• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4086 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

هفدهمين شهردار تهران امروز تعيين مي‌شود

حميدرضا خالدي| امروز قرار است هفدهمين شهردار تهران با راي اعضاي شوراي شهر انتخاب شود و بركرسي مديريت شهري تكيه زند؛ صندلي داغي كه بي‌شك جاي گرم و نرمي براي شهردار آينده تهران نخواهد بود و وي شهري را تحويل خواهد گرفت كه هنوز پر است از دغدغه‌ها و چالش‌ها و «اما» و «اگر»‌هاي بسيار. همين مساله مهم‌ترين دليل براي حساسيت درانتخاب گزينه‌اي است كه بايد سكان هدايت بزرگ‌ترين و پرجمعيت‌ترين شهر كشور را در دست بگيرد. در چنين شرايطي شهردار آينده به دور از تعصبات سياسي بايد فردي باشد كه درعين برخورداري از وجهه سياسي و تعاملاتي بسيار خوب با دولتمردان و سيستم حاكميت، مدارج مختلف مديريتي در بخش شهري و مديريت شهري را پشت سرگذاشته باشد و شناختي كافي نسبت به دغدغه‌هاي اداره كلانشهري چون تهران را داشته باشد. اما كارنامه دو كانديداي كنوني شهرداري تهران در اين دو بخش يعني عهده‌دار بودن مديريت‌هاي كلان «سياسي» واجرايي و همچنين مديريت در بخش امور «شهري» چگونه است؟

مديريت در جايگاه‌هاي «سياسي»

وجهه و كارنامه سياسي و قدرت چانه‌زني با بخش‌هاي مختلف حاكميت و دولت و نهادهاي مختلف، براي شهردار تهران اگر حياتي نباشد، بي‌شك الزامي است. فاكتوري كه مي‌تواند تا حدودي از تكرار سرنوشت نجفي براي هفدهمين شهردار تهران جلوگيري كند. در اين مورد كارنامه سميع‌الله حسيني مكارم 57 ساله نشان مي‌دهد وي تاكنون سابقه مديريت در نهادهاي سياسي و پست‌هاي كليدي را نداشته است ضمن آنكه عضو هيچ جبهه و جناح سياسي نيز نيست. در عوض كارنامه سيد محمد علي افشاني، ديگر كانديداي شهرداري تهران پر است از حكم‌هاي مختلفي كه براي تصدي سمت‌هاي سياسي و اجرايي گرفته است. وي كه عضو حزب اعتماد ملي است، تاكنون استانداري فارس در دولت يازدهم، معاون عمراني وزيرآموزش و پرورش و رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در دولت اصلاحات و معاون عمراني استانداري استان‌هاي خوزستان، سمنان و كهگيلويه و بويراحمد را دركارنامه خود دارد كه باعث شده از وي چهره‌اي محبوب در استان‌هاي مختلف كشور به يادگار بماند. وي كه فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد MBA از دانشگاه صنعتي شريف است در دوره قبل نيز يكي از 7 گزينه شهرداري تهران بود كه در نهايت به نفع نجفي انصراف داد. افشاني 58 ساله‌ متولد خوزستان، به بياني يكي از چهره‌هاي سياسي محبوب اصلاح‌طلبان است كه از سوي طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبان نيز حمايت ‌شده و گفته مي‌شود در بين 7 گزينه شهرداري بيشترين راي را در اين ليست داشته است.

سوابق اجرايي در كسوت مديريت «شهري»

دربخش مديريت شهري نيزگرچه هر يك از اين دو كانديدا سوابقي را در كارنامه خود دارند ولي اين سوابق با هم، فاصله معناداري را دارد. تنها سابقه مديريت شهري درمورد حسيني مكارم، به سابقه فعاليت 7-6 ماهه وي به عنوان معاون مالي نجفي در شهرداري تهران برمي‌گردد و مابقي سوابق وي، به فعاليت در پست‌هاي مديريتي در سازمان‌هايي مانند ميراث فرهنگي، پست‌بانك و البته تدريس در دانشگاه برمي‌گردد. در مقابل، استانداري و معاون استانداري در بخش‌هاي مختلف كشور دركنار معاونت عمراني وزيركشور و رييس سازمان شهرداري‌هاي كشور از «افشاني» به عنوان دو نهاد بالادستي شهرداري‌ها، مديري كاركشته در بخش «شهري» ساخته است كه هم با دغدغه‌ها و چالش‌هاي تهران آشناست و هم قدرت تعامل و چانه‌زني با ساير شهرداران كلانشهرها را دارد. حال بايد منتظرماند تا نتيجه راي‌گيري از اعضاي شوراي شهر تهران مشخص شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون