• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5449 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند

كارشناسان مي‌گويند با برخي مراقبت‌هاي ساده مي‌توان آمار تصادفات و مرگ را كاهش داد

نوروز و مرگ در جاده‌هاي كشور

آمار جان‌باختگان تصادفات نوروزي سال ۱۴۰۱ هزار و ۱۴۶ نفر بوده است

گروه حادثه| گاهي نوروز حادثه و مرگ نيز به همراه مي‌آورد و كام خانواده‌ها را تلخ مي‌كند. تصادفات جاده‌اي يكي از اين حوادث است. در واقع مي‌توان گفت؛ تصادفات جان بسياري از ايراني‌ها را مي‌گيرد و هر سال تصادفات جاده‌اي نوروزي نسبت به سال گذشته خود افزايش دارد. در چنين شرايطي كارشناسان نگران نوروز پيش‌رو هستند و از مردم و مسوولان مي‌خواهند كه با رعايت اصول و دستورات راهنمايي و رانندگي در جهت كاهش تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن گام بردارند. 
طبق خبرهاي رسمي منتشر شده، بيشترين آمار كشته‌هاي حوادث رانندگي نوروز سال ۱۴۰۱ در روز جمعه ۵ فروردين با ثبت ۸۰ فوتي بوده است و كمترين آن با ۲۵ فوتي در روز ۱۴ فروردين ثبت شده است. 
فروردين سال جاري، «كمال هاديانفر» رييس پليس راهور فراجا در مورد تصادفات نوروزي فروردين ماه ۱۴۰۱ گفت: «بيشترين زمان تصادفات در نيمه اول نوروز بين ساعات ۱۶ تا ۲۰ و بعد از آن ۱۲ تا ۱۶ عصر رخ داد. بعضي معابر نور كافي ندارند، خط‌كشي‌ها آشكارسازي نشده و شرايط مناسبي ندارند براي همين رانندگان نبايد در ساعات شب رانندگي كنند. علت ۸۲درصد از تصادفات سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو، خستگي و خواب‌آلودگي است. تا ۵ فروردين ماه (۱۴۰۱)، ۴۳۰ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند و ۸ هزار و ۳۰۰ نفر نيز مجروح شدند. ۳۲درصد از جان‌باختگان در تصادفات سرنشين خودروها و غالبا كودكان و افراد كهنسال هستند و چون اغلب از كمربند ايمني استفاده نمي‌كنند، جان خود را از دست مي‌دهند. در تصادفات اصلا گزارشي نداريم كه ايربگ خودروها عمل كرده باشند. بنابراين نمي‌توان گفت كه اين وسيله جان پناهي براي مردم است. نوروز (۱۴۰۱) با افزايش ۴۸درصدي تردد خودروها مواجه بوديم و اگر تردد رفت و برگشت را محاسبه كنيم بالاي ۵ ميليون تردد ثبت شده است. مسلم است كه هرچه تردد بيشتر شود، ميزان تصادفات هم بيشتر خواهد شد. عمده علل تصادفات در نيمه اول نوروز ۱۴۰۱ عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه است. اين علت در محورهاي شمالي كه غالبا بارش داريم و سطح جاده‌ها لغزنده است، بيشتر بود و در جاده‌هاي جنوب كشور هم به جهت طولاني بودن مسير اين اتفاق مي‌افتد. ۳۸درصد از تصادفات در نقاط حادثه‌خيز رخ مي‌دهند.» 
آبان ماه امسال نيز «حسن مومني» رييس پليس‌راه راهور فراجا در مورد نقاط حادثه‌خيز كشور گفت: «تعداد ۳ هزار و ۳۹۲ نقطه حادثه‌خيز در جاده‌هاي كشور شناسايي شده است. يك‌هزار نقطه تاكنون اصلاح شده و رفع نقاط ديگر نيز در حال انجام است. از اين تعداد نقاط حادثه‌خيز، يك‌هزار و 585 نقطه پرتصادف و يك‌هزار و 800 نقطه نيز داراي تصادف است. اولويت رفع نقاط حادثه‌خيز در جاده‌هاي پرتصادف كشور است. استان‌هاي فارس، خراسان رضوي، اصفهان، آذربايجان شرقي، كرمان و سيستان‌وبلوچستان، بيشترين تعداد فوتي در تصادف را دارند.» 

تصادفات نوروزي ۱۴۰۱  نسبت به سال گذشته ۱۱.۴درصد رشد داشته
براساس آمار سازمان پزشكي قانوني تعداد كشته‌هاي تصادفات جاده‌اي نوروز سال ۱۴۰۱ نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۴درصد رشد داشته است. اين درحالي است كه در بازه زماني ۲۵ اسفند الي ۱۵ فروردين ماه ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر كشته و در همين بازه زماني در نوروز ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر كشته شدند. 
در نوروز ۱۴۰۱ استان سيستان و بلوچستان با ۱۲۴ كشته در صدر آمار قرار داشت و استان فارس با ۹۴ كشته و كرمان با ۹۲ كشته به ترتيب دوم و سوم بودند. 
طي اسفند ماه سال ۱۴۰۰؛ هزار و ۳۳۸ نفر بر اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند كه در اين ميان استان فارس با ۱۲۲ كشته در صدر جدول قرار داشت. 
همچنين طي 10 ماهه اول سال ۱۴۰۱ طبق آمار حوادث رانندگي ارجاعي به پزشكي قانوني ۱۶ هزار و ۳۷۳ نفر جان خود را از دست دادند. درحالي كه طي همين بازه (10 ماهه نخست سال ۱۴۰۰) آمار كشته‌شدگان حوادث رانندگي ۱۴ هزار و ۳۴۸ نفر اعلام شده بود. اين مقايسه نشان مي‌دهد تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگي در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۴.۱درصد رشد داشته است. در اين ميان استان فارس با هزار و ۲۸۰ كشته (طي 10 ماهه اول سال ۱۴۰۱) در صدر جدول جاي گرفته كه اين استان نسبت به سال گذشته (طي 10 ماهه اول سال ۱۴۰۰) ۹.۴درصد رشد داشته است.
طبق آمارها سالانه بيش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌هاي كشور ما كشته مي‌شوند و ميزان تصادفات جاده‌اي در ايران ۲۰درصد بيشتر از استانداردهاي جهاني است. 
آذر ماه امسال بود كه رييس پليس راهور فراجا درباره حوادث رانندگي در ايران گفت: «۳۴درصد تصادفات در راه‌هاي اصلي اتفاق مي‌افتد. ۷۵درصد تلفات جاني تصادفات نيز در اين مسيرها صورت مي‌گيرد. با افزايش آمار تصادفات پيش‌بيني مي‌شود تا آخر امسال ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.»
همچنين در مورد خودروهاي پرتصادف ايران «اعتماد» يادآور مي‌شود كه ۶ خودرو در پرونده‌هاي پرتصادف كشور قرار دارند. پرايد (۷۰۰۰) مورد، پژو ۴۰۵ (۴۲۱۰) مورد، سمند (۱۸۰۶) مورد، پژو پارس (۱۷۲۵) مورد، پژو ۲۰۶ (۱۵۱۹) مورد و پيكان با (۱۰۰۶) مورد كه جزو آمار پرتصادف‌ترين خودروهاي ايران به حساب مي‌آيند.

مقايسه آمار تلفات تصادفات نوروزي  در چند سال گذشته
بررسي‌هاي «اعتماد» از آمار منتشر شده جان‌باختگان تصادفات طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد؛ نوروز ۱۴۰۱ بيشترين تلفات مربوط به تصادفات را داشته است. 
  نوروز سال ۱۳۹۶؛ ۸۷۴ نفر كشته شدند. 
  نوروز سال ۱۳۹۷؛ هزار و ۳۴ نفر كشته شدند. 
  نوروز سال ۱۳۹۸؛ ۹۱۴ نفر كشته شدند. 
  نوروز سال ۱۳۹۹؛ ۵۳۴ نفر كشته شدند. 
  نوروز سال ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر كشته شدند. 
  نوروز سال ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر كشته شدند. 
«علي يزداني» رييس اورژانس ۱۱۵ مشهد از افزايش آمار تصادفات جاده‌اي سفرهاي نوروزي ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه با نوروز سال گذشته خبر داد. او در اين خصوص گفت: «متاسفانه شاهد رشد ۱۴درصدي تصادفات جاده‌اي در همين چند روز اخير كه سفر‌هاي نوروزي آغاز شده است، بوده‌ايم كه امري نگران‌كننده است. اغلب فوتي‌هاي حوادث تصادف به علت شدت جراحات وارده از دست مي‌روند و تكنیسين‌هاي اورژانس در محل تلاش خود را انجام مي‌دهند.» 
اين در حالي است كه «جعفر ميعادفر» رييس سازمان اورژانس كشور در مورد كاهش ۲۰درصدي جان‌باختگان تصادفات در نوروز ۱۴۰۲ گفت: «قرار شده با همه مشكلات، كمبودهاي اعتباري و فرسودگي ناوگاني و خستگي نيروي انساني از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردين با تمام ظرفيت ورود پيدا كنيم تا به جد شاهد كاهش آمار كشته‌ها و‌ مصدومان تصادفات باشيم. هدف‌گذاري شده تا براي كاهش ۲۰درصدي جان‌باختگان تصادفات نوروزي ۱۴۰۲ تلاش شود.» 
«جواد قنات» استاندار خراسان جنوبي نيز در اين راستا گفت: «بايد تلفات جاده‌اي و تصادفات در نوروز ۱۴۰۲ به حداقل برسد. پليس راه، راهداري، هلال‌احمر، اورژانس و به ويژه فرمانداران بايد تمركز خود را بر امدادرساني، حضور و كنترل ترافيك بگذارند و مسيرها، نقاط حادثه‌خيز و روزهاي حساس شناسايي و اقداماتي انجام شود تا در اين نقاط و روزها شاهد حوادث نباشيم. كشيك جرثقيل، اتوبوس جايگزين براي جابه‌جايي مسافران حادثه‌ديده، كشيك شركت نفت و پيش‌بيني سوخت امدادي، كشيك شركت بيمه و پزشكي قانوني، كشيك صنوف و امداد خودرو بايد مدنظر قرار گيرد و برپايي سياه‌چادرهاي عشايري در ۳۰ كيلومتري شهرها بسيار حياتي است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون