• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4086 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

رهبر انقلاب اسلامي:

مهم‌ترين نياز امروز دنياي اسلام وحدت و پيشرفت علمي است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (شنبه) در ديدار شركت‌كنندگان در كنگره بين‌المللي «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي»، مهم‌ترين نياز امروز دنياي اسلام را «وحدت و يكپارچگي» و همچنين «حركت جدي براي پيشرفت علمي در همه علوم» دانستند و تاكيد كردند: امروز «بيداري» در دنياي اسلام به وجود آمده است و با وجود تلاش غربي‌ها براي انكار آن، اين بيداري زمينه‌ساز گرايش بيشتر به اسلام و نويدبخش آينده‌اي بهتر است.

رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از دستاندركاران و پديدآورندگان اين همايش، به ويژه شخص حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي، گفتند: امروز هر حركتي كه موجب شناخت بيشتر گروه‌ها و فرقه‌هاي اسلامي از يكديگر شود، يك حسنه است و اين گردهمايي از مصاديق حركت در جهت اتحاد امت اسلامي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش ديرينه دشمنان براي رودررو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنين شرايطي، هر عملي كه موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت يكديگر و زمينه‌ساز هم‌افزايي آنها شود، به وحدت و يكپارچگي امت اسلامي كمك خواهد كرد.

ايشان به نقش شيعه در طول تاريخ براي اعتلاي علوم اسلامي و طبيعي اشاره و خاطرنشان كردند: اين آثار و خدمات گرانبها بايد به امت اسلامي معرفي شوند زيرا مايه افتخار و موجب يكپارچگي خواهند بود.

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر لزوم مراقبت جدي براي جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و گلايه ميان فِرق اسلامي، گفتند: يكي از مسائل بسيار مهم و مورد نياز كنوني دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي و حركت جدي در اين زمينه است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، علت اصلي تحت سلطه قرار گرفتن دنياي اسلام را عقب‌ماندگي علمي دانستند و افزودند: دنياي غرب بعد از قرن‌هاي متمادي عقب‌ماندگي علمي، توانست با استفاده از پيشرفت‌هاي علمي دنياي اسلام، ثروت و قدرت علمي، نظامي، سياسي و تبليغاتي خود را افزايش دهد و در نهايت با استعمار، وضعيت كشورهاي اسلامي را به شرايط كنوني برساند.

ايشان با اشاره به زورگويي قدرت‌هاي غربي به كشورهاي اسلامي و دنباله‌روي بسياري از حكام اين كشورها از زورگويان بين‌المللي، تاكيد كردند: اين شرايط بايد به‌واسطه پيشرفت علمي كشورهاي اسلامي تغيير كند و دنياي اسلام مي‌تواند بار ديگر در قله تمدن بشري قرار گيرد.

رهبر انقلاب، حركت در مسير پيشرفت علمي را وظيفه حكومت‌هاي اسلامي و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنياي اسلام بايد يك حركت عظيم فكري و يك خواست عمومي براي پيشرفت علمي و رسيدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از حركت جمهوري اسلامي ايران در مسير پيشرفت علمي به عنوان يك نمونه موفق ياد كردند و افزودند: براساس گزارش‌هاي مراكز علمي جهاني، شتاب حركت علمي ايران در سال‌هاي گذشته، ۱۳ برابر متوسط جهاني بوده است.

ايشان خاطرنشان كردند: ما اين مسير را تا رسيدن به مرزهاي علم و دانش ادامه خواهيم داد و ايران برخلاف غربي‌ها، آمادگي انتقال دستاوردها و پيشرفت‌هاي علمي خود را به ديگر كشورهاي اسلامي دارد.

رهبر انقلاب، پيشرفت در علوم اسلامي و علوم طبيعي را ضروري خواندند و افزودند: يكي از مواردي كه اسلام مي‌تواند در مسائل مختلف بشري «حرف نو» داشته باشد، در زمينه مسائل فقهي است كه بايد در اين زمينه كار بيشتر و جدي‌تري انجام شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه بايد در زمينه فلسفه و علوم عقلي، سرعت حركت علمي افزايش يابد، گفتند: غربي‌ها، فلسفه خود را تا عرصه‌هاي مختلف مسائل سياسي و اجتماعي امتداد داده‌اند و ما نيز بايد چنين كاري را انجام دهيم زيرا فلسفه اسلامي، قوي‌تر، ريشه‌دارتر و مستحكم‌تر از فلسفه غربي است.

ايشان با اشاره به گسترش بيداري در دنياي اسلام و افزايش گرايش به اسلام در جهان، خاطرنشان كردند: امروز جوانان در دنيا، سوال‌هاي زيادي دارند كه مي‌خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بيابند، بنابراين بايد حركت علمي در دنياي اسلام شتاب بگيرد و امت اسلامي بار ديگر به اوج اقتدار علمي و تمدني خود برسد تا دشمنان اسلام و امريكايي‌ها نتوانند به روساي كشورهاي اسلامي دستور بدهند و «بايد و نبايد» بگويند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين اعرافي، رييس شوراي سياست‌گذاري كنگره «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعميق تفاهم ميان مذاهب اسلامي»، «بازشناسي سرمايه‌هاي فكري شيعه و مسلمانان» و «دستيابي به نقاط قوت براي تكميل و ارايه علوم اسلامي» جزو اهداف اصلي كنگره
بوده است.

همچنين حجت‌الاسلام دكتر رضايي، دبير كنگره گزارشي از اهداف و برنامه‌هاي اين همايش بيان كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون