• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4089 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

گراميداشت روز جهاني تنوع فرهنگي برگزار شد

فرصتي براي صلح

گروه اجتماعي | روز گذشته ايوان عطار مجموعه سعدآباد ميزبان فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، پوشش، موسيقي و ورزش كشورهاي مختلفي بود كه گرد هم آمده بودند تا روز جهاني تنوع فرهنگي (21 مه، 31 ارديبهشت) را گرامي بدارند. اين مراسم كه به دليل تقارن با ماه مبارك رمضان چند روز زودتر برگزار شد، ميزبان سفارتخانه 17 كشور از جمله كوبا، چين، ساحل عاج، اندونزي، سوئد، نروژ، فنلاند، يونان، هند و... بود. در آيين گراميداشت اين روز كه با حضور مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران، معاون ميراث فرهنگي كشور، دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران و سفرا و نمايندگان كشورهاي مختلف برگزار شد، حجت‌الله ايوبي كه اخيرا به سمت دبيركلي كميسيون ملي يونسكو در ايران منصوب شده است در سخنانش گفت: «در آستانه قرن بيست و يكم و در كوران جريان جهاني شدن بسياري معتقد بودند جهاني شدن يعني از بين رفتن خرده‌فرهنگ‌ها و حتي امريكايي شدن آنها. كم نبودند متفكران و انديشمندان بزرگي كه احساس مي‌كردند در جهان جهاني شده، خرده‌فرهنگ‌ها محكوم به فنا هستند. اين افتخار براي يونسكو در تاريخ بشر باقي خواهند ماند كه در آن سال‌ها پرچم تنوع فرهنگي را برافراشت. ما امروز ديگر از پروژه جهاني شدن نگراني نداريم و مي‌دانيم كه جهاني شدن هيچ تناقضي با وجود فرهنگ‌هاي مختلف ندارد.»

استر كي‌لاروش، مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران در حاشيه اين مراسم در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص فرصتي كه آشنايي فرهنگ‌هاي مختلف با يكديگر براي ترويج صلح در جهان ايجاد مي‌كند گفت: «نكته بسيار مهم اين است كه عدم آشنايي با فرهنگ‌ها فقط مختص ايران نيست و در مورد ديگر كشورها هم وجود دارد. فرصت‌هايي كه برنامه‌هايي از اين دست ايجاد مي‌كند، مي‌تواند زمينه ساز آشنايي بيشتر كشورها با فرهنگ يكديگر شود.» لاروش در خصوص ابزارهايي كه ايران در حوزه ديپلماسي فرهنگي در اختيار دارد تا تصوير درستي از خود در جهان ارايه كند، گفت: «در حال حاضر ايران 22 اثر در فهرست جهاني يونسكو دارد و معرفي اينها در دنيا مي‌تواند فرصت خيلي خوبي براي معرفي ايران در دنيا فراهم كند. از سويي ميراث ناملموس فرهنگي بخش بزرگي از زندگي بشر را تشكيل مي‌دهد، از مادر به فرزند منتقل شود و موضوعي است كه به خوبي در فرهنگ‌هاي ديگر گسترش پيدا مي‌كند. كشورهاي زيادي تمايل دارند كه فرهنگ ناملموس خود را در سطح بين‌المللي معرفي كنند و به اشتراك بگذارند. مثلا آيين نوروز كه بسياري كشورها با اينكه به شكل‌هاي متفاوت، اما در يك مقطع زماني مشترك اين آيين را برگزار مي‌كنند، همين اشتراك در يك آيين كشورهاي مختلف را به هم نزديك كرده است. سازهاي موسيقي كه در همين برنامه ديديد، شكل‌هاي متفاوتي دارند، صداهاي متفاوتي هم ايجاد مي‌كنند اما حس واحدي در افراد ايجاد مي‌كنند و همين حس مشترك نشان‌دهنده اشتراكات بشري است.» در حاشيه اين برنامه كياپارسا، مدير مجموعه فرهنگي سعدآباد از افتتاح سه موزه جديد در اين مجموعه خبر داد و به «اعتماد» گفت: «به زودي تعداد موزه‌هاي سعدآباد از 17 موزه به 20 موزه مي‌رسد. يكي از اين موزه‌ها، خانه موزه كودكي است كه مخاطب آن كودكان خواهند بود، موزه ديگر بنايي است كه زماني موزه چهره‌هاي ماندگار در آن برپا بود، اين موزه بعد از مرمت در شش ماه آينده تبديل به موزه صنايع دستي خواهد شد، كوشك احمدشاهي هم در دست مرمت است و قرار است پس از آماده شدن شرايط با نمايشگاهي از عكس‌هاي كامران عدل آن را افتتاح كنيم.»

31 ارديبهشت روز جهاني تنوع فرهنگي و گفت‌وگو براي توسعه است، روزي كه در جهان خشمگين امروز ما مي‌تواند روزنه اميدي باشد براي ترويج صلح، ايجاد امكان گفت‌وگو و ساختن جهاني امن‌تر و آرام‌تر براي زندگي نسل‌هاي آينده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون