• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4068 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۰ فروردين

مدير يك موسسه ديني تشكيل كشور قم را پيشنهاد داد

قم يا واتيكان ايراني؟

صداي تشكيل واتيكان ايراني در دهه چهارم انقلاب از قم شنيده مي‌شود. مدير يك موسسه ديني پيشنهاد داده حساب قم از باقي شهرها جدا و اين شهر با اختصاص چند پالايشگاه يا پتروشيمي به عنوان كشوري جديد در ميانه ايران اداره شود.

احمد زادهوش، مدير جامعه‌المرتضي در يادداشتي كه روز گذشته در كانال تلگرامي نامه‌هاي حوزوي منتشر شده پيشنهاد تشكيل كشوري به نام قم و تبديل حوزه علميه قم به كشوري مستقل مانند واتيكان را داده است تا حوزه علميه قم به نظام رهبري ديني شيعيان جهان تبديل شود. زادهوش در اين يادداشت معتقد است كه وقت آن رسيده قم به «كشوري با مرزهاي جغرافيايي مشخص، پرچمي مخصوص، قانون اساسي پذيرفته شده در مجامع بين‌المللي و پذيرنده سفيران كشورهاي مختلف» تبديل شود.

زادهوش همچنين پيشنهاد داده كه تبديل قم به واتيكان يا «در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد يا حتي به راي مردم مستند شود» و پس از اين اتفاق هم « با اختصاص يك يا چند واحد اقتصادي مانند پالايشگاه يا پتروشيمي به اين كشور بخشي از نيازهاي مالي آن تامين شودكه البته با استقلال حوزه علميه شيعه، جذب مشاركت‌هاي مردمي و اتكا به وجوهات شرعيه و بريه امكان بيشتري مي‌يابد.»

پس از اين پيشنهاد صفحه توييتر قم‌نيوز هم نظرسنجي را با كاربران اين شبكه مجازي به اشتراك گذاشت و پرسيد «آيا با تشكيل كشور مستقل قم مانند كشور واتيكان با محوريت حوزه علميه قم موافق هستيد؟» در انتهاي اين پيام هم البته تاكيد شده‌بود كه «نتيجه اين نظرسنجي براي مقامات نظام ارسال مي‌شود.» تا بعدازظهر روز چهارشنبه هم تعداد آراي مثبت به اين پيشنهاد البته با اختلاف كمي بيش از راي «نه» به اين پرسش بود.

سيدرضا اكرمي، ‌عضو جامعه روحانيت مبارز در اين مورد به «اعتماد» گفت: «آنچه به عنوان تشكيل كشور مستقل قم مطرح شده، سخني فاقد مشورت و بررسي جامع است.» او همچنين بيان كرد: «عده‌اي مي‌گويند ديانت و سياست از حكومت جدا است و به همين دليل حوزه، روحانيت و علما به كار خود پرداخته و دولت استقلال خود را داشته باشد. صحبت‌هايي به اين شكل درست نيست زيرا اين موضوعات از يكديگر تفكيك نمي‌شوند.»

اين روحاني معتقد است كه نبايد ميان شهرهاي مذهبي و اسلامي تفكيك قايل شد و قوانين متفاوتي در اين شهرها اجرا شود. البته اكرمي بر اين باور است كه اگر مطرح كنند چون اين شهرها مذهبي هستند و برخي خلقيات نامناسب با اين شهر را نبايد انجام دهيم صحيح است اما اينكه گفته شود قم يا مشهد از قاعده ديگري بايد پيروي كنند را نمي‌پذيرم.»

محمدتقي فاضل‌ميبدي، ‌مدرس حوزه نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» اين طرح را «طرحي مسخره» خواند كه نه‌تنها قابليت اجرايي شدن ندارد بلكه نبايد به آن پرداخته شود.

همزمان با اين پيشنهاد پايگاه خبري حوزه‌نيوز به انتشار يادداشتي با عنوان «چرا ايده كشور قم اشتباه است» با هشتگ نه به كشور قم به بررسي اين پيشنهاد پرداخت. بر اساس تحليل اين پايگاه خبري «سكولاريسم مبناي تشكيل قم» است و نگارنده تاكيد دارد كه با نگاهي به تاريخچه كشور واتيكان، سير كليساي كاتوليك و تحقق جدايي كامل دين از سياست در مسيحيت مشهود است. همچنين در بخشي از اين يادداشت «جدايي‌طلبي مذهبي» به عنوان عنصري براي « آغاز تنش» به حساب مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون