• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4091 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ ارديبهشت

اصولگرايي شيخ نور در مقابل اصولگرايان منتقد

ناطق‌نوري: برجام با نظر مساعد رهبر انقلاب بود

«برجام» همچنان سيبل حملات تندروها است. طيفي از اصولگرايان كه همه قصور را مشخصا متوجه روحاني و تيم ديپلماسي او مي‌دانند، همان‌هايي كه تا پيش از خروج ترامپ از برجام، ‌اين توافق را يك‌سويه و مطلقا به نفع امريكا مي‌دانستند و بر اين باور بودند اين كشور به واسطه سودي كه از برجام مي‌برد هرگز حاضر به خروج از آن نخواهد بود. در ميان همه اين حملات اما يار ديرين اصولگراي دولت كه دهه 90 ائتلاف او با هاشمي‌رفسنجاني و خاتمي، ‌روحاني را بر مسند رياست‌جمهوري نشاند، گرچه اين روزها كم‌حرف و گزيده‌گوي شده همچنان پشت روحاني ايستاده و در قامت دفاع از ديپلماسي منجر به تدوين و تصويب برجام برآمده است. علي‌اكبر ناطق‌نوري كه اين روزها تنها چهره‌اي است كه شايد بتوان او را جايگزيني براي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دانست روز گذشته در ديدار با برخي خبرنگاران و سردبيران ايرنا به اين نكته اشاره كرد كه نمي‌توان دولت را تنها متولي امر در برجام دانست چرا كه به قول او «نبايد از اين موضوع غافل شويم كه مذاكره و پذيرفتن برجام حاصل تصميم‌گيري مجموعه نهادهاي كليدي نظام همچون دولت، مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بوده است.»ناطق نوري همچنين تاكيد كرد «رهبر معظم انقلاب ضمن اعلان بي‌اعتمادي به امريكا، كليات برجام را تاييد كردند كه بدون اذن ايشان هم، برجام از سوي ايران قابل پذيرش نبود. ايشان مكرر تيم مذاكره‌كننده را تاييد و حمايت كردند ضمن اينكه پيش‌بيني بدعهدي و خروج امريكا را هم كرده بودند، لذا موضوع خروج امريكا از برجام خيلي هم غيرمنتظره نبود.»شيخ نور گفت. برجام تمام اهداف ايران را تامين نكرده اما متذكر شد كه آثار و فوايدي كه اين توافقنامه بين‌المللي داشته نيز قابل‌توجه است. مهم‌ترين نكته مورد اشاره ناطق‌نوري هم خروج ايران از ذيل بند هفت منشور سازمان ملل است؛ ‌بندي كه به گفته ناطق‌، امريكا با استناد به آن به عراق حمله نظامي كرد.

علاوه بر اين به رسميت شناخته شدن حق غني‌سازي و آب سنگين نيز به زعم ناطق از ديگر آثار برجام بود كه حالا با وجود خروج امريكا از اين توافق هم قابل تضييع نيست. آثار اقتصادي برجام نكته ديگري است كه ناطق در اين ديدار به آن اشاره كرد.

پيش از برجام ناچار بوديم نفت را روي آب به‌طور قاچاق يا با پرچم ديگران و با قيمت پايين بفروشيم كه در بيشتر مواقع هم پولش را نمي‌دادند و ناگزير بوديم كالاي چيني يا هندي به جاي پول نفت بگيريم.» نيز نكته‌اي بود كه ناطق‌نوري از آن ياد كرد و البته تاكيد داشت اگر بدون غرض‌ورزي بخواهيم در خصوص برجام داوري داشته باشيم درك اين موضوع دشوار نيست كه خروج امريكا از برجام اجماع قدرت‌هاي بين‌المللي عليه ايران را شكست.

ناطق‌نوري برد بين‌المللي ايران در اين ماجرا را اعتقاد و باور بلوك قدرت‌هاي جهاني اتحاديه اروپا به عمل كردن ايران به تعهداتش و بدعهدي امريكا دانست كه پس از اين ماجرا به جهانيان ثابت شد امضاي ترامپ در هر پيمان و قرارداد بين‌المللي نمي‌تواند داراي اعتبار باشد و نبايد به امريكا اعتماد كرد.

نگاه مغرضانه به برجام

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد منتقدان داخلي برجام نيز سخن گفت: «برخي منتقدان داخلي از روي بي‌توجهي و گاهي مغرضانه، موضوع خروج امريكا از برجام را بهانه تسويه حساب با دولت قرار داده‌اند و نمي‌دانم چرا به اين واقعيت روشن توجه نمي‌كنند كه رژيم صهيونيستي، اعراب تكفيري و جريان‌هاي راست‌افراطي در امريكا عليه برجام متحدند و اين بهترين دليل بر صحت عملكرد نظام جمهوري اسلامي در مورد توافق هسته‌اي است.» او همچنين تاكيد كرد «كساني كه با نيت تسويه حساب سياسي اقدام به انتقادهاي مخرب مي‌كنند متوجه نيستند اين روش موجب شكست جبهه داخلي شده و زمينه موفقيت برنامه‌هاي دشمن را فراهم خواهد كرد.» ناطق نوري در پايان اشاره كرد: «بايد توجه داشته باشيم كه در شرايط كنوني، چالش ايران فراتر از برجام است، زيرا دولت جديد امريكا با وقاحت و به طور رسمي اعلام مي‌كند به دنبال براندازي نظام در ايران است كه البته اين آرزو را به گور خواهند برد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون