده و حتي جزييات اطلاعات ورزشگاه‌هاي خود را هم در اختيار‌ اي‌اف‌سي قرار داده بود تا مسوولان اين نهاد براي بررسي بيشتر راهي شهرهاي ايران شوند اما در نهايت، فدراسيون فوتبال ايران در بين گزينه‌هاي نهايي قرار نگرفت. بر اساس اعلام وبسايت كنفدراسيون فوتبال آسيا، ايران ۱۳ اكتبر (هفته گذشته) انصراف خود از ميزباني جام ملت‌ها را اعلام كرد كه احتمالا اين تصميم به دليل انتشار اخبار پيرامون تمايل‌‌ اي‌اف‌سي به ميزباني هند و عربستان گرفته شده است.
با اين حال در نهايت ايران كه در سال‌هاي گذشته هميشه كانديداي شكست خورده كارزار ميزباني‌هاي فوتبال در قاره آسيا بوده، حالا رقابت را به هند و عربستان واگذار مي‌كند.»
آخرين ميزباني ايران از جام ملت‌هاي آسيا برمي‌گردد به نزديك به نيم قرن پيش. از آن زمان تا به امروز نه تنها رقابت‌هاي معتبر در سطح قاره كهن به ايران سپرده نشده كه اخيرا ساده‌ترين ميزباني‌ها نظير ميزباني تيم‌هاي باشگاهي ايران در ليگ قهرمانان آسيا از رقبا نيز از كشورمان گرفته شده است. نبود زيرساخت‌هاي لازم، سياست‌هاي توريست‌گريز و منازعات سياسي بين‌المللي از مهم‌ترين دلايل محروميت ايران از ميزباني رقابت‌هاي معتبر بين‌المللي است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون