• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

تشريك مساعي قوا براي حل مشكلات كشور

شرايط حساس كنوني

حسن روحاني رييس‌جمهور و صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه عصر ديروز به بهارستان رفتند تا دومين جلسه سران قوه در سال جديد تشكيل شود. اولين جلسه را همان هفته اول فروردين به ميزباني رييس‌جمهور تشكيل داده و درباره مسائلي نظير كم‌آبي، توجه به توليد داخلي و سفرهاي آتي خود به كشورهاي خارجي گفت‌وگو كرده بودند. برگزاري نشست ديروز نشان داد كه روساي قوا با توجه به موثر واقع شدن جلسات سال گذشته يك بار ديگر تصميم گرفته‌اند تا به نشست‌هاي خود نظم داده و ضمن جبران وقفه‌اي كه در ماه‌هاي آخر سال قبل ايجاد شده بود؛ بيشتر گفت‌وگو كنند. آخرين نشست سران قوا در سال 96 كه قرار بود نهم دي ماه برگزار شود، به تعويق افتاد و به اين ترتيب آخرين مذاكره سه رييس قوه در سال گذشته به آذر ماه برمي‌گردد. همان جلسه‌اي كه به ميزباني روحاني برگزار شد و تكليف وضعيت سپرده‌گذاران موسسات مالي و اعتباري و برخي مسائل داخلي و بين‌المللي را روشن كرد. روحاني و برادران لاريجاني در پاييز گذشته چندين جلسه نزديك به هم و موثر داشتند. فقط در آبان ماه دو بار به گفت‌وگو نشستند و به گفته رييس‌جمهور تلاش كردند كه سرعت تصميم‌گيري‌ها بيشتر شود.

 

وجه تمايز جلسه ديروز

جلسه‌ ديروز روساي قوا با جلسات معمول متفاوت بود زيرا برخلاف هميشه سه رييس قوا در يك اتاق دربسته گفت‌وگو نكرده و همراهاني از جمله برخي نمايندگان مجلس، وزرا و اعضاي شوراي عالي قضايي داشتند. در مورد اينكه وزرا و اعضاي شوراي عالي قضايي چقدر به حضور در اين جلسه تمايل داشتند، حرفي زده نشد اما مجلسي‌ها اصرار زيادي داشتند. چنانكه برخي از نمايندگان صبح ديروز با امضاي‌ نامه‌اي خطاب به هيات رييسه خواستار برگزاري قرعه‌كشي و انتخاب ۱۵ نماينده براي سخنراني در جلسه قواي سه گانه شدند. حسينعلي حاجي دليگاني نيز در جريان نشست علني ديروز ضمن تشكر از برگزاري نشست مسوولان ارشد سه قوه، گفت: اگر بنا باشد سخنان نمايندگان مجلس به صورت قرعه‌كشي مطرح نشود، اين نشست نمايشي بيش نخواهد بود.

علي لاريجاني در پاسخ به او گفت كه نمايندگان فراكسيون‌هاي سياسي (ولايي، ‌اميد و مستقلين) در جلسه حاضر خواهند بود و به اين ترتيب مشخص شد كه قرعه‌كشي در كار نيست. اظهارات لاريجاني اين تصور را به وجود آورد كه روساي سه فراكسيون در ديدار با روساي قواي مقننه، قضاييه و مجريه نظرات خود را بيان مي‌كنند اما يكي از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اميد گفت كه محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد در اين جلسه سخنراني نكرده و اين محمدرضا تابش و پروانه سلحشوري هستند كه نظرات خود را بيان مي‌كنند. در نهايت اين جلسه همان‌طور كه اعلام شده بود با حضور نمايندگان فراكسيون‌هاي سياسي، وزرا و اعضاي شوراي عالي قضايي تشكيل شد و تعداد حاضرين آنقدر زياد بود كه از صحن علني به عنوان محل برگزاري جلسه استفاده شود. گفت‌وگوهاي سه ساعته مسوولان بلندپايه كشور حول محور مسائل اقتصادي و فرهنگي انجام شد و بخشي از آن توسط حاضران رسانه‌اي شد. محمدرضا تابش و پروانه سلحشوري دو عضو فراكسيون اميد كه زمان سخنراني اختصاص يافته به اين فراكسيون را تقسيم كرده بودند، حميد رضا حاجي بابابي عضو فراكسيون ولايي و كاظم جلايي عضو فراكسيون مستقلين نيز از كساني بودند كه پشت تريبون رفته و نظرات خود بيان كردند.

 

روحاني: راه موفقيت همفكري قوا است

حسن روحاني رييس‌جمهور در پايان نشست خبري ديروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن ارزشمند خواندن مسائل مطروحه، گفت: اين جلسه در آغاز سال جديد همفكري بسيار خوبي بود و در آن همه مشكلات و مسائل مورد نياز و مطالبات مردم مورد بحث قرار گرفت. در اين جلسه نمايندگان محترم مجلس و روساي قوا صحبت كردند و بسيار مهم بود كه همه همفكر و هم‌نظر بوديم.

وي خاطرنشان كرد: امسال به خاطر كمبود نزولات آسماني، كشور با مشكلاتي مثل مساله كم‌آبي مواجه است كه در اين جلسه راجع به آن بحث شد. درباره مسائل و مشكلات منطقه و موضوعاتي همچون برجام كه ممكن است بدعهدي‌هايي در خصوص آن انجام بگيرد، صحبت شد كه براي همه اينها بايد برنامه لازم را داشته باشيم.

به گفته وي، دولت در اين جلسه نظرات خودش را به نمايندگان مجلس و مسوولان عاليرتبه قضايي ارايه كرد. براي مساله آب، كارگروهي تشكيل داديم كه به‌طور منظم تصميماتي كه در اين زمينه اتخاذ مي‌كند را اطلاع‌رساني خواهد كرد و در زمينه مسائل اقتصادي هم دولت تصميمات خوبي اتخاذ كرده است.

وي با بيان اينكه دولت در مساله ارز، پيش‌قدم شد گفت: مردم عزيز، كاملا ‌مطمئن باشند از لحاظ نياز ارزي مردم در واردات و در زمينه خدماتي كه مردم نياز به ارز دارند، دولت ارز لازم را در اختيار دارد و در اختيار مردم خواهد گذاشت.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه مردم نبايد هيچ‌ گونه نگراني در اين زمينه داشته باشند، افزود: مردم ما مطمئن باشند امسال، سالي است كه دولت در زمينه اشتغال، قدم‌هاي بسيار بهتري برخواهد داشت.

روحاني با اشاره به اقدماتي كه دولت در زمينه محيط زيست انجام داده است، گفت: مجلس شوراي اسلامي در زمينه مقابله با ريزگردها تصميم خوبي در بودجه اتخاذ كرده و آن تصميم را اجرايي و عملياتي خواهيم كرد و شاهد شرايط بهتري در محيط زيست در سال جاري خواهيم بود.

رييس‌جمهور راه موفقيت در همه امور را همفكري و هماهنگي بين قواي سه گانه برشمرد و گفت: يكي از نكاتي كه امروز هر سه قوه بر آن تاكيد داشتند، مساله امنيت سرمايه‌گذاري، جذب سرمايه‌گذاري و رفع موانع در اين بخش بود و اين تصميم قاطع دولت، مجلس و قوه قضاييه است كه موانع سرمايه‌گذاري و توليد را رفع كنند.

 

لاريجاني: خوشبختانه نگاه‌ها به هم نزديك است

علي لاريجاني در پايان جلسه ديروز ضمن قدرداني از قوه مجريه و قوه قضاييه براي قبول دعوت مجلس براي اين نشست گفت: اقدام خوبي بود كه همه امناي كشور در اين شرايط حساس در اين جلسه حضور داشتند و همانطور كه مطرح شد مسائل حساس و مهم كشور مورد بحث قرار گرفت.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين مطلب افزود: نگاه‌ها براي حل مشكلات به هم نزديك است سازوكارهايي هم بحث شد تا براي پيگيري امور به حل نزديك‌تر شويم. تصور مي‌كنم اين جلسه يك شروع خوب براي سال جديد با توجه به نكات رهبري براي توليد ملي بود و ان‌شاءالله آهنگ سرعت بخشي در كارها در پيش گرفته مي‌شود.

لاريجاني در حالي از نزديك نگاه‌هاي سه قوه سخن گفته و اميدوار است كه جلسه ديروز شروع خوبي براي سال جديد باشد كه اصل موضوع اصرار نمايندگان مجلس به حضور در جلسه نشان از دل پر آنها از دولت دارد. وكلاي ملت مدت‌ها است كه شنيده نشدن انتقادهاي‌شان گلايه دارند و براي همين هم جلسه ديروز را مغتنم شمرده بودند. تلاش‌شان براي بيان ديدگاه‌ها در حضور رييس‌جمهور چنان بود كه بخش عمده‌اي از زمان جلسه به تشنج و همهمه گذشت. اين مطلب را يكي از حاضرين در نشست ديروز به «اعتماد» گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون