• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4069 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱ ارديبهشت

نيت صد ساله؛ تربيت نسل جوان

ندا انتظامي

تا چهار سال پيش جشنواره بين‌المللي فيلم فجر يك جشنواره در قالب ملي و بين‌المللي بود؛ اما از چهارسال پيش مسير اين دو بخش از هم جدا شد و مخاطبان سينما شاهد برگزاي دو جشنواره «ملي فيلم فجر» و «جشنواره جهاني فيلم فجر» در دو بازه زماني متفاوت، با دو دبير و دو سياست متفاوت هستند.

برخلاف اينكه جشنواره فيلم فجر در حال سبك كردن بخش‌هاي خود است، جشنواره جهاني به بخش‌هاي جديد و البته كشف استعدادهاي جديد علاقه دارد، اين سياست را در دوره‌هاي اخير خود لحاظ كرده و به جوانان فيلمساز ميدان داده؛ به عبارت ديگر برخلاف جشنواره ملي درهاي خود را برجوانان باز كرده است.

به نظر مي‌رسد كه دست‌اندركاران اين جشنواره نيت صد ساله دارند و افق چشم‌انداز خود را نه در بازه زماني نزديك بلكه در آينده تنظيم كرده‌اند و به همين منظور بخش «دارالفنون» را راه‌اندازي كرده‌اند. دارالفنون يا اردوي استعداديابي كه آن طور كه خود جشنواره در مورد آن گفته است با هدف شناسايي و كشف اين استعدادها در طول جشنواره و در حين كلاس‌ها و كارگاه‌هاي مختلف آموزشي با حضور سينماگران و اساتيد ايراني و خارجي برپا شده است. هنرجويان دارالفنون پس از طي اين دوره شش روزه، به عضويت دايمي اين مركز درمي‌آيند و درنتيجه فعاليت‌هاي سينمايي آنها در طول سال مورد پايش و رصد جشنواره قرار خواهد گرفت.

البته همان طور كه رضا ميركريمي در مقام دبير جشنواره جهاني در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره اهداف جشنواره جهاني اعلام كرده بود: «مي‌خواهيم سينماي تمام كشورهاي منطقه را نمايندگي كنيم.» به همين دليل جاي تعجبي هم ندارد كه اين بخش متعلق به جوانان فيلمساز كشورهاي منطقه و جهان هم باشد.

از سوي ديگر برخلاف عدم توجه جشنواره ملي به فيلم‌هاي فيلمسازان جوان، در سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر ۵ فيلم ايراني و ۶ فيلم خارجي از كارگردانان فيلم اولي در سي‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر براي دريافت جايزه بهترين فيلم اول رقابت مي‌كنند.

توجه به جوانان از يك‌سو خوشحال‌كننده و از سوي ديگر نگران‌كننده است. خوشحال‌كننده است چراكه نشان مي‌دهد سياستگذاران اين جشنواره به‌ضرورت توجه به جوانان پي برده‌اند و بدون تنگ‌نظري راه را براي جوانان باز و مسير انتقال دانش از نسل حرفه‌اي به نسل جديد را فراهم كرده‌اند. نگران‌كننده است چراكه همواره سياست‌هاي يك جشنواره ادامه نمي‌يابد بلكه با تغيير دبير، اين سياست‌ها هم ناتمام مي‌ماند. اميدوارم كه با توجه، تاثير اين سياست و اين نگاه به جوانان ادامه يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون